Bukefalos 28 år!

Foderfråga å prisfråga

G

Gazzan

Ja vad har ni för kraftfoder till era hästar?
Och glöm nu INTE att skriva ut pris vad fodret kostar per säck och hur många kilo det är i.

Är lite kluven vad jag ska ge mitt dräktiga sto i slutet av dräktigheten.. gav fibergi Elit till mitt andra sto när hon väntade pluss lusern och kornkross och mineraler och extra b-vitaminer och linförolja.
Detta vart hon fin i hullet av och fölet vart fint.
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Jag ger mina hästar Hestekraft för tillfället. Betalar 160 kr för 25 kg. Bra med proteiner och lättsmält energi. Kanske skulle passa ett dräktigt sto.
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

va är de för foder??

har de en hemsida?
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

gav fibergi Elit till mitt andra sto när hon väntade pluss lusern och kornkross och mineraler och extra b-vitaminer och linförolja.
Detta vart hon fin i hullet av och fölet vart fint.

Men detta gäller ju en annan häst, och du har ju förmodligen ett annat grovfoder denna gång.

Det är inte kraftfodret i sig som ger hela foderstaten, det är grovfodret som hästen äter mest av och det ger störst genomslag.

Så om du har en höanalys så är du nog mera hjälpt av att utgå från den istället för andras foderstater.:idea:
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Håller med dig till fullo! Många gånger behöver kanske dräktiga ston lite mer än bara grovfoder, även om det är bra värden, ff a mer protein.
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Luscern hack 150:-/25 g
Linfrökaka 120:-/20-25 kg
Kornkross och havre, men det ingår i hyran.
Olja 3l 20:- lr nåt 15:- kanske
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

så nog pratat om analys det finns trådar om det tillräckligt endå=)

Här vill jag BARA veta vad andra gav till sina dräktiga ston och vad en säck kostar..
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Detta får min islandsvalack:

Krafft pluss blå/röd: 199 kr för 30 kg.
Betfor: 78 kr för 25 kg.
Soja: 140 kr för 30 kg.
Krafft miner blå: Ca 270 kr för 8 kilos hink.

Sambon's hingst, 2-årig travare:

Krafft pluss grön: 273 kr för 30 kg.
Betfor.
Soja.
Greenguard lusernhack: 130 kr för ca 25-30 kg.

Betfor, soja & mineraler får de i mindre givor, därför räcker en säck ca 1,5 mån.
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Salsa Xtra mix 20kg 119:-
Hartog Lucern 20kg 110:-
Soja ca 6kr/kg (köper hur många kg jag vill ha)
Hippo Alfa 25kg 132:-
Havre 40kg 40:-
Salsa Basmix 20kg 82:-
Salsa Havrefrimix ?kg 165:-
Kraft Protein 30kg 380:-

dessa är några fodermedel jag använt mig utav.
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Hippo breed vad kosatr den säcken?
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Krafft Groov 90 - 30 kg för 165 kr
Det åt hon även under dräktigheten och hon höll sig fin och fick en fin fölunge. Hon har fortsatt på den dieten efteråt och fungerar jättebra. Vid sämre hö kan man gå över till Groov 125 om man tycker att det verkar lämpligt. Enklet att fodra med också. :bow:
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

havre 200kg - 200 kr
betfor 40kg - 135 kr
mustang müsli active 20 kg - 179 kr
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Min lilla arab får krafft grund(kostar runt 120 kronor tror ja),
havre(1,50/kg),krafft protoin(ngt dyrare än grund) och mineraler blå(ingen aning om priset)
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Kafft grund och krafft ptotein är 30 kg/säck
 
Sv: Foderfråga å prisfråga

Ja det lutar nog åt att min islandshäst får hestkraft.. vad jag har förstått nu är det väldigt bra och grannen säljer sånt så då slipper man hålla på att åka och ha sig.:)

Blir hestkraft och luzern=)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: elle12
·
E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp