Foderfråga

Tellan000

Trådstartare
5C36C5CA-D206-4ECE-9819-6C0B24F827EB.jpeg

Hur mycket av detta ensilaget hade nu gett till sto på 16 som behöver bygga muskler? Får utöver ensilaget rs fiber müsli också 😄 ganska lättfödd
 
Det där är nog inte ett ensilage. Om något är det plastat hö. Proteinet är lågt så det passar kanske inte så bra till just din häst om den behöver bygga mycket muskler, men det kan man ju lösa genom att ge ett proteinfodermedel.

För att veta hur mycket du ska ge din häst måste man veta vad den väger. Ett tips är också att det finns ett gratis foderstatsprogram att använda på hastsveriges websida.
 
Svårt att säga. Har du koll på hur mkt MJ som brukar vara lagom för hästen? Iom att du skriver att den är lättfödd.
Kommer krävas proteintillskott iaf, väldigt lite protein i grovfodret. Inte konstigt om den blir tjock men omusklad..
 
Det där är nog inte ett ensilage. Om något är det plastat hö. Proteinet är lågt så det passar kanske inte så bra till just din häst om den behöver bygga mycket muskler, men det kan man ju lösa genom att ge ett proteinfodermedel.

För att veta hur mycket du ska ge din häst måste man veta vad den väger. Ett tips är också att det finns ett gratis foderstatsprogram att använda på hastsveriges websida.
Hästen väger runt 450 o torrheten stämmer inte, det är ensilage. Ska prova programmet👍
 
Senast ändrad:
Svårt att säga. Har du koll på hur mkt MJ som brukar vara lagom för hästen? Iom att du skriver att den är lättfödd.
Kommer krävas proteintillskott iaf, väldigt lite protein i grovfodret. Inte konstigt om den blir tjock men omusklad..
Svårt att säga. Har du koll på hur mkt MJ som brukar vara lagom för hästen? Iom att du skriver att den är lättfödd.
Kommer krävas proteintillskott iaf, väldigt lite protein i grovfodret. Inte konstigt om den blir tjock men omusklad..
Jag har inte koll på vad som ska vara lagom mängd mj.. ny på detta😬vad hade du gett för proteintilskott?
 
Jag har inte koll på vad som ska vara lagom mängd mj.. ny på detta😬vad hade du gett för proteintilskott?
Jag brukar ge krafft muscle up mest för att det är enkelt för mig att köpa och prisvärt sett till hur mycket protein man får per krona. Potatisprotein är billigare men krångligare att få tag på.
Granngården har ett proteinfoder som är likvärdigt krafft muscle up om man föredrar det. Soja är billigt men en så stor miljöbov så det tycker jag är oetiskt att fodra med.

Behöver man inte så mkt protein kan man ju ge lusern, men det kan bli dyrt om mam behöver mycket plus att en lättfödd häst kan bli tjock då det också innehåller mkt MJ.
 
Togs spill på åkrarna då det inte hanns ta prov innan plastning
Okej, men då blir det ju jättesvårt att veta hur mycket du ska ge. Då får du antingen analysera TS så gott du kan hemma med hjälp av våg och ugn eller skicka in en ny analys. Frågan är ju hur bra övriga värden stämmer, alltså om provet ens är representativt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 390
Senast: iNHALE
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 426
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 500
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 300
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp