Foderförstoppning!

B

**BORTTAGEN**

Hej!
Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd men det blev här och på hästvård..nåväl, jag har en häst som vilat ett tag nu pga skada och därmed blivit dålig i magen, den hade en början till kolik i helgen och veterinären fick komma ut. Avföringen var små bollar som var stenhårda som gummi typ, foderförstoppning förklarade vet. har gått ut och gått med han nu sen dess, men avföringen blir inge bättre!..
Funderar på att ge han någon typ av mag/tarm foder som rensar..ska rådfråga min vet., men vill höra om ni har haft någon häst som haft detta och hur gjorde ni?! använde ni något speciellt foder under en tid el?
Vet inte hur jag ska göra direkt för att få ordning på hans mage igen.. Har aldrig haft en kolik häst innan så jag ta åt mig alla tips som ges!..

Tacksam för svar!
häls. Gildra
 
Jag hade problem med koliker på min connemara under 2 år.
Han fick stopp i blindtarmen och höll på att gå åt, men efter 2 veckor på Strömsholm fick vi hem honom igen. Han hade dock fått en ficka på grovtarmen där det kunde fastna foderrester och orsaka småkoliker.

För att förebygga det fick vi ordinerat motion och tillägg i fodret. Vi gav honom kokade linfrön och paraffinolja. Hela linfrön som vi hällde kokande vatten på och lät stå till dagen efter. Det blir som ett slem av vattnet då. Och paraffinolja köpte vi på färghandeln. Mycket billigare än på apoteket. Apoteket säljer 1-litersflaskor för 120 spänn, medan färghandeln tar ca 350 kr för 5 liter.

Detta gav vi honom varje dag, 2 dl linfrö och 1 dl paraffinolja blandat med 1/2 dl matolja och 1 dl betfor (för smakens skull).

Vi gav honom det under 2 år och det höll tillbaka kolikerna tills för ett par månader sedan, då han fick en kolikvända igen. Därefter satt det antagligen kvar lite innehåll i tarmen och han hade nån liten gaskolik som vi kunde massera bort själva.

Vi fick ta bort honom för snart 3 veckor sedan då det var stopp hela vägen och han hade inte en chans att klara sig.

Det är viktigt att kolla tänderna på hästar som haft kolik. Det kan vara så att tänderna har en liten del i orsaken till koliken. Kan de inte tugga maten ordenligt så blir det ju större bitar som kan fastna på vägen ner och orsaka stopp i tarmarna.

Fråga din veterinär vad h*n tycker om linfrön och olja, det kan ju vara värt ett försök. Vi lyckades ju trots allt förlänga vår ponnys liv i 2 år tack vare detta.

Stor lycka till med din häst!!!!!
Skicka gärna pm om hur det går och om du har fler frågor...
 
Sv: Foderförstoppning!

Hmmm.. tråden är ett och ett halvt år gammal.. ;)

Men.. min häst fick och tjocktarmsförstoppning i vintras, vi fick inte igång tarmen på egen hand utan var tvugna att åka in till Stenestads Hästklinik där han fick stanna över natten. Tarmen spolades med paraffinolja samt att tarmen rensades rektalt.

Anledningen till förstoppningen var att det pelleterade kraftfodret (Mustang) klumpat sig i tarmen. Pellets klumpar sig lätt om hästen dricker det allra minsta för lite vatten, fibrerna i pellets är egentligen alldeles för korta för att duga som hästfoder och bör därför blötläggas lätt ett par timmar innan utfodring.

Sedan dess får han dagligen 4 dl. väl blötlagt betfor..uppblött pelleterat kraftfoder..vatten från spann, ej vattenkopp..färdigkokt och krossat loppfrö i form av Cheval som jag köpte på Hästkliniken samt riktigt hö, ej hösilage. Nu funkar magen perfekt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderförstoppning!

Jo den är gammal men eftersom det var en del av ämnet som jag ville ha svar på så använder jag en gammal tråd, precis som man ska göra fast jag trodde ingen skulle se frågan så jag startade en ny tråd och där har ingen svarat :crazy:
:bow: :bow: för ditt svar
Hon har inte förstoppning men jag tror att hon har fått en ficka på tarmen så nu ska jag öka på linfröna och hjälper inte det så blir det parafinolja..
Fast frågorna i den andra tråden vore jag tacksam om jag fick svar på :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp