Foderförslag

M

maximilia

Hej!

Fick analysen idag på höet vi ska ha i sommar. Det var riktigt bra, så egentligen skulle dom klara sig gott på det och lite gräs. Men jag måste ju ha något att blanda allt äckligt "pulver" i.

Eftersom pållan har väldigt lätt att lägga på sig, och även har haft nån fångkänning (dock inte i år), så vill jag ha nåt utan socker och med lite kolhydrater. Det kommer ju inte bli några mängder, bara så att hon kan smaska i sig alla nyttigheter :d

Någon som har ett förslag? Finns ju så många olika sorter och märken så man blir knäpp :eek: Är det inte nåt märke som har en "fångmüsli"?
 
Sv: Foderförslag

Hva med lite speedi beet ? Det sies å være et passende foder for fang/fång häster...
Enkelte å tilberede og enkelt å blande pulver i :D
 
Sv: Foderförslag

Det finns ju en uppsjö med olika foderslag att använda. Havrekross, nån pellets, luzernhack, kanske ett muslifoder med lite energi och så vidare. Jag skulle kört på luzernhack, som är väldigt drygt och har en ganska kraftig smak som döljer de olika pulver och grejor som man blandar i. Men det är ju en fråga om tillgänglihet, pris och smak.

Lycka till!
 
Sv: Foderförslag

Har lusernhack nu, men måste byta pga mycket protein i höet, innehåller melass och hon tycker inte alls det är så gott :crazy:

Speedi Beet? Har jag nog inte hört talas om? Vilket märke?

Ingen som har andra förslag? Den där fångmüslin (kanske finns flera?), vilket märke?

Tänkte ni skulle ha lite förslag och tips så jag slipper sitta och leta efter massa fodersidor :angel:
 
Sv: Foderförslag

Vad är det för äckliga pulver du ger då? Tänkte på hur mycket smak som ska döljas/drygas ut.

Speedi Beet är som Betfor men utan socker. Det är fiberrikt och bra för magen. Bra för fånghästar har jag hört, just då för att det inte är socker. Har själv fånghäst, och jag ger Krafft Rehab. Funkar på en del fånghästar har jag hört. Om du inte ska ge några mängder heller så är det drygt.

ändrat: Du sa ju att det var ganska mycket protein i höet. Då kanske Krafft Ponny är något istället, som bara har 50gram smrp per kilo foder. rehaben har 110.
 
Sv: Foderförslag

Linfrön/linfrökaka, så klart! Det innehåller låg mängd kolhydrater, energin kommer från goda fetter. Enligt HH här på Buke, som är utbildad inom detta ämne, är just linfrö vänligt för fånghästar. :idea:
Prova om hästen gillar det! Min häst älskade det iaf.

Det värsta för en fånghäst är spannmål.

Men du kan ju också prova att blanda i pulvrena bland morotsbitar/äpplen eller så.
 
Sv: Foderförslag

Jag kokar linfrön (så det blir slem som binder upp pulver mm), sedan blandar jag i någon dl havre. Mums säger pålle.
 
Sv: Foderförslag

Men om höet är så bra, behövs alla "pulver" och tillsatser öht?
 
Sv: Foderförslag

Är det inte enklare att skaffa en rejäl plastspruta och bara trycka in i munnen om det nu är så lite du ska ge ?
 
Sv: Foderförslag

Ger 1 msk magnesium mot headshakingen, ca 1 msk Kiselgur för hon har haft bärrandsröta så hoven har varit uppskuren nästan upp till kronranden, och så lite Mikrobalans för att hålla magen i trim. Kanske helt onödigt, men jag vågar inte sluta med tanke på fången...

Tror det är magnesiumet som smakar äckligast.

Speedi Beet låter lite intressant, har ju gett betfor innan. Får kolla lite på det. Tror det blir lite svårt att blanda pulver i pelletsen oxå.

Milly: Hur ser linfrökaka ut? Kan man blanda saker i det? Verkar meckigt att behöva koka linfrön varje dag, men kanske ska fundera på det ändå.

Mynta: Det hade jag gärna gjort, men det är omöjligt att få in sprutan i munnen.
 
Sv: Foderförslag

maximilia skrev:
Milly: Hur ser linfrökaka ut? Kan man blanda saker i det? Verkar meckigt att behöva koka linfrön varje dag, men kanske ska fundera på det ändå.

Linfrökaka ser ut som pellets men de är lite porösare bara. Utmärkt att bara blöta ner litegrann (dom sväller en del) och sen blanda i pulvret. ;)
 
Sv: Foderförslag

Mynta: Det hade jag gärna gjort, men det är omöjligt att få in sprutan i munnen.

Hur gör du då när du avmaskar?

Jag skulle köra på den här Speedi Beet om jag var du, verkar ju enklast. Linfrön är lite jobbigt att tillreda varenda dag, och linfrökaka kan vara svårt att få tag i.
 
Sv: Foderförslag

Dum fråga kanske, men är det samma som pelleterat linfrö?? Min får det och jag köper från en återförsäljare från svenska foder.
 
Sv: Foderförslag

Jag har inte behövt avmaska på flera år. Det har gått bra innan, när hon fick homeopatpiller uppblötta i vatten. Skulle ge henne Finadyne i våras, gick ett par dar bara. Hon kastar sig och rycker med huvudet så man inte kommer nära munnen. Tycker det känns väldigt onödigt att bråka med henne för en sån sak. Skulle det bli nödvändigt får jag väl muta henne med melass ett tag först, men det vill jag inte ge henne pga sockret.
 
Sv: Foderförslag

Sådan där rinande b-vitamin tänker jag på. Våran gamling älskar det å om din gör det så räcker det nog med att du blandar ut pulvret i det så slickar han i sig det självmant.

B-vitaminen innehåller lite protein men det är så pass lite så det bör inte göra något.

SEdan så nu har jag ingen koll men kan man inte göra iordning linfö på samma sätt som betfor, d.v.s. ett tag innan om det inte är för varmt. Funkar ju bra om man har hästen nära eller om man kan ha linfröet hemma å ta med sig i en burk. Då låter det inte sisådär jätte krångligt tycker jag. Mina fodervärdar som jag hade förut gav det till ponnyn när dom tävlade henne så hon skulle bli glansig å fin i pälsen.
 
Sv: Foderförslag

Gnarpis skrev:
Dum fråga kanske, men är det samma som pelleterat linfrö?? Min får det och jag köper från en återförsäljare från svenska foder.

Ja det är samma. Men det heter "linfrökaka". Hippo säljer det också och då heter det "Hippo Lin cubes".
Jag brukade också köpa linfrökaka på Svenska Foder (fick det i en svart sopsäck bara ;) ) för mycket billigare än Hippos dyra lincubes...
 
Sv: Foderförslag

Det var nog Hippos jag tänkte på.... jag e helt möschad i huvet... sitter på jobbet... varmt.. trött
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Skola & Jobb Det här stör mig lite just nu. Ok, jag har inget alls emot barns försäljning av Majblommor om våren, det är en slags tradition till och...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
15 554
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 812
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp