Foderautomat till katt

Ainon

Trådstartare
Någon som prövat/har någon sort foderautomat till katt?
Vilken och fungerar de bra?

Skulle vilja ha någon pålitlig som man kan ställa in i alla fall 2 fodringar per dag och man inte behöver fylla på eller ställa om varje dag utan kanske en gång i veckan eller liknande. Helst ska den inte vältas så lätt och vara inbrottssäker, har en väldigt matglad hankatt :laugh:.

Till torrfoder kan tilläggas, våtfoder kan vi ge i skål.
 
Någon som prövat/har någon sort foderautomat till katt?
Vilken och fungerar de bra?

Skulle vilja ha någon pålitlig som man kan ställa in i alla fall 2 fodringar per dag och man inte behöver fylla på eller ställa om varje dag utan kanske en gång i veckan eller liknande. Helst ska den inte vältas så lätt och vara inbrottssäker, har en väldigt matglad hankatt :laugh:.

Till torrfoder kan tilläggas, våtfoder kan vi ge i skål.
Prata med din chef. Hon har flera. :)
 
@Ainon

Jag vill också gärna veta om folk använder! Vilken, och hur de tycker de funkar osv.

Finns ju en uppsjö - allt från grejer för 4 siffriga belopp till modeller för 400 lappen som erbjuder timer och flera portioner /dygn via timern osv ?
 
Jag har två stycken Pet Mate C3000. Supernöjd! Rymmer massor med mat. Ställs in en gång. Kan ställa in upp till fem fodringar per dygn med exakt tid, och justera portionsstorlek. Eller välja mängd per dygn och den portionerar ut mängden över dagen (frequent feed läge).
 
@Alexandra_W hur använder du oftast din? (Dvs en vanlig dag/oftast)

Utöver det:
Ändrar du ofta inställningar på den - använder du den om du är borta över natt någon gång tex?

(Tusen frågor men är väldigt intresserad av erf - aldrig haft ngn men funderar som sagt på att skaffa 😄)
 
@Alexandra_W hur använder du oftast din? (Dvs en vanlig dag/oftast)

Utöver det:
Ändrar du ofta inställningar på den - använder du den om du är borta över natt någon gång tex?

(Tusen frågor men är väldigt intresserad av erf - aldrig haft ngn men funderar som sagt på att skaffa 😄)

De står frequent feed läge konstant. Alltaå portionerar ut jämnt mellan klockan 06 på morgonen och 01 på natten typ. Dvs den sköter all matning. Tanterna blir för tjocka på fri tillgång och den enda kan med fritt formligen skopa in mat och äta för mkt och kräkas. Samtidigt vill de likt de flesta katter gärna småäta, lite och ofta. När jag skaffade den jobbade jag natt så dels jobbade jag 12-13 h och så 2 h resa på det. Sen sov jag. Så var svårt dels ge hyfsat samma tid varje dag, långa mellanrum emellan OCH jag ville inte ha katter som började yla om mat kl XX på dagen när jag skulle sova efter nattjobb.

Sen började jag jobba dag och då går det ju ha samma tider, men ändå långa mellanrum. Och hungriga katter är högljudda sura katter här åtminstone som vrålat sönder öronen på dig (jag har en siames :devil: och en ragdoll).

Dessutom uppskattar jag allt som gör att jag slipper komma ihåg saker ;) Med automaten behöver jag bara komma ihåg att fylla på foder (sällan), och köpa ny mat.
 
Glömde. Ja jag har ju iom att jag jobbade natt använt den när jag varit borta över natt. Jag har även använt den när jag t ex åkt bort en helg och haft kattvakt som kollat till katterna morgon och kväll. Men då har ju kattvakten inte behövt mata.

De har aldrig failat. Enda gången det blev fel var när jag råkade ställa in fel och sätta portionsstorlek till 0. Automaten funkade ju som de skulle (och gav ingen mat) men katterna fick ju ingen mat och tog nån dag innan jag förstod det :S

Man märker i tid när batterierna börjar ta slut med om man bara lyssnar ibland när den portionerar ut mat. Det höra det börjar ”snurra trögt”.

Jag har ena på golvet i köket och den andra högt i sovrummet. Jag är van med ljudet och reagerar inte men är man väldigt ljuskänslig ska man nog ha den i annat rum än man sover..
 
De står frequent feed läge konstant. Alltaå portionerar ut jämnt mellan klockan 06 på morgonen och 01 på natten typ. Dvs den sköter all matning. Tanterna blir för tjocka på fri tillgång och den enda kan med fritt formligen skopa in mat och äta för mkt och kräkas. Samtidigt vill de likt de flesta katter gärna småäta, lite och ofta. När jag skaffade den jobbade jag natt så dels jobbade jag 12-13 h och så 2 h resa på det. Sen sov jag. Så var svårt dels ge hyfsat samma tid varje dag, långa mellanrum emellan OCH jag ville inte ha katter som började yla om mat kl XX på dagen när jag skulle sova efter nattjobb.

Sen började jag jobba dag och då går det ju ha samma tider, men ändå långa mellanrum. Och hungriga katter är högljudda sura katter här åtminstone som vrålat sönder öronen på dig (jag har en siames :devil: och en ragdoll).

Dessutom uppskattar jag allt som gör att jag slipper komma ihåg saker ;) Med automaten behöver jag bara komma ihåg att fylla på foder (sällan), och köpa ny mat.

Det låter ju precis som det jag är ute efter! :bump: Min hankatt är precis sådär, slukar direkt all mat man häller upp, oavsett mängd. Tyvärr väldigt lättfödd också :meh: Lättare med hans slankare syster :)
 
@Alexandra_W en till fråga: Jag antar att det är nödvändigt med två st för två katter, eller är skålen stor nog för två katter att äta ur samtidigt? (Misstänker att svaret är man vill ha två stycken även om katterna generellt verkar gilla att äta ur samma skål samtidigt, för säkerhetsskull om man väljer att automatmata....?)
 
@Alexandra_W en till fråga: Jag antar att det är nödvändigt med två st för två katter, eller är skålen stor nog för två katter att äta ur samtidigt? (Misstänker att svaret är man vill ha två stycken även om katterna generellt verkar gilla att äta ur samma skål samtidigt, för säkerhetsskull om man väljer att automatmata....?)

Det går jättebra att ha en till två katter, hade så när jag hade siameserna. De får utan problem plats. Om man vill styra maten så portionerna är väldigt små är ju risken en katt smäller i sig rubbet innan den andra katten hunnit fatta det serverats ens.

Jag köpte den andra när jag flyttade, för att det i nya lägenheten inte gick att ställa automaten högt nog för att hunden jag då hade inte skulle rensa den - men samtidigt ha plats för två katter (den hamnade på en hylla).

Nu är hunden inte kvar och jag skulle klara mig fint på en egentligen.

Så - hur mycket mat ska serveras per gång, är någon av katterna mer försiktig/avvaktande och någon mer glupsk och brukar de vilja äta tillsammans är väl eg sådant som avgör.

Det går ju om man inte har sådana som äter allt de får att öka portionerna så det alltid finns en liten mängd mat kvar även när båda katterna ätit. Så egentligen beror det på vad man har för behov, förutsättningar och vad man vill uppnå :)
 
Det går jättebra att ha en till två katter, hade så när jag hade siameserna. De får utan problem plats. Om man vill styra maten så portionerna är väldigt små är ju risken en katt smäller i sig rubbet innan den andra katten hunnit fatta det serverats ens.

Jag köpte den andra när jag flyttade, för att det i nya lägenheten inte gick att ställa automaten högt nog för att hunden jag då hade inte skulle rensa den - men samtidigt ha plats för två katter (den hamnade på en hylla).

Nu är hunden inte kvar och jag skulle klara mig fint på en egentligen.

Så - hur mycket mat ska serveras per gång, är någon av katterna mer försiktig/avvaktande och någon mer glupsk och brukar de vilja äta tillsammans är väl eg sådant som avgör.

Det går ju om man inte har sådana som äter allt de får att öka portionerna så det alltid finns en liten mängd mat kvar även när båda katterna ätit. Så egentligen beror det på vad man har för behov, förutsättningar och vad man vill uppnå :)

Tack så jättemycket!
Jag gör helt klart så då att jag börjar med en och ser hur det funkar. Tusen tack!
 
Jag har ännu inte investerat i någon automat, men småkatterna har nu lärt sig catmosphere bollen så den används flitigt som ”foderautomat”/slowfeeder dagtid 🌟

Uppskattas mycket av katterna och bra då de har att göra med den under dagen 😄
 
Jag har två stycken Pet Mate C3000. Supernöjd! Rymmer massor med mat. Ställs in en gång. Kan ställa in upp till fem fodringar per dygn med exakt tid, och justera portionsstorlek. Eller välja mängd per dygn och den portionerar ut mängden över dagen (frequent feed läge).


@Alexandra_W - jag kikade på denna nu, och det står att det är 3 fodringar/24 timmar, inte fem?
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
593
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 452
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp