Bukefalos 28 år!

H

Hobbyryttaren

Kan någon svara på om det har några negativa effekter på hästen om man har hästen på ensilage och byter till hö under en dag för att sedan åtegå till ensilage dagen efter.
Och då gör detta lite då och då? Om man vet att man har en häst som är känslig för foderbyten.
 
hästens bakterier som brytter ned maten är inställda på att de ska brytta ned hösilage så det finna massa hösilage bakterier, och nästan inga hö nedbryttande bakterier därför tillgodogör sig hästen inte näringen på samma sätt. det blir lixom att elda för kråkorna,, :D

varför ska du göra så föresten?
 
Tack för svaret. Jag förstår det med att elda för kråkorna. Men hur yttrar det sig, kanske svårt att svara på det.
Hur blir almänkonditionen? Prestationsförmågan?
Ja, hur mår igentligen hästen om man gör så?
Vill undvika till varje pris att utsätta för hästen det.
Det är stallägaren som tycker det är helt OK om de inte har ställt fram en ny bal. För övrigt tycker de andra i stallet att jag är petig och kan tänka sig att göra så med sina hästar. (ingen tränar för utom jag)
Själv tycker jag att det strider mot almänt hästvett. Brukar ha en övergång från hö till ensilage som sträcker sig 2-3 veckor beroende på hur de blir i magen/almäntillstånd.
 
Hästen kan få diarré eller fång om man gör så. Beroende på hur känslig häst du har då. En del klarar det fint, en del går det käpprätt åt h-ete för.. :crazy:
 
Med tanke på att man då ger hästen mat som den inte kan tillgodogöra sig så kan man ju tänka sig att den blir lite slö och grinig sen. Det skulle i alla fall jag bli om jag inte fick i mig näring på rätt sätt, om en bara för en dag!
Säkert samma för kusen!
Även om jag inte tränar eller rider mycket alls så skulle jag inte göra så i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 493
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
6
· Visningar
906
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp