Foderallergi och veta vad katten är allergisk emot?

Nej de utreder alltid för foderallergi långt och länge och in i det sista typ. Ofta för att även foderallergi finns med nånstans i bilden vid atopisk dermatit. Eller hur menar du? 😅 Det var atopi jag trodde du frågade/undrade om som jag trodde jag svarade på så tydligt jag kunde 😅

Jag tror vi mest tolkar olika men är ense!
 
Haha - ok - men VAD undrade du om ang atopi då som jag tydligen totalt missförstått ? 😅

Jag tror inte du missförstod alls om atopi. Det har jag verkligen noll koll på. Men jag har full koll på foderallergiutredning och blev nog i stort förvirrad över ditt svar ang den delen - atopidelen var det inget fel på.

Oavsett vad det är hon inte tål så hoppas jag verkligen man kan hitta ett sätt att behandla det som inte kräver tabletter varje dag...
 
Jag tror inte du missförstod alls om atopi. Det har jag verkligen noll koll på. Men jag har full koll på foderallergiutredning och blev nog i stort förvirrad över ditt svar ang den delen - atopidelen var det inget fel på.

Oavsett vad det är hon inte tål så hoppas jag verkligen man kan hitta ett sätt att behandla det som inte kräver tabletter varje dag...

Ok då är jag med!

Ja jag önskar VERKLIGEN ingen atopi på hund/katt . Det är verkligen ett meck av sällan skådat slag. Jag håller ALLA tummar att din kisse ”bara” har foderallergi . Det är ju faktiskt det vanligaste rent procentuellt, och även om det är skit process att ta sig igenom så hittar man väl rätt brukar det ju funka rätt väl iallafall väldigt länge ! 😄
 
@Sol hur vaccinerar man mot atopisk dermatit ? Du skrev att man vaccinerar efter tester på luftburna kvalster ? Var kan man hitta info om det ? Jag har som sagt ingen erf alls av att det fungerar att vaccinera mot så nyfiken om du vill delge lite info (annat än att det givetvis går att försöka testa djuren) ?
 
@Sol hur vaccinerar man mot atopisk dermatit ? Du skrev att man vaccinerar efter tester på luftburna kvalster ? Var kan man hitta info om det ? Jag har som sagt ingen erf alls av att det fungerar att vaccinera mot så nyfiken om du vill delge lite info (annat än att det givetvis går att försöka testa djuren) ?

Man vaccinerar inte mot atopisk dermatit utan mot en specifik allergi. Vaccinera är egentligen en dålig term, det handlar om hyposensibilisering och det funkar böst om djuret bara reagerar starkt mot ETT ämne. I mitt fall är katten allergisk mot dammkvalster och då hyposensibiliserar man mot det. Man injicerar lite av allergenet subkutant med 2-4 veckors mellanrum. Efter ca 18 månader trappar man ner allergimedicineringen (kortison, ciklosporin mm) och ser om immunterapin har haft effekt. 60-80% av djuren ”botas” mha immunterapi. Detta används INTE vid foderallergier utan endast vid omgivningsallergier och är djuret allergisk mot många olika saker är det inte rimligt att hyposensibilisera mot allt.

Man gör f ö samma sak med människor tex mot kattallergi.
 
Man vaccinerar inte mot atopisk dermatit utan mot en specifik allergi. Vaccinera är egentligen en dålig term, det handlar om hyposensibilisering och det funkar böst om djuret bara reagerar starkt mot ETT ämne. I mitt fall är katten allergisk mot dammkvalster och då hyposensibiliserar man mot det. Man injicerar lite av allergenet subkutant med 2-4 veckors mellanrum. Efter ca 18 månader trappar man ner allergimedicineringen (kortison, ciklosporin mm) och ser om immunterapin har haft effekt. 60-80% av djuren ”botas” mha immunterapi. Detta används INTE vid foderallergier utan endast vid omgivningsallergier och är djuret allergisk mot många olika saker är det inte rimligt att hyposensibilisera mot allt.

Man gör f ö samma sak med människor tex mot kattallergi.

Tack för jättebra svar - då förstår jag vad du avser betydligt bättre 👍

Tyvärr stödjer ju ditt svar att det är väldigt komplicerat och osäkert att försöka vaccinera mot atopi .
 
Senast ändrad:
Uppdatering
Katten har idag varit hos Evidensia. Kanonbra hudveterinär.

Vet konstaterade att med två genomförda strikta eliminationsdieter utan symptomfrihet så råder ingen tvekan om att det finns en omgivningsallergi (atopi). Blodprov är skickat, för att kolla efter 26 olika omgivningsallergener.

Vi ska även påbörja provokation för att se om vi också har en foderallergi eller ej.

Så från idag och 2 v provocerar vi. Reagerar hon inte finns där ingen foderallergi. Då rekommenderar vet att hon sätts på ett fiskbaserat foder (eftersom det inte kommer gå att få i henne olja i tillskott) och hon ska även sättas på kortison igen.

Reagerar hon på provokationen så har vi även en foderallergi. Då ska jag omedelbart avbryta provokationen, sätta henne på kortison och återgå till monoprotein dieten.

Och så inväntar vi provsvaren. Om hon är kandidat för det utifrån provsvaren kommer hon sättas på "vaccin" (hyposensibilisering) och då handlade det om spruta varannan vecka initialt och sen utglesat till varannan månad. Men man kunde få lära sig ge dem själv från fjärde sprutan iaf, phew!

När vi vet om vi har foderallergi eller ej kunde även något tillskott bli aktuellt.


Superbra veterinär som sagt och känns så otroligt skönt och jag är så glad att det äntligen händer något som förhoppningsvis kan hjälpa henne!
 
Bekräftad allergi mot husdammkvalster. Vaccin är beställt att framställas

En vecka kvar på provokationsdiet men är troligen inte foderallergisk.
En trist och en bra sak då.
Hoppas den svarar bra på vaccinet. Min gjorde inte det, men jag känner två katter och en hund, som svarar perfekt.

Jag städar ihjäl mig istället, har städrobot, luftrenare och tvättar djurens sängplatser varje vecka osv. Men det har blivit rutin på vågot sätt. Den kan tyvärr inte vara i sovrum. Lyckas inte få kvalsterfritt i dom. Så inga djur i sovrummen alls. Det är nog det tristaste. Samt strikt kost. Men frisk! :D
 
En trist och en bra sak då.
Hoppas den svarar bra på vaccinet. Min gjorde inte det, men jag känner två katter och en hund, som svarar perfekt.

Jag städar ihjäl mig istället, har städrobot, luftrenare och tvättar djurens sängplatser varje vecka osv. Men det har blivit rutin på vågot sätt. Den kan tyvärr inte vara i sovrum. Lyckas inte få kvalsterfritt i dom. Så inga djur i sovrummen alls. Det är nog det tristaste. Samt strikt kost. Men frisk! :D

Fick något informationsblad framtaget av bla K Bergwall. Enligt den hjälper inte luftrenare mot husdammkvalster tyvärr. Synd - för jag har också luftrenare.

Jag har inte kört robotdammsugare på ett tag. Undrar om det är en slump eller därför hon varit bättre? Det är den enda av mina dammsugare som inte har HEPA-filter?

Skönt din är symptomfri!
 
Hej

Jag har läst genom tråden lite snabbt då jag är i samma sits vad gäller en allergisk katt. Vi har gjort eliminationsdiet för några år sedan vilket visade på foderallergi. Min katt äter atopica till och från vilket fungerar men jag upplever att han inte längre blir helt symptomfri på enbart sitt foder längre, han äter RC anallergenic, det ska vara det mest hydrolyserade som finns på marknaden enligt min. vet (men blir såklart nyfiken både på z/d och insektsfodret), det enda som fungerar hyffsat. En försvårande faktor i mitt fall är att jag inte kan kontrollera vad han äter utomhus och jagar. Och att trycka i han 2 tabletter varje dag känns inte så snällt i längden.

Därför är jag nyfien på att testa för om det kan vara omgivningsallergi efetrsom det aldrig blir helt bra. Vi har haft en plan att testa med blodprovet som diskuterats i tråden om det är så att det visar sig att han inte klarar sig utan atopica (dvs det kan vara omgivningsallergi). Har fått höra att testet är dyrt och försäkringsbolagen generellt sällan vill betala för det, hur det ligger till med vaccinet är jag också nyfiken på om ni andra vet något kring?
 
Hej

Jag har läst genom tråden lite snabbt då jag är i samma sits vad gäller en allergisk katt. Vi har gjort eliminationsdiet för några år sedan vilket visade på foderallergi. Min katt äter atopica till och från vilket fungerar men jag upplever att han inte längre blir helt symptomfri på enbart sitt foder längre, han äter RC anallergenic, det ska vara det mest hydrolyserade som finns på marknaden enligt min. vet (men blir såklart nyfiken både på z/d och insektsfodret), det enda som fungerar hyffsat. En försvårande faktor i mitt fall är att jag inte kan kontrollera vad han äter utomhus och jagar. Och att trycka i han 2 tabletter varje dag känns inte så snällt i längden.

Därför är jag nyfien på att testa för om det kan vara omgivningsallergi efetrsom det aldrig blir helt bra. Vi har haft en plan att testa med blodprovet som diskuterats i tråden om det är så att det visar sig att han inte klarar sig utan atopica (dvs det kan vara omgivningsallergi). Har fått höra att testet är dyrt och försäkringsbolagen generellt sällan vill betala för det, hur det ligger till med vaccinet är jag också nyfiken på om ni andra vet något kring?

Testet är dyrt ja. Försäkringsbolaget betalade både för testet och kommer betala för "allergivaccinet". Jag har Agria. Testet har de redan betalat för och det står svart på vitt i villkoren att de räcker "allergivaccinet"
 
Ur villkoren ang vaccinet. Dock går det på medicindelen i försäkringen så vet inte hur långt ersättningen för medicin räcker sas. Siamesen har 10 k i medicin om jag minns rätt, ragdollen 6 k. Oklart varför det skiljer sig.

Screenshot_20200126_142948.jpg
 
Hej

Jag har läst genom tråden lite snabbt då jag är i samma sits vad gäller en allergisk katt. Vi har gjort eliminationsdiet för några år sedan vilket visade på foderallergi. Min katt äter atopica till och från vilket fungerar men jag upplever att han inte längre blir helt symptomfri på enbart sitt foder längre, han äter RC anallergenic, det ska vara det mest hydrolyserade som finns på marknaden enligt min. vet (men blir såklart nyfiken både på z/d och insektsfodret), det enda som fungerar hyffsat. En försvårande faktor i mitt fall är att jag inte kan kontrollera vad han äter utomhus och jagar. Och att trycka i han 2 tabletter varje dag känns inte så snällt i längden.

Därför är jag nyfien på att testa för om det kan vara omgivningsallergi efetrsom det aldrig blir helt bra. Vi har haft en plan att testa med blodprovet som diskuterats i tråden om det är så att det visar sig att han inte klarar sig utan atopica (dvs det kan vara omgivningsallergi). Har fått höra att testet är dyrt och försäkringsbolagen generellt sällan vill betala för det, hur det ligger till med vaccinet är jag också nyfiken på om ni andra vet något kring?
Jag hade Agria när min ena katt blev allergisk, de betalade både blodprover och pricktest utan minsta knot.
 
Tusen tack för era svar. Jag har folksam men har skickat en förfrågan och får hoppas att de har liknande som Agria :)
 
@canine kolla även noga, om du är inne på att försöka vaccinera katten mot det den ev är allergisk mot efter tester, vad oddsen är att det fungerar på en så gammal katt med redan grav utvecklad allergi.

I min erf brukar veterinärerna intyga att med en äldre katt utifrån det så är inte vaccination särskilt framgångsrikt.
 
@canine kolla även noga, om du är inne på att försöka vaccinera katten mot det den ev är allergisk mot efter tester, vad oddsen är att det fungerar på en så gammal katt med redan grav utvecklad allergi.

I min erf brukar veterinärerna intyga att med en äldre katt utifrån det så är inte vaccination särskilt framgångsrikt.

Enl Litens vet är ålder i sig inte avgörande, däremot hur länge de varit allergiska (dvs haft symptom) innan man påbörjar "vaccineringen".

Som lite OT men ändå inom ämnet så hade Liten förhöjda värden för jästsvamp med. Men ganska lite förhöjda och hon har dessutom inga symptom man förväntar sig vid jästsvamp. Därför vaccinerar men inte mot det då det mest troligt inte skulle ge märkbar effekt. (man hade annars kunnat kombinera husdammskvalster o h jästsvamp I vaccinet)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp