Bukefalos 28 år!

Foderbyte?

Iliaca

Trådstartare
Håller på att fundera lite, men är lite trött i skallen och behöver bolla lite tankar :)

Ska byta stall snart och min spontana tanke var att ta med så mycket hösilage som behövs för att kunna fasa in höet på nya stället under två veckor. MEN, sen blev jag ändå fundersam. Hösilaget på gamla stället känns inte som att det är så bra hygien på. Det ligger ute, förvisso under tak, men inte mer skyddat än så för väder och vind - framförallt fukt. Plasten sitter delvis kvar för att ge lite skydd. TS 75%

Det är fyra hästar som delar på en 300-kilos bal och balen blir således liggande i ca en vecka i plusgrader och fukt. Det luktar inte konstigt och jag kan inte se något mögel, men jag tror ju ändå att det blir en bakterietillväxt i detta. Min häst har varit något lös i magen sedan vi flyttade hit och jag tror att det är hösilaget som är orsaken till detta. Hon har gått på hösilage förut utan problem.

Så det jag funderar på är om det egentligen är någon idé att ta med sig ett foder som inte känns som helt lämplig föda till en häst. Att byta tvärt till ett annat grovfoder (av god kvalitet) kanske går på ett ut? Är jag rätt ute som är skeptisk till nuvarande foders kvalitet? (Har inte hållt på så mycket med hösilage förut och är inte helt hemma med det än :))
 
Sv: Foderbyte?

Jag hade tagit med ensilage för ett par dagar och börjat med att ge 50/50 av det gamla/nya. Kommer/står hästen på halm? Det underlättar säkert i så fall.
Du har ingen möjlighet att hämta grovfoder från nya stället? O börja foderomställningen redan innan flytt?

Jag hade även gett hästen ordentligt med probiotika med början innan flytten och fortsatt ett bra tag efter flytt. Finns ett preparat på Apoteket som jag har bra erfarenhet av, Pro-Paste.
 
Sv: Foderbyte?

Ah, smart! Det behöver ju faktiskt inte vara antingen eller. Halm finns så det känns bra. Probiotika kommer hon att få. Bra idé att hämta hö från nya stället! Det har jag inte tänkt på. Ska se om jag kan komma iväg och hämta lite. :)
 
Sv: Foderbyte?

Vi hade lite samma problem, allt vårat hö var dåligt så vi fick byta och valde att köpa in hösilage. Vi tog hälften/hälften i två dagar och sen 1/3 av det gamla i två dagar.. Blev ett snabb byte, men ändå liten invänjnings tid på några dagar. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 348
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 640
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 077
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 370
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp