Foderautomat/timer...

Matten

Trådstartare
Jag letar efter en timer som man kan sätta typ på en fjädergrind (så den öppnas vid ett visst klockslag), tycker de verkar jätte bra , men VÄLDIGT dyr :crazy:!
Finns det bara en sort på marknaden eller finns det flera? Ni som använder timern tycker ni det är värt pengarna?
Mvh. Matten
 
Jag har en, kostar 2500 kr.

Jag tycker definitivt det är värt pengarna, även om jag inte använt den på flera år nu.

men att veta att hästarna får sin lunch i tid, att slippa åka från jobbet, att kunna släppa över en häst som inte ska gå på bete heldag till betet klockan tre på natten, för att sen bekvämt kunna flytta över den när man vaknar på morgonen etc. Användningsområdena är oändliga.

Jag har anv den för att öppna mellan olika hagar, samt lunchfodring, och jag tycker som sagt den är värd pengarna. (Nu anv jag den dock inte eftersom fånghästen sedan flera år är i himlen och jag kör med fri tillgång och behöver då inte fodra lunch).

Och egentligen är väl inte 2500 kr speciellt dyrt om man ser vad resten av hästeriet kostar?
 
Har också grindöppnartimer. Visst kostar den en slant, som ett skapligt elaggret till staketet ungefär. Vi som har hästarna på lösdrift, men inte kan ha de vuxna ridhästarna på fri tillgång har oerhörd hjälp av våra två grindöppnartimrar.

Hästarna får sin frukost kl 06 medan vi ligger i varma sköna sängen :D och nattamat fixas också vid kl 24 utan att vi behöver gå ut :D. Behöver vi hjälp med lunchfodring är ena timern inställd på det också (man kan ha 4 olika tider i minnet). Nu på sommaren går tjocka grabbarna i mager natthage. Grindöppnartimern släpper ut dem på betet till resten av flocken på morgonen.

Jag har haft dessa grindöppnartimrar i flera år och köpt nya när de inte fungerar längre. Räknade ut att de i snitt kostat oss 2:- per öppning. Billigt tycker jag för att få hästarna lunchfodrade, eller som vi - kunna ligga kvar i sängen en stund till... :love:
 
Den timer som jag har sett kostar 3000:-, konstigt att inte utbudet är större, för jag tror ju ändå att många skulle vilja ha en fast drar sig för att köpa eftersom det ändå är en slant att lägga så där på en gång. Hur länge "håller dom"? Det känns som att de skulle vara rätt stöld begärliga (har liksom blivit av med 2 elaggregat senaste 2 åren :crazy:)men har man inte laddaren (för det är väl en sådan till eller?) så har man ju inte så stor nytta av den.
Mvh. Matten
 
Jag har en enklare variant av grind-timer KGL-produkter
Är ganska nöjd. Vet dock att de ingående komponenterna är mycket billiga så om man vore händig skulle man knåpa lite själv...
Funktionen med en timer är jag enormt nöjd med men kvaliteten kunde kanske vara bättre. Transformatorn som ingick gick sönder efter bara ett par dagar tex.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 352
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 240
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 498
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp