Foderallergi och veta vad katten är allergisk emot?

Men då vet jag ju inte vad det är som inte funkar tänker jag? Alltså om jag provar kattmat x och symptomen kommer tillbaka så vet jag att hon inte tål kattmat x. Men inte vad I den hon inte tål.

Naturligtvis kan man prova och prova olika kattmat tills man ev hittar en som funkar. Men det känns ju enklare (bortsett då från att få I katten det) att kunna prova en källa separat och sen leta en kattmat som bara innehåller x eller inte innehåller y?

Som med hunden. Med att provocera med enstaka födoämnen i taget så kunde jag konstatera att han inte tålde bland annat kyckling, kalkon, ägg, vete, fläsk, fisk. Det fanns mkt mer han inte tålde dock. Jag kunde även konstatera att han tålde nöt, älg, rådjur, ris och potatis. När jag konstaterat att han tålde det slutade jag testa och kände att nu kan han få sina märgben och jag borde kunna hitta ett foder.

Sen letade jag upp ett foder som innehöll lamm och ris och så lite mer som möjligt. Det innehöll lite mer, tex havre, men gick bra så då kunde jag konstatera att han tålde havre med. (sen insåg jag problemet med kontaminering vid tillverkning men det är en annan historia)

Han tålde dock inte ens kycklingfett eller fiskolja, vilket gjorde det skitsvår hitta foder. Hade jag försökt med olika helfoder utan provokationen hade det tagit grymt lång tid hitta ett foder och jag hade troligen gjort massa felaktiga slutsatser för all del. Typ att han inte tålde nöt - när det i själva verket var ägg han reagerade på osv.

Och av det jag hört och läst rek samma regim för katt. Dvs när man kört eliminationsdiet så provocerar man genom att ge gamla fodret. Blossar det upp är allergin bekräftad. Sen kan man välja låta katten stå kvar på allergifoder eller börja testa enstaka födoämnen?

Swn har jag ju redan kollat om det finns något färdigt foder jag kan testa, t ex det med kanin och ärtor. Men verkar finnas mkt färre sådana foder med ovanliga protein källor till katt än till hund?

Ja, samma rekommenderas för katt men om katten vägrar äta rena proteinkällor är det inte ett alternativ som fungerar. Då får man prova med olika foder istället. Sök reda på så rena foder som möjligt som inte blandar en massa olika proteinkällor.

Du kan prova James Wellbeloved, MAC’s Adult Monoprotein Kanin, Happy Cat Anka, Feringa Anka eller Kalkon. Finns några olika monoproteinfoder på Zooplus.
 
Ja, samma rekommenderas för katt men om katten vägrar äta rena proteinkällor är det inte ett alternativ som fungerar. Då får man prova med olika foder istället. Sök reda på så rena foder som möjligt som inte blandar en massa olika proteinkällor.

Du kan prova James Wellbeloved, MAC’s Adult Monoprotein Kanin, Happy Cat Anka, Feringa Anka eller Kalkon. Finns några olika monoproteinfoder på Zooplus.

Vet du hur det är med kyckling kontra andra fåglar? Är det vanligt de inte tål övrig fågel om de inte tål kyckling t ex? Eller är det vanligare att de tål en sorts fågel även om de är allergisk mot en annan?

MACs var det jag hade hittat själv. Ska kolla de andra, tack!
 
Vet du hur det är med kyckling kontra andra fåglar? Är det vanligt de inte tål övrig fågel om de inte tål kyckling t ex? Eller är det vanligare att de tål en sorts fågel även om de är allergisk mot en annan?

MACs var det jag hade hittat själv. Ska kolla de andra, tack!

Vet inte, men erfarenhetsmässigt verkar de flesta kycklingalergiker jag känner till tåla både kalko och anka. Kanin är antagligen ett säkrare kort.
 
Vet du hur det är med kyckling kontra andra fåglar? Är det vanligt de inte tål övrig fågel om de inte tål kyckling t ex? Eller är det vanligare att de tål en sorts fågel även om de är allergisk mot en annan?

MACs var det jag hade hittat själv. Ska kolla de andra, tack!
Jag vet att kyckling och struts är två olika typer av kött.
Kalkon vet jag dock inte
 
Att jag undrade var för hunden som var extrem kycklingallergiker inte heller tålde kalkon eller anka. Men han var så allergisk att inte ens en liten mängd kycklingfett eller fjäderfäfett funkade. Men vet ju inte om han bara hade otur eller det är vanligt de korsreagerar.

Men bra att veta att det inte automatiskt behöver innebära alla fjäderfän
 
Jahapp efter ett tag på kortison och Hills z/d var katten sårfri och klådfri. Jag tyckte inte hon verkade må helt bra på kortison rent generellt men..

Kortison ut och katt klådfri. Sen började hon klia lite. Inte alls som innan men ändå.

Idag är öronen fina än men hon har kliat fula sår på undersidan halsen och på sidorna av hakan ;(

Har satt tillbaka henne på kortison och idag påbörjat matbyte rörande torrfoder. Jag vet inte riktigt vad oddsen är att det är hills z/d hon reagerar på egentligen? Skulle vilja fortsätta ge burkmaten men är det z/d hon reagerar på är det ju dumt. Men utan z/d har jag ingen burkmat alls åt henne.
 
Jahapp efter ett tag på kortison och Hills z/d var katten sårfri och klådfri. Jag tyckte inte hon verkade må helt bra på kortison rent generellt men..

Kortison ut och katt klådfri. Sen började hon klia lite. Inte alls som innan men ändå.

Idag är öronen fina än men hon har kliat fula sår på undersidan halsen och på sidorna av hakan ;(

Har satt tillbaka henne på kortison och idag påbörjat matbyte rörande torrfoder. Jag vet inte riktigt vad oddsen är att det är hills z/d hon reagerar på egentligen? Skulle vilja fortsätta ge burkmaten men är det z/d hon reagerar på är det ju dumt. Men utan z/d har jag ingen burkmat alls åt henne.
Jag tycker snarare att det låter som att hon kliar sig igen pga att du satte ut kortisonet? Inte för att hon får z/d eftersom hon blev klådfri på det i kombination med kortison. Det finns alternativ till kortison också som kan vara värda att prova 😊
 
Jag tycker snarare att det låter som att hon kliar sig igen pga att du satte ut kortisonet? Inte för att hon får z/d eftersom hon blev klådfri på det i kombination med kortison. Det finns alternativ till kortison också som kan vara värda att prova 😊

Fast om det är en foderallergi och hon kliar när kortison sätts ut och hon enbart äter z/d så tål hon ju inte det hon äter. Dvs z/d.

Kortisonet bara maskerar ju symptomen. Det botar inget. Så grundproblemet är kvar (eller faktiskt värre) och det är det som märks när kortisonet sätts ut. Alltså fungerar inte z/d som eliminationsdiet. Eller då möjligheten det är något annat än foderallergi men än är veterinär kvar på foderallergi pga så typiska symptom.

Dvs jag måste hitta en annan eliminations diet. Dock tycker jag det spontant är konstigt hon skulle bli sämre av att stå på z/d som är såpass hydrolyserat, än att stå på den tidigare maten.

Men är ju bara prova byta maten. Men jag vetesjutton hur jag ska lösa våtfodret
 
Fast om det är en foderallergi och hon kliar när kortison sätts ut och hon enbart äter z/d så tål hon ju inte det hon äter. Dvs z/d.

Kortisonet bara maskerar ju symptomen. Det botar inget. Så grundproblemet är kvar (eller faktiskt värre) och det är det som märks när kortisonet sätts ut. Alltså fungerar inte z/d som eliminationsdiet. Eller då möjligheten det är något annat än foderallergi men än är veterinär kvar på foderallergi pga så typiska symptom.

Dvs jag måste hitta en annan eliminations diet. Dock tycker jag det spontant är konstigt hon skulle bli sämre av att stå på z/d som är såpass hydrolyserat, än att stå på den tidigare maten.

Men är ju bara prova byta maten. Men jag vetesjutton hur jag ska lösa våtfodret
Det kan ju fortfarande vara en atopi som svarar på kortison? Kortison sätts ut = katten kliar då den reagerar på omgivningen oavsett vad den äter.
 
Det kan ju fortfarande vara en atopi som svarar på kortison? Kortison sätts ut = katten kliar då den reagerar på omgivningen oavsett vad den äter.

Givetvis. Men veterinärerna tror inte på atopi utan på foder. So far är jag helt beredd hålla med. Man kräks inte av atopisk allergi.
 
Givetvis. Men veterinärerna tror inte på atopi utan på foder. So far är jag helt beredd hålla med. Man kräks inte av atopisk allergi.
Det går ju dock inte att helt utesluta atopi utan en fullständig genomförd eliminationsdiet och provokation. Vilket blir svårt när patienten står på kortison då det maskerar symtom. Det är trots allt vanligare med atopi än foderallergi och en kombination av båda allergier är inte heller ovanlig vilket skulle kunna förklara kräkningar. Eller en kombination av atopi och IBD.
Nu vågar jag inte uttala mig mer om din katts fall utan bara mer allmänt.
Det är ovanligt att en foderallergiker är så allergisk att den reagerar på hydrolyserad diet men det förekommer och då ffa hos z/d som är minst hydrolyserad av de dieter som finns på marknaden. Bäst är alltid ”hemlagad” framför kommersiell men det är inte alltid möjligt.
 
Det går ju dock inte att helt utesluta atopi utan en fullständig genomförd eliminationsdiet och provokation. Vilket blir svårt när patienten står på kortison då det maskerar symtom. Det är trots allt vanligare med atopi än foderallergi och en kombination av båda allergier är inte heller ovanlig vilket skulle kunna förklara kräkningar. Eller en kombination av atopi och IBD.
Nu vågar jag inte uttala mig mer om din katts fall utan bara mer allmänt.
Det är ovanligt att en foderallergiker är så allergisk att den reagerar på hydrolyserad diet men det förekommer och då ffa hos z/d som är minst hydrolyserad av de dieter som finns på marknaden. Bäst är alltid ”hemlagad” framför kommersiell men det är inte alltid möjligt.

Precis. Och samtidigt måste man hitta en eliminations diet hon tål. Dvs som hon är symptomfri på. För att sedan kunna provocera. Och då hon när kortisonet sattes ut fick symptom är vi inte där. Vilket endera beror på att vi inte hittat rätt eliminationsdiet - eller att det inte är en foderallergi.

Z/d är MER hydrolyserad än alternativen jag hade? Men jag känner samma sak, det känns konstigt hon skulle reagera VÄRRE på z/d än på det vanliga fodret innan? Samtidigt är hon nu värre.

Kortisonet är ju för att bryta reaktionen så att det hinner lugna sig, och så var tanken att hon sen skulle vara symptomfri på z/d och man sen kunde provocera. Men nä.

Hon var symptomfri på kortison och vanlig mat med. Men när kortisonet började minska kom reaktionen. Nytt kortison och z/d. Kunde minska kortisonet utan reaktion men när det sattes ut kom reaktionerna tillbaka. Kräkningarna kom först, sen klådan. Ser henne klia mindre nu än tidigare men hon kräks mer. Men resultatet av kliande är mkt värre nu än innan. Innan var inga sår.

Hon äter tyvärr inte hemlagat. Helt hopplöst skrälle så. Äter nästan allt torrfoder, lite kräsen på burkmat men äter INTE någon "människomat", äter inte varken rått eller tillagat kött etc. Hon har stulit sås från tallrikar men det är verkligen det enda under alla år. (hon har inte fått i sig en smul av något annat än z/d under eliminations dieten). Räkor, köttfärs, kyckling, ost, fisk mm som många katter uppskattar skulle hon hellre dö än att äta. Vägrade Specifics allergi burkmat med. Z/d går bra dock. Vägrar färskfoder.

Väldigt tacksamt på sitt vis men besvärligt nu.
 
Fast om det är en foderallergi och hon kliar när kortison sätts ut och hon enbart äter z/d så tål hon ju inte det hon äter. Dvs z/d.

Kortisonet bara maskerar ju symptomen. Det botar inget. Så grundproblemet är kvar (eller faktiskt värre) och det är det som märks när kortisonet sätts ut. Alltså fungerar inte z/d som eliminationsdiet. Eller då möjligheten det är något annat än foderallergi men än är veterinär kvar på foderallergi pga så typiska symptom.

Dvs jag måste hitta en annan eliminations diet. Dock tycker jag det spontant är konstigt hon skulle bli sämre av att stå på z/d som är såpass hydrolyserat, än att stå på den tidigare maten.

Men är ju bara prova byta maten. Men jag vetesjutton hur jag ska lösa våtfodret
Klarar hon rent nötkött tror du? Animonda Carny har rent nötkött, finns på zooplus. Där kan du nog hitta en del sorter av olika märken, men kan vara bökigt att leta igenom hemsidan.
 
Klarar hon rent nötkött tror du? Animonda Carny har rent nötkött, finns på zooplus. Där kan du nog hitta en del sorter av olika märken, men kan vara bökigt att leta igenom hemsidan.

Det är något hon ätit förr så undviker det. Det nya torrfodret jag köpt är monoprotein från kanin och sen ärtor. Hon har absolut inte ätit kanin iaf. Så vill försöka undvika blanda in nåt protein hon ätit tidigare. Och det är ju de flesta vanliga.

Har sökt på zooplus, och är därifrån jag beställt z/d och nya fodret. Men det mesta var endera blandat eller så i blandpack med olika (rena) smaker. Men kan missat något, sidan är som du säger hopplös att sortera på
 
@Alexandra_W tyvärr är det ju vanligt att allergi på katt ffa i äldre år, innebär att katten aldrig enbart kan gå på allergifoder utan behöver kortison eller annan medicinering som komplement.
Jag hade rådfrågat veterinären först och främst .
 
@Alexandra_W tyvärr är det ju vanligt att allergi på katt ffa i äldre år, innebär att katten aldrig enbart kan gå på allergifoder utan behöver kortison eller annan medicinering som komplement.
Jag hade rådfrågat veterinären först och främst .

Jag har rådfråga vet, det är ju vet som tyckt byt foder och sätt in kortison i en period igen. Men vet vet inget passande blötfoder och har inte tidigare mött en katt som inte tål z/d.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp