Bukefalos 28 år!

Foderfråga om protein

Seabaz

Trådstartare
Min pålle kommer snart att gå på lösdrift med väldigt begränsat bete. I ligghallen har dom fri tillgång på halm och dom kommer att utfodras med hösilagegiva några gånger om dagen (kommer ej ihåg om det är 3 eller 4 gånger).


Jag skulle behöva tillföra lite extra protein och nu undrar jag vad som passar bäst.
Hästen kommer att kunna utfodras kanske 4-5 gånger i veckan, de gånger jag är där, ibland kommer jag vara där varje dag men vissa veckor kanske mindre så någon vidare rutin blir det tyvärr inte.

Så då undrar jag vad jag ska kunna peta i honom för proteinens skull, han har lite brist idag också.

1. Havre + soja (havren kanske mest för att jag vill inte ge sojan enbart)

2. Lucern. Och i så fall hur mycket lucern måste jag ge för att det ska bli någon 'påverkan'?


Det lutar åt lucern eftersom det känns naturligt. Det som talar emot är blötläggning och prislappen, därav jag undrar hur mycket jag måste ge för att det ska göra någon nytta, när man inte kan fodra varje dag.
 
Sv: Foderfråga om protein

Mängden (både vad gäller soja och lusern) handlar ju om vad du beräknar att det saknas i foderstaten.

Soja hade jag absolut inte höftat med, det är ju ett väldigt starkt proteinkoncentrat.
 
Sv: Foderfråga om protein

Här finns lite intressant att läsa om risken med att fodra för stora givor lättlösligt protein (proteinkoncentrat)
---
Om det däremot skulle komma ner stora mängder lättlösligt protein i grovtarmen, t.ex. på grund av för höga givor av koncentrerat proteinfodermedel, kan tillväxten av en speciell bakterie, Clostridium perfringens, gynnas. Detta kan få allvarliga konsekvenser, då det kan leda till att hästen får "Baron Gruff sjuka", dvs en allvarlig tarmstörning som kan vara dödlig.
---
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/
 
Sv: Foderfråga om protein

lusern innehåller rätt mycket energi också så det är inte lätt att höja proteinkvoten med det.
 
Sv: Foderfråga om protein

I alla fall Kvarnbyfoders lusernpellets löser upp sig väldigt snabbt om det är blötläggningstiden du funderar på. Är det någerlunda varmt så löser det sig på ca 10 minuter. Mycket fortare än Kraffts lusernpellets.
 
Sv: Foderfråga om protein

Det är den där sakramentandes melassen som ställer till det. Kraffts pellet blir ju som härdade genom sockret som sammanbinder dem.

Jag föredrar också melassfritt, av många anledningar (högre kvot och mindre socker t ex). Och så faller de isär vid blötning betydligt lättare - ytterligare en fördel.
 
Sv: Foderfråga om protein

Soja är ett billigt och bra proteinfoder. Men jag är tveksam till hur pass bra det är att bara ge det ibland. Eftersom det är ett proteinkoncentrat så kan jag inte tänka mig annat än att man bör ge lika mkt varje dag eller åtminstone nästan varje dag. Det beror naturligtvis på vilka mängder det är frågan om.

I ditt ställe hade jag därför gett lusern.
 
Sv: Foderfråga om protein

Tack för alla svar! Känns som att det blir lucern men jag har inte kikat på värdena än på nya hösilaget dit vi flyttar så än kan jag ju inte bestämma (eller ens veta om det kommer behövas).

Men typiskt då att jag inte har en enda ÅF av kvarnbyfoder inom 10 mils radie :cool:
 
Sv: Foderfråga om protein

Teknosans lusern från Spannex innehåller också mer protein än flera andra märken , 160 g smrp/kg. Melassfri.
 
Sv: Foderfråga om protein

Teknosans lusern från Spannex innehåller också mer protein än flera andra märken , 160 g smrp/kg. Melassfri.

Den köper jag och är jättenöjd.
Hästarna tycker också om den :p
Ett stort plus i kanten är att den faller sönder väldigt lätt, jag häller på ett par liter vatten och ger hästarna direkt eftersom det sväller upp på en gång.
 
Sv: Foderfråga om protein

I en tråd för ett par månader sedan konstaterades att Teknosan/Spannex lucern inte alls är lucern utan en gräs/klöverpellets! Den innehåller troligen mer socker än vad ren lucern gör!
Gräspelletsen är från samma producent som Salsas Naturell Grön (eller vad den nu heter) säljer och de deklarerar 20% socker!
 
Sv: Foderfråga om protein

Det har jag missat! Men dom marknadsför ju som lucern, hur kan de göra det...:confused:
 
Sv: Foderfråga om protein

Jojo, fast detta är väl skillnad då det ändå är själva råvaran som det "ljugs" om..?
 
Sv: Foderfråga om protein

Den köper jag och är jättenöjd.
Hästarna tycker också om den :p
Ett stort plus i kanten är att den faller sönder väldigt lätt, jag häller på ett par liter vatten och ger hästarna direkt eftersom det sväller upp på en gång.

Tänk bara på att det inte är en lucernpellets utan en felaktigt marknadsförd tidigt skördad gräs/klöverpellets, att hästarna gillar den är inte konstigt!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 313
Senast: LiviaFilippa
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 024
Senast: MiniLi
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 350
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 020
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp