Bukefalos 28 år!

S

spindel_17

vad ger ni era hästar????
vad har ni för hästar,lätt,normal elr svårfödda????
intressant.......

min häst är en d-ponny när jag fick henne för ca 4månader sedan var hon helt smal,har nu gått på sig lite...

jag ger......
8kg hö dag......
2kg havre dag,0,5 kg kli;)
0,5kg betfor....

borde jag öka....?
ska jag byta ut något???
jag själv tror mycket positivt på havren......:D :banana: :p
ska jag ge mera hö???



jag ger henne mat 4grr dag.......är det tillräckligt tycker ni elr ska jag fodra fem????


tack på förhand!!!!:smirk: :bow: :rofl:
 
Sv: foder????

jag har två hästar..

en d-ponny;)
en valack som är 4,5 år, han kommer i vinter få:
ca 15 kg torrt hösilage (nästan som hö)
fritillgång på halm
krafft miner blå 1 dl (80 g)
ngn multivitamin i flytande form
ca 1 kg fodermorötter
+ eventuell lusern om det behövs mera protein:)

1,5 årig arabhingst (snart valack:D )
15-20 kg hösilage hoppas jag att jag får i honom (-"-)
krafft miner blå 0,5 dl (ca 40 g)
ngn multivitamin i flytande form
ca 1 kg fodermorötter
0,5-1,5 kg hippo feed (en blandning av lusern, havre och korn)
tycker nog du kan öka höet 1-2 kg iallafall
prova att ge lusern så ska du se att hon snart blir fin i hullet, men det är ju bra att det har blivit bättre:idea:
lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: foder????

oj glömde:D
d ponnyn är lättfödd och araben är mer åt det svårfödda hållet;)
 
Senast ändrad:
Sv: foder????

Jag har 6 hästar hemma:

* 11 årig andalusier valack
* 2 årig welsh mountain
* 3 årig arab hingst
* 1 årig arab hingst
* 7 årigt arab sto
* 10 årig shettis hingst

Alla har lätt att lägga på sig, framförallt andalusiern och welshen. De går på lösdrift allihop och har fri tillgång på hö och halm, vatten och har saltsten.

Tänkte inte skriva upp kraften för alla, men de får ungefär 1 dl betfor, 1 dl musli, 1 tsk salt, 1 msk aloe vera juice + äpplen/päron/morötter/bananer.

Tycker att de håller sig finare i hullet än när de stog i box, då blev t.ex. andalusiern mycket tjockare (trots att han åt mindre grovfoder) och arab stoet var för tunn. Nu går alla och små äter lite, de verkar fina i sina magar och stress äter inte heller längre.

Jag hade nog ökat grovfodret och fodrat ytterligare ett mål om dagen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: foder????

vad ger ni era hästar????
vad har ni för hästar,lätt,normal elr svårfödda????
intressant.......

jag har en fjording på ca 150cm. Hon är 9 år. eftersom hon har haft endel att tugga på ute i hagen så har hon bara fått ca 6kg hö dag( jag har nyss flyttat hästen till ett nytt stall där det inte stått hästar tidigare iår så det är mycket gamalt gräs som mättar i magen:D när jag tog in henne igår och gav henne lite av eftermiddags höt i boxen så tuggade hon bara lite ointreserat på det och "damsög" inte, jag blev lite förvånad för hon brukar vara rätt matglad:D

På Vintern brukar hon få ca 8kg hö ( det varierar lite dom dagar det är kallt får hon mer än när det är varmt).

i övrigt så får hon det här just nu:
Morgon: 1L lusernhack, 1dl betfor(torrmängd) och 1dl havre

Kväll: 0.5 L lusernhack, 1dl havre, 1dl mineraler

hon brukar få hö 4 gånger/ dag på vinter och kraftfoder morgon och kväll. Skulle gissa på att hon är rätt lättfödd.
 
Sv: foder????

Jag tycker också det är intressant med foderstater, min knabstrupper, som nu är såld sedan en månad, hade 2 foderstater (kan nämna att hon var extremt lättfödd och ganska liten ca 153cm), under längre perioder då hon inte tränades fick hon:
0,5-1kg havre
6kg hö med högt protein och energivärde
2kg halm
mineraler
en skvätt betfor

När hon tränades (5-6ggr i veckan ganska hårt):
2kg havre
2kg dynavena 50'
5dl blöt betfor
6kg hö
2kg halm
mineraler
amminoral

Nu har jag köppt en ny framtida tävlingshäst på 3 år. Den är 166 i mankhöjd, tror att den är ganska normalfödd, har dock inte träffat den än, väntar fortfarande på transporten hem till mig. Där tänkte jag att hon skulle få:
8kg hö
3kg halm
2kg havre (ökar i och med träning och ålder till 3-4kg)
0.5kg dynavena 20' (ökar i och med träning till 1kg)
ev. mineraler om det behövs
amminoral

Jag vet hur många på buke reagerar: För Lite Hö!!:eek:
men höet hos oss har så höga värden att man inte bör ge mer, får kompletera upp det med halm. Det är viktigt tycker jag att man fodrar efter prestation, har man en tävlingshäst och vill få i den så mycket kvalitativa proteiner och energi som möjligt i den lilla magsäck de har så får man ge mer kraftfoder och mindre hö. har man en häst som lullar i skogen brukar det räcka bra med 10-20 kg hö och mineraler.
 
Sv: foder????

Har ett Hbl på 17 år, 550kg han är svårfödd och rätt krånglig med maten. Har haft han i 2 år och äntligen nu tror jag jag hittat en foderstat som funkar. Så dessa fodermedel ska jag försöka använda alltid beroende på vad höanalysen visar.

Han får nu:
8 kg hösilage, så mkt som han vill äta nu går fortfarande på bete mellan 7.30-18.00, så han vill inte riktigt äta så mkt hösilage. Men räknar med att få i han 11 kg sen minst.
3 fulla och mellan hårt packat mått lucernhack (kgs mått från krafft, 300g?) ska försöka få in han ½kg.
1 kg kornkross
480 g linfrökaka
1 dl kli
2 dl olja
15 ml b-vit, morötter, mineraler, BioMag, MSM och just nu även Pronutrin.
Står på halm som han även äter av.

Men på denna foderstaten ser han ut att lägga på sig nu, magen och humöret har blivit helt annorlunda han känns så lugn och tillfredställd nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 363
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 052
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Har precis köpt en häst som är relativt mager (alldeles för mager för mitt tycke) Revbenen syns lite, är smal vid rumpan och...
Svar
4
· Visningar
1 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp