Bukefalos 28 år!

Cattaflajna

Trådstartare
Har tänkt byta foder till min chihuahua tik på 9 år. Hon har alltid ätit royal canin torrfoder, men jag misstänker att det på senare tid gett henne väldigt dålig andedräkt. Läst att andra upplevt liknande.

Har uteslutit annat, då veterinär kollat och inte tyckte det var något i munnen eller så som orsakat det. De verkade inte tycka andedräkten var så hemsk heller. Men så tycker jag att den luktar typ exakt som fodret och att det senaste tiden luktat mer om själva fodret också.

Hur som helst velar jag mellan vad jag ska byta till. Annat torr foder? Färsk foder? En kompis som har papillon rekommendera färsk foder från mush. Men får dem inte dålig andedräkt av färsk foder med?
 
Att hunden får dålig andedräkt när den äter ett foder som i princip bara innehåller spannmål är inget konstigt alls.

Av färskfoder och tex Mush Vaisto brukar hundarna få extremt bra andedräkt, mindre tandsten, bajsar mindre och icke-luktande, får glansigare pälsar, mindre problem med hud/tassar/klor...

Färskfodren innehåller ju mer av det som hundar är skapta för att äta i en konsistens som de är skapta för att äta. Du kan i princip likna torrfoder vid att äta snabbmat hela tiden och färskfoder med att äta hemlagat. Sedan fungerar såklart inte alla färskfodersorter till alla hundar. Mina egna blir tex väldigt hårda i magen av Mush Vaisto, men då finns det andra sorter som passar dem mycket bättre. Jag vet väldigt många som är mycket nöjda med Mush och ger det gärna själv också, men blandar då med andra köttrester.
 
Att hunden får dålig andedräkt när den äter ett foder som i princip bara innehåller spannmål är inget konstigt alls.

Av färskfoder och tex Mush Vaisto brukar hundarna få extremt bra andedräkt, mindre tandsten, bajsar mindre och icke-luktande, får glansigare pälsar, mindre problem med hud/tassar/klor...

Färskfodren innehåller ju mer av det som hundar är skapta för att äta i en konsistens som de är skapta för att äta. Du kan i princip likna torrfoder vid att äta snabbmat hela tiden och färskfoder med att äta hemlagat. Sedan fungerar såklart inte alla färskfodersorter till alla hundar. Mina egna blir tex väldigt hårda i magen av Mush Vaisto, men då finns det andra sorter som passar dem mycket bättre. Jag vet väldigt många som är mycket nöjda med Mush och ger det gärna själv också, men blandar då med andra köttrester.

Mina hundar STINKER när dom äter färskfoder. :yuck: Klarar verkligen inte av deras andedräkt när dom äter det. Vet verkligen inte varför.
 
Får helt enkelt testa och se om det funkar och blir skillnad med andedräkten :) tack för era input!

Nu har jag inte helt koll på priser med färsk foder men upplever ni det mycket dyrare?
 
Får helt enkelt testa och se om det funkar och blir skillnad med andedräkten :) tack för era input!

Nu har jag inte helt koll på priser med färsk foder men upplever ni det mycket dyrare?
För en chiuahua? Skojjar du, kan inte bli några särskilda kostnader även om den fodrades på oxfilé. Jag har två stora hundar och två små, de månader vi kör på färskfoder landar det på ungefär 800 för alla.
 
För övrigt undrar jag hur folk fortfarande kan fodra med osvenska foder, äckligt att bara tänka på..ungefär som människor som köper utländsk kött för det är billigare.
Ett billigt och bra svenskt foder tycker jag är magnusson. Finns även på vanliga affärer.
 
För övrigt undrar jag hur folk fortfarande kan fodra med osvenska foder, äckligt att bara tänka på..ungefär som människor som köper utländsk kött för det är billigare.
Ett billigt och bra svenskt foder tycker jag är magnusson. Finns även på vanliga affärer.

Har inte hittat ett svenskt foder jag kan ge tex vår allergiska hund. Magnusson äter inte dom andra. Hade gärna fodrat med enbart svenskt foder men hundarna ska ju inte bli sjuka/vägra äta. Ger kött ifrån svenska djur och utländskt torrfoder.
 
Har inte hittat ett svenskt foder jag kan ge tex vår allergiska hund. Magnusson äter inte dom andra. Hade gärna fodrat med enbart svenskt foder men hundarna ska ju inte bli sjuka/vägra äta. Ger kött ifrån svenska djur och utländskt torrfoder.
Ja jag menar i allmänhet om det inte finns några förhinder pga hunden så förstår jag inte varför man inte väljer svenskt. Min senaste uppfödare i princip tvingade på oss valpköpare att fodra med skitfodret royal canin...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 575
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 661
Senast: tanten
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: Rugge
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp