Bukefalos 28 år!

Foderfunderingar och avmaska får?

E

Egonson

Jag tänker mest på foder till getter, får och kor.
Vad har de för näringsbehov egentligen? Hur mycket äter ett sälskapsdjur (get,får,ko) per dag?
Kan man använda samma grovfoderanalys till kor som man har till häst?
Varför ger man oftast just ensilage till kor? Är det bättre för deras magar, eller?

Sedan till nästa fråga.
Jag har hört, av min mamma som har pratat med en fårbonde i trakten, att han inte avmaskar sina vuxna tackor eftersom de ändå tillslut vänjer sig vid parasiterna, för att det "inte behövs" och är onödigt.
Att de bara avmaskas ca 2 ggr som lamm, men sedan aldrig mer.
Tycker det låter konstigt! :eek:
Borde de inte till slut dö av maskangrepp?
 
Sv: Foderfunderingar och avmaska får?

Det finns en särskild analys för kor. Att kor får ensilage beror mycket på att det håller näringen bättre än hö under en säsong och att dom är idisslare. Alltså att dom fungerar lite annorlunda än hästar med sim matsmältning. Dom kan inte tillgodogöra sig ett nytt foder direkt utan behöver "vänja" sig vid det innan dom kan ta upp näring.
Vad dom har för näringsbehov varierar mycket beroende på vad det är för ras. finns stora skillnader storleksmässigt mellan olika raser. Också vad dom "gör" om det är ett hon djur som får kalv/lamm/killing, om dom är unga och växer, om dom är ute mycket osv.
Om det är bra att inte avmaska eller inte det vet jag inte men det verkar funka för fårbonden. Men det är så att de flesta djuren är gjorda på att ha lite parasiter och kan bli dåliga om man lyckas få bort dem helt. Sedan är äldre friska djur mindre känsliga för parasitangrepp än unga och klena.
 
Sv: Foderfunderingar och avmaska får?

Ko och hästanaltyser skiljer inte nämvärt...så det går bra att använda sig av ko resp häst analys. Kan man INTE erbjuda djur rena beten samt hålla efter sina betesmarker..ja då måste man rutinavmaska. djur dör inte av lite parasiter eftersom man aldrig helt kan bli av med dessa...bara hålla ned nivån. Men för stor mängd gör så de ej kan tillgodogöra sig fodret ordentligt samt orsakar skador i tarmarna...Antar *gubben* är av det gamla gardet som ej tar till sig forskning av större vikt...Låna en bok på bibblan istället...
 

Liknande trådar

Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 430
Senast: Tinuri
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 398
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp