Bukefalos 28 år!

Foderfundering. energi/protein kvot

Pontevecchio

Trådstartare
I år har vi ett riktigt kanonhö, 95 smrp och 9.1 Mj.
Dock blir ju kvoten på detta väldigt högt. 10,43 för att var exakt.

Mitt fullbod äter nio kilo av detta hö och jag ger även 1 1/2kg Hippo basic för att få upp energin. (hippo innehåller 80smrp och 11 MJ). Dock är ju kvoten fortfarande hög, över 8 har jag för mig.

Hon är fin i hull men skulle kunna ha lite till samtidigt som hon inte får bli för pigg.

Frågan är om en lägre kvot kanske skulle ge bättre resultat och hur jag kan sänka den?

Fulllbod, tränar ca 2ggr i veckan. väger ca 500kg.
 
Olja är enbart energi, dvs sänker kvoten bäst. Vanlig matolja och det ger ca 3,5 MJ/dl.
 
Halm sänker också kvoten.

Det kan ju funka om hon är matglad. :d

mvh Jessica
 
Inte alls. Hon äter bara höet om det smakar bra, dvs fint och grönt hö. :crazy:

Ang matoljan, ska jag minska kraften då? Hur mycket kan man ge?
 
Du ville ju ha mer hull, så då är det ju bara att lägga på så mycket olja du tycker behövs.
 
Va nyligen uppe på Strömsholm och genomförde min sista vecka som blivande galopptränare, då ingår även foderbiten, vår fodermentor som jobbar mkt med fullblod men även andra hästar va med om en undersökning som visade att hästen tillgodoser sig olja bäst om det inte blir för mkt, och med mkt menade hon 3 dl.
Undersökningen gick ut på att jämföra vilket som va bäst mellan att ge endast Betfor, olja eller en kombination av dessa för att öka energin. Testet som är noga utfört visade sig att det bästa man kan tillföra för att öka energin är att ge Betfor. Olja va bra men bara då man gav runt 1-1,5 dl, resten kan inte hästen tillgodose sig.
Betfor gav även mindre slaggprodukter.
 
Maxgivan ligger på ca 10% av totala foderstaten. Men SÅ mycket behövs ju inte. Tänk också på att dela upp mängden så mycket som möjligt under dagen eftersom hästen inte kan lägga ut en "stötdos" galla som skulle behövas vid stor fettgiva, utan gallan kommer hela tiden litegrann.
 
Kan någon förklara för mig varför energi/protein kvoten är så viktig??? När hästarna går på bete(vilket ju anses som det bästa för dem) är ju kvoten väldigt hög ialla fall i början på sommaren då proteinvärdet i gräset är högt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 385
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min pålle vill inte ta sig i hull! Hon är pigg och glad och verkar inte lida märkbart, men några kilo till hade inte skadat alls. Hon...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 975
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 530
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 469
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp