Foderavtal

Ninnurur

Trådstartare
Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket enligt mig gör det ännu viktigare att ha ett bra avtal!

Mina punkter hittills är:
  • Kostnader, vem står för vad. (Ägaren ska stå för stallhyran, specialdeal)
  • Tidsbegränsat? Uppsägningstid?
  • Vem står för försäkringen och vem betalar självrisken vid eventuellt vet-besök.
  • Hovslagare, vilken och hur ofta.
  • Utrustning - vad följer med (bilaga med lista) och hur ersätts det vid eventuella skador (ej förslitning).
  • Användning. Begränsningar eller fritt.
  • När kommer han? :heart
  • Medryttare - behöver hästägaren konsulteras eller litar hon på mig?
Har jag missat något väsentligt? Säg till! Vi ska ses och utforma det hela efter lunch idag :)
 
Superviktigt! Jag fick hem en skadad häst efter ha haft utlånat :(
Hur gjorde ni då?
Det är såklart en risk, och om man har veterinärbesiktning före och efter, och allt är ok, då är det ju inga problem.
Det jag funderar på är hur man hanterar om hästen är skadad och därmed inte går igenom besiktningen?

Saker och ting kan ju hända, även om hästen varit kvar hos ägaren.

Detta är anledningen till varför jag inte skulle vilja varken låna ut, eller låna häst.

Till TS:
Är det en kär vän, så är det nästan ännu värre, för, vad händer med vänskapen om allt går illa?

Kan man istället köpa hästen, med tillbakaköp, om hästen är frisk? Det är så jag funderat...
 
Samma här. Eller att avtal bryts för hästen är skadad 🥲
Fast det är ju inte så konstigt. Hade du velat fortsätta att hyra en leasingbil om den är defekt?

Jag tror det är viktigt att ta ut en hyra för hästen så att det inte känns fel.

Vill man inte köpa häst, så är det kanske rimligt att betala hyra för hästen?
 
Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket enligt mig gör det ännu viktigare att ha ett bra avtal!

Mina punkter hittills är:
  • Kostnader, vem står för vad. (Ägaren ska stå för stallhyran, specialdeal)
  • Tidsbegränsat? Uppsägningstid?
  • Vem står för försäkringen och vem betalar självrisken vid eventuellt vet-besök.
  • Hovslagare, vilken och hur ofta.
  • Utrustning - vad följer med (bilaga med lista) och hur ersätts det vid eventuella skador (ej förslitning).
  • Användning. Begränsningar eller fritt.
  • När kommer han? :heart
  • Medryttare - behöver hästägaren konsulteras eller litar hon på mig?
Har jag missat något väsentligt? Säg till! Vi ska ses och utforma det hela efter lunch idag :)
Nu är det söndag och frågan är hur det gick?
 
Hur gjorde ni då?
Det är såklart en risk, och om man har veterinärbesiktning före och efter, och allt är ok, då är det ju inga problem.
Det jag funderar på är hur man hanterar om hästen är skadad och därmed inte går igenom besiktningen?

Saker och ting kan ju hända, även om hästen varit kvar hos ägaren.

Detta är anledningen till varför jag inte skulle vilja varken låna ut, eller låna häst.

Till TS:
Är det en kär vän, så är det nästan ännu värre, för, vad händer med vänskapen om allt går illa?

Kan man istället köpa hästen, med tillbakaköp, om hästen är frisk? Det är så jag funderat...
Jag fick stå mitt kast och betala för kalaset. Fodervärden hade inte ens märkt att hästen var halt. Jag var alltså klantig och begärde inte besiktning.
 
Fast det är ju inte så konstigt. Hade du velat fortsätta att hyra en leasingbil om den är defekt?

Jag tror det är viktigt att ta ut en hyra för hästen så att det inte känns fel.

Vill man inte köpa häst, så är det kanske rimligt att betala hyra för hästen?
Hyra häst och fodervärd är olika saker. Vid fodervärd förväntar jag att hästen lämnas tillbaka i samma skick. Har alltid när jag har lämnat ut hästar på foder skrivit något i stil med att den ska återlämnas i samma skick. Man vill inte få hem en trasig häst som någon försummat, därav att man skriver med sånt. Rimligen med en godkänd veterinärbesiktning innan återlämnade.
 
Fast det är ju inte så konstigt. Hade du velat fortsätta att hyra en leasingbil om den är defekt?

Jag tror det är viktigt att ta ut en hyra för hästen så att det inte känns fel.

Vill man inte köpa häst, så är det kanske rimligt att betala hyra för hästen?
Det är stor skillnad mot en bil och en häst, dessutom är ju leasing något man betalar för, här diskuteras det fodervärd.
 
Skulle det kunna komma bli aktuellt med köp? Ett eventuellt framtida pris eller hur prissättning ska ske. Angående försäkring och veterinär, kan det vara lämpligt att reglera hur långt man är beredd att gå och vem som ska betala vad. Buköppning är tex en sådan sak som fodervärd kanske inte är beredd att betala för, men ägare vill.
 
Nu är det söndag och frågan är hur det gick?
Det blev inget för ägaren var tvungen att jobba igen. Det är därför hon inte hinner med hästen.
Skulle det kunna komma bli aktuellt med köp? Ett eventuellt framtida pris eller hur prissättning ska ske. Angående försäkring och veterinär, kan det vara lämpligt att reglera hur långt man är beredd att gå och vem som ska betala vad. Buköppning är tex en sådan sak som fodervärd kanske inte är beredd att betala för, men ägare vill.
Nej, inte aktuellt. Jag är arbetslös och har inget kapital. Ägaren hinner inte med hästen men har råd, det är därför hon ska betala för uppstallningen.
 
Nej, inte aktuellt. Jag är arbetslös och har inget kapital. Ägaren hinner inte med hästen men har råd, det är därför hon ska betala för uppstallningen.
Ska du flytta hästen? Om den står kvar i nuvarande stall kanske det är bättre om du är medryttare rent formellt, även om du har den dagliga skötseln?
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 231
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 726
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
3 965
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 172
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp