Foderfråga!!!

B

**BORTTAGEN**

Söker ett foder som håller hästen i hull Mn ej är energi laddat.. Hmm, Han är väldigt svårt att hålla i hull, precis som sin mamma som inte var lätt O hålla i hull förräns hon hade fått sitt första föl!! Mn eftersom vi tränar hårt så går han ju ner i vikt O vi ger honom en massa mat för att han ska hålla hullet. Finns det något bra foder som man kan ge dem utan att de ska bli allt för heta..?
Vi ger honom nu hel havre 3 krafft-mått/dag, betfor-lucern O kli samt hö. avren kommer vi behålla Mn är det något som man kan ta bort O ersätta med något annat?
Tycker han får så himla mycket mat nuförtiden, mer än storhästen... :crazy: Han har inga problem med foderbyten Elr annat O hö får han gått utav.
Tacksam för hjälp! :)

Dressyrmupp
 
Men vad har ni för värden på höet då? Du måste ju veta vad det är som saknas för honom, vad för slags foder ni ska lägga till.

Hur är han smal? Känns revbenen för tydligt, eller är han tunn över rygg/bak?

Du kan väl skriva ned foderstaten i g och kg? Totala foderstaten, inte vad han får frukost, lunch osv.. Utan totala dagsmängden. Och så höanalysen, om du inte har en så gör en så du får bukt med vad som fattas din ponny.

Att kolla tänderna på ponnyn kan även vara en god idé.
 
Pelletrerat korn ska vara bra om hästarna har svårt för att gå upp i vikt.
Dom lägger på sig bra av det. Men dom blir ej piggare :bump:
 
Pelleterat korn?!?!? Var hittar man det, och hur har de gjort??
 
Han får 3 mått havre om dagen
O ca 4 kg hö nu när gräset fortfarande är kvar.
O sedan betfor/linfrökaka O kli.
Revbenen känns inte, Mn vi måste fodra p honom en massa för att han inte ska bli smal. Han har lätt för O gå ner i vikt, inte sjukligt ner i vikt,Mn att på för smal... :crazy: Han har teX gått på fullt bete i sommar utan att magen har växt ett dugg. :eek:
Tänderna är det inget fel på , de kollas ärligen O då O då även utav tränaren.
 
Vad är 3 mått havre? 3 dl mått, 3 krafft 1 kg:s mått...? Hur mkt väger havren, volymen är ointressant.

Gör en höanalys så lovar jag att jag kan hjälpa dig att snickra ihop en jättebra foderstat! :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
1 951
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 763
Senast: svea
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
1 997
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp