Foderavtal på prov vad gäller

Absolut, men också att båda parter håller sig till ett överenskommet avtal. Här verkar det dock finnas lite brister i avtalet.

Det är också komplicerat när hästen blivit sjuk och det krävs eftervård.
ja det blir klurigt. Enligt avtal så står det tydligt att om hästen är sjuk mer än 1 månad så är det grund för uppsägning. Det var ett avtal som hon tagit fram
 
ja det blir klurigt. Enligt avtal så står det tydligt att om hästen är sjuk mer än 1 månad så är det grund för uppsägning. Det var ett avtal som hon tagit fram
Ja, och skall hästen ändå avlivas så borde ägaren kunna ta hem hästen så fort tid för avlivning är bokad. Hoppas att det löser sig.
 
Så som du har skrivit i första inlägget tolkar jag det att föst är det att du har hästen 4 månader och går inte att säga upp under denna tid om inte hästen först varit sjuk en månad och sedan så är det 2 månader så 3 månader blir det ju som kortas.

Sedan efter första 4 månader så rullar det på med 2 månaders uppsägning från båda hållen.
 
Hej, för att fatta mig kort:) Jag har en foderhäst som enligt avtalet ska vara i fyramånader på prov för att sedan övergå i tillsvidare med två månaders uppsägning. Det står med att om hästen är sjuk mer än 1 månad så är det till grund för uppsägning.

Till saken är att hästen vid första ridturen ställer sig på bakbenen och efter 1-2 v hos mig får en allvarlig reaktion på klöverförgiftning. Jag har vårdat och betalat veterinärkostnader, det har framkommit att han antagligen haft reaktion tidigare men då blivit behandlad felaktigt för rasp och inte kollat upp vad som skapat reaktionen som dåvarande veterinär påtalat.

Hästen kommer inte vara helt frisk (men färdig behandlad med medicin) inom 1månad och jag har meddelat om uppsägning. Ägaren vill inte ha tillbaka sin häst förens avtalat dig (När prövotiden övergår till tillsvidare) Jag tro inte ägaren har varit ärlig mot mig och vill ej ha denna häst på foder i framtiden.

Vad tänker ni om prövotid? För mig är prövotid för båda parter just prövotid. Om någon av oss vill avbryta kontraktet så kan man göra så med 2 veckors varsel likt provanställning. (jag har gett 5 veckor och ägaren bor på egen gård så behöver ej hitta stallplats)
Ha hästen dom här 4 månaderna som avtalet gäller som prövotid och säg upp hästen direkt nu helt enkelt. Det låter inte som att det är så luddigt avtal.

Att hästar är lite istadiga osv är inte helt ovanligt med nya ryttare, väldigt många hästar testar och det kan vara lite kämpigt i början.

Man ska inte vara så snabb med att döma ägaren, hästen fick förgiftningen i din hage, hästen var ju frisk när du fick den, antar jag. Och jag antar också att du provred hästen innan du tog hem den, ge hästen lite tid och lär känna den så kanske du kommer börja tycka om den.
 
Fast spelar det egentligen någon roll? En ägare är väl ändå ansvarig för sin häst oavsett om fodervärden bryter avtal eller inte? Det får ju i så fall ägaren ta civilrättsligt vid senare tillfälle...

Ts, avbryt om det är så, låt ägaren avliva hästen. En död häst lider inte och för hästen är det troligen bättre än att stå hos en ägare som inte har tid eller råd att ha häst.
 
Lite snabbt med den lilla information som finns här tolkar jag det som att det finns en prövotid på 4 månader. Vilket kan vara förståndigt för det kan ta tid att lära känna en häst.
Efter denna tiden går avtalet över till ett tillsvidare avtal.
Blir hästen sjuk i mer än en månad är det grund till uppsägning.
Uppsägningstiden är 2 månader.
Då tolkar jag det som att det är möjligt att säga upp avtalet för att hästen varit sjuk i mer än en månad men att uppsägningstiden är 2 månader.

Saker som komplicera är att utan att se avtalet kan det vara så att minimitiden som fodervärden ska hästen är 4 månader d v s prövotiden och att uppsägningstiden gäller först när det går över till tillsvidare.
En annan sak är att i det flesta foderavtal står att fodervärden ansvarar för att hästen är frisk och i samma skick när den lämnas tillbaka som var när avtalet började. Detta kommer ju hästen inte att vara i, som jag förstår det om den skulle hämtas nu av ägaren. Det i sin tur betyder att om ägaren skulle hämta hästen kan fodervärden bli ersättningsskyldig för de kostnader som ägaren får. Om det är så att ägaren inte har tid och stallplats kan hen lämna hästen t ex till ett konvalescentstall med helinackordering där personalen sköter om allt och skicka räkningen till fodervärden.
 
Fast spelar det egentligen någon roll? En ägare är väl ändå ansvarig för sin häst oavsett om fodervärden bryter avtal eller inte? Det får ju i så fall ägaren ta civilrättsligt vid senare tillfälle...
Fast hela grejen med fodervärd är ju att dom tar över ansvaret för hästen under kontraktets tid, det ska ju finnas en trygghet både för fodervärden och för hästägaren. Att inte hästägaren kan ta tillbaka hästen när den vill under kontraktets tid och att inte fodervärden kan lämna tillbaka hästen när den känner för det.

Tar man en foderhäst så får man ta ansvar under tiden man har den, det är inte bara att lämna tillbaka när man känner för det.
 
Fast hela grejen med fodervärd är ju att dom tar över ansvaret för hästen under kontraktets tid, det ska ju finnas en trygghet både för fodervärden och för hästägaren. Att inte hästägaren kan ta tillbaka hästen när den vill under kontraktets tid och att inte fodervärden kan lämna tillbaka hästen när den känner för det.

Tar man en foderhäst så får man ta ansvar under tiden man har den, det är inte bara att lämna tillbaka när man känner för det.
Jag är fullt medveten om vad fodervärd är lik förbannat är det inte ägaren och avtal kan brytas, det får man då, juridiskt sett, ta civilrättsligt. Har haft många hästar utlånade på foder och jo, tyvärr lämnas det tillbaka när man känner för det. Vid ett tillfälle kunde jag inte ta tillbaka hästen precis exakt på dagen, då ställdes den ut i en hage och slutade skötas. Sedan kan man absolut tycka att det inte ska funka så. Avtalsbrott är civilrättsligt.
 
Jag är fullt medveten om vad fodervärd är lik förbannat är det inte ägaren och avtal kan brytas, det får man då, juridiskt sett, ta civilrättsligt. Har haft många hästar utlånade på foder och jo, tyvärr lämnas det tillbaka när man känner för det. Vid ett tillfälle kunde jag inte ta tillbaka hästen precis exakt på dagen, då ställdes den ut i en hage och slutade skötas. Sedan kan man absolut tycka att det inte ska funka så. Avtalsbrott är civilrättsligt.
Det är en annan sak huruvida man som ägare vill ha hästen hos en som inte vill ha den. Dom flesta som lämnar hästar på foder gör det för att dom inte har möjlighet att ha häst den tiden men vill ändå inte sälja eller ev ta bort.
 
Det är en annan sak huruvida man som ägare vill ha hästen hos en som inte vill ha den. Dom flesta som lämnar hästar på foder gör det för att dom inte har möjlighet att ha häst den tiden men vill ändå inte sälja eller ev ta bort.
Det är inga problem alls att köra tillbaka en häst för en fodervärd. I juridisk mening är det just ägaren som är ansvarig, om fodervärden bryter ett avtal får man ta det civilrättsligt. Det är dock OT för tråden. Men tro mig, jag vet vad fodervärdskap innebär, många fodervärdar gör det dock inte.
 
Utifrån vad som skrivits här, gör jag samma tolkning som Masse. Ingenstans kan jag se att det finns annan uppsägningstid än två månader, oaktat underlag för uppsägningen av avtalet.
 
Om hästen inte är värd att sälja utan ska avlivas om ägaren får tillbaka den (eller går att lånas ut igen) redan innan den blev sjuk hos dig, så är den kanske sjuk på något annat som inte berättats?
 
Då går den väl ändå att säljas? Att avliva är inte gratis det heller

Nu minns jag inte exakt och känner verkligen inte för att leta upp just den fakturan, men jag betalade runt 7000:- när jag tog bort min häst förra året. Den summan lägger ju många på hästen per månad om en slår ut alla kostnaderna, och även om hästen bara kostar hälften så mycket så kommer en snabbt upp i summan.. Alla hästar säljs inte på 1-2 månader.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! En bekant till mig har råkat ut för en incident där både vi utomstående och hon som hästhållare står handfallna inför hur fel det...
2
Svar
27
· Visningar
3 741
Senast: Blomskan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 059
Senast: sandrafors
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 345
S
Ekonomi & Juridik Jag räddade en vblkille från slakt och skulle ha på prov en månad och sen skulle papper skrivas. 4 ggr har ägaren sagt att h*n ska komma...
Svar
7
· Visningar
1 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp