Foderändring från träning till konvalecent???

K

Kicki_J

Måste göra en snabb foderstatsändring för new forest stoet, från att ha varit i full träning till att gå konvalecent i hagen. Är nu på jobbet och har ej höanalycen här men kvoten i hennes foderstat ligger på 5,6. Hon är fin i hull och muskler. Krukset är att jag för första gången varit tvungen att ge henne soja för att få ordning på foderstaten. Hur ska jag ändra foderstaten för att hon inte ska falla ur helt? :confused: Idag blev det bara en snabb ändring i all hast utan omräkning, halvering av allt kraftfoder men lucernet fick hon som vanligt. HH, har du tips och råd??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderändring från träning till konvalecent???

Minska fodermedel som soja och spannmål kan man ju göra fortare än öka. Jag skulle räkna ut henne proteinbehov för underhåll (vet inte vad NF väger men gissar) – 400 kg i snitt 270 gram, 450 – 300 gram kanske med litet råge om det är läkningsprocesser som ska pågå.och ge det i första hand genom form av stråfoder och lusern som ger grovtarmen hälsosamt arbete. Energimängden hon behöver är ju mer individuell men det är ju rimligt att minska den med det tillägg du gjort för arbete. Om du inte skulle få ihop (fast det borde du väl) energimängden med hö och lusern skulle jag ge rapsolja el dylikt före spannmål åt en icke arbetande häst. Då får man för läkningsprocesser nyttiga fetter på köpet.
 

Liknande trådar

R
Foder & Strö Hej igen! Nu är jag här igen. Vi har fått nytt silage till stallet! Orkar någon hjälpa mig? Alexandra hjälpte mig senast (tack!) att...
Svar
18
· Visningar
1 119
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp