Foderbyte?

K

kasperboy

Hej! Jag har precis köpt en C-ponny som tidigare gått på ridskola och ätit den billigaste krafft som finns. Jag är lite emot pelleterade foder (av vissa märken) så jag vill verkligen byta. Jag tvekar mellan Mustangs Allround eller Original, samt Mitavite Cool performer. Dock undrar jag om Cool Performer gör så att hästen blir mer trött om den redan är lat eftersom att det är långsamma kolhydrater, lite som GI-metoden för människor? Jag vill ge honom det för att det är ett foder med kvalité, tänkte även blanda i lite havre och sen har jag en komplett foderstat, men jag vet inte om det kanske är fel att blanda in Cool Performer bara för kvalitén? Vitaminerna och mineralerna är viktiga i det fodret, vilket är det som lockar mig mest.

Vore jättekul om någon visste lite mer om detta!;)
 
Sv: Foderbyte?

Det första och viktigaste av allt är alltid grovfodret! Skaffa en analys på det och sedan välja kraftfoder som passar efter det. Vilket du väljer spelar ingen roll egentligen, personligen föredrar jag rena fodermedel och blandar själv (havre, betfor, soja/lusern och mineraler) efter behov.
Håller dock med om att pellets (oavsett mäsrke) inte är att föredra.
De flest müslifoder tycker jag är oskäligt dyra...
Lycka till!:)
 
Sv: Foderbyte?

Håller fullständigt med Yanika!

Om du ändå bestämt dig för att ge något av de kraftfoder du nämner (eftersom du skriver att du tillsammans med havre får en komplett foderstat så antar jag att du räknat ut det?) så hade jag tagit det som är billigast och lättast att köpa.

Ett foder får vara hur bra det vill, men måste jag åka flera mil för att köpa det får det vara... :cool:
 
Sv: Foderbyte?

Varför skulle det vara fel på det billigaste krafft som finns? Vilket foder är det och hur passar det ihop med det övriga fodret?

Den erfarenhet jag har av ridskolor är att hästarna får det som de behöver.

När man flyttar en häst kan det vara bra att fortsätta med samma foderstat som den har haft tidigare.
 
Sv: Foderbyte?

Jag har inte sagt att det är något fel på det, jag menar bara att jag själv inte tycker om pelleterat! Vad jag har läst och lärt mig så tas det inte upp lika bra som vissa andra former av kraftfoder. Han mår bra för övrigt, men han har lite problem med tarmarna (kanske efter fodret...) så jag vill byta. Jag ska fortsätta med samma och sedan övergå långsamt till det jag tillslut bestämmer mig för. Såpass kan jag!
 
Sv: Foderbyte?

Jag har gjort analys på grovfodret och det täcker inte hela hans behov! Vad han behöver extra är det som faktiskt finns i Cooll Performer, men den kostar 280 per påse (20kg) och det lär gå åt två stycken i månaden, plus havre. Det känns lite överdrivet, men å andra sidan är det viktigast att han mår bra. Det är lätt att köpa, inte alls långt att åka. Har hållt på med betfor med min andra häst och det var skitjobbigt då andra fodrar och man inte kan lägga det i blöt för länge osv. Vitaminerna var i pulverform (ett som jag aldrig går ifrån till vitaminpellets) och det lämnades ofta kvar om det fick ligga kvar förlänge. Satte sig i kanterna på hinken. Aja, tack för snabba svar - jag ska försöka att bestämma mig!
 
Sv: Foderbyte?

Hade jag bara haft dessa foder att välja mellan hade jag tagit M Orginal.
Mineralsammansättningen i Cool performer är lite knepig tycker jag. Mycket Ca och P men lite Se passar inte med svenska grovfoder.
Om du dessutom ger havre så kommer du att få ännu mer P. Innehåller grovfodret ingen P alls?
// Linda
 
Sv: Foderbyte?

Jag har inte sagt att det är något fel på det, jag menar bara att jag själv inte tycker om pelleterat! Vad jag har läst och lärt mig så tas det inte upp lika bra som vissa andra former av kraftfoder. Han mår bra för övrigt, men han har lite problem med tarmarna (kanske efter fodret...) så jag vill byta. Jag ska fortsätta med samma och sedan övergå långsamt till det jag tillslut bestämmer mig för. Såpass kan jag!

Var har du läst och hört,?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
2 999
Senast: Tinda
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 832
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp