Fodergallor...

K

Karingbg

Hej på er!

Jag undrar om det är någon som är bra på det här med gallor? :bow:

Jag har en maxad C-ponny som jag har haft i 4 månader. När jag köpte honom hade han stått i ett halvår och hade gått på Kraft Grund och 5 kg hö, plus betfor.

Jag började sätta igång honom, och den havren (27 %) som finns i Kraft Grund var jag inte så intresserad utav, eftersom "de satte sig mellan öronen" på honom. Han har väldigt mycke energi i sig själv och jag har fått höra att han egentligen skulle klara sig på endast hö och mineraler, salt mm...

Nu ger jag honom 5 kg hö och Mustangs havrefria pellets, plus lite annat gott. (som jag har testat att ta bort ifrån foderstaten utan resultat gällande gallorna...) Under "julvilan" gav jag honom ingen pellets heller och gallorna fanns kvar ändå...

Jag har hört att gallorna kan ha att göra med att får för mycket protein, vet du/ni om det finns något foder i stil med Mustangs som inte innehåller lika mycke protein? :confused: Eftersom höet verkar vara väldigt bra i år, och jag ändå vill ge honom lite i krubban varje mål, morgon, middag och kväll.

Jag tränar och tävlar en del, så fodret måste vara tillräckligt för en ponny i träning/tävling.

Tacksam för tips gällande dessa :mad: gallor...

//Karin
 
Sv: Fodergallor...

Fick din häst gallorna när du bytte foder?

Enligt vår hovslagare så kan foderbyte visa sig genom att hästen får gallor och att det hjälper med mer motion.
 
Sv: Fodergallor...

Min häst fick lite gallor när hon fick hö med kanonhöga värden i (perfekt till diande sto/unghäst eller mjölkkossor :D ) tyvärr. Hästar ska tåla ganska mycket överskott när det är från grovfodret men blir det lite "för" mycket protein kan det visa sig som gallor och att hästen kissar extra mycket och att kissar luktar lite mer fränt. Nåt du märkt?

Har du möjlighet att ta byta ut nåt kg eller två emot halm eller hö med lägre värden? Har du analys på ditt grovfoder? Annars kan man ju bara gissa.... :( Eftersom du provat att ta bort kraftfodret och gallorna inte ändrades tycker jag inte du ska prova med nåt annat kraftfoder, för det lär ju inte hjälpa.

Eftersom du tränar/tävlar mkt så investera i en analys på grovfodret! Då kommer du med största sannolikhet både kunna få bort gallorna (för då vet du EXAKT vad som felar och kan åtgärda) och samtidigt vara säker på att ponnyn får i sig allt den behöver för att orka tävla och träna! Kostar typ 600 spänn med en analys, inte mkt pengar jämfört med vad allt annat kostar när man har häst, emn så otroligt viktig investering :)

PMa mig om du vill veta mer, eller hur man gör för å ta analys :)

Lycka till!
 
Sv: Fodergallor...

Tack för ditt svar! :bump:

Det där med att kisset luktar lite fränt har jag faktiskt lagt märke till...

Vi hade en disskussion i stallet ang. detta med hans gallor, och det höet som jag har köpt har till honom är det tydligen inte något super värde på. Det kan ju tydligen vara så att han är känslig för nåt annat i höet. :confused:

Jag tänkte på ytterligare en sak och det var att i början när jag hade köpt honom gick han på hösilage, (för att gräset i hagarna inte räckte till) ifrån mer eller mindre samma vall och då hade han också gallor...

Jag blir inte klok på vad det kan vara, men som du säger så kan det ju vara en bra idé att ta en analys så att jag får de exakta värdena...:idea:

Tack än en gång för att du tog dig tid! :)
 
Hej igen...

Finns det något tillskott man kan ge i fodret, har hört nåt om örter :confused: som gör att gallorna kan minska...

Har ni provat det? Tacksam för alla tips! :D
 
Sv: Fodergallor...

min äldre tävlingshäst har gallor bak.
Det jag tkr fungerar är back on track skydd.
Lindar varje kväll och har över natten dom dagar han har ridits.
dom är underbara :love:
 
Hej!

Det är på knäna fram som han har sina gallor... Det gör ju att det här med lindning och Back-on-track inte är någon aktuell lösning för mig...

Men tack för ditt tips, och att du tog dig tid! ;)
 
Nu har jag varit ute på nätet och snurrat en stund gällande det här med örter... :cool:

Det verkar som om många rekomderar örten Snärjmåra i kombination med ringblomma mot gallor.

Är det någon som har testat örter mot gallor på framknäna?

Jag har även träffat på tipset att ge honom Äppelsidervinäger, någon som har erfarenhet ang. det?

Jag hittade en produkt, torkade örter som heter: Mobile Mover Herbal Blend. Den innehåller: Djävulsklo, Ginkgo, Kardborre, Kamomilll, Maskrosrot, Nässla, Snärjmåra, Vildsellerifrö, Älgört. Någon som har testat detta?

Anledningen till varför jag tror att den skulle kunna vara bra är att det är ett flertal utav de örter som "ska" vara bra mot gallor i den blandningen.

Vad har ni för erfarenheter?

Tack på förhand! ;)
 
Ingen som har testat örter eller Äppelcidervinäger mot gallor? :bump:
 
Sv: Fodergallor...

Min häst fick (ganska lätta) gallor på bakbenen.
Det försvann ganska snabbt när jag ökade både uppvärmningen och ridtiden.
 
Sv: Fodergallor...

Mitt tips är att skippa krafftfodret helt! Om han har såpass mkt motor i sig själv varför ska han ha krafftoder då? Han är väl
inte mager av sig? Om du vill att han ska få lite energi innan tävling, ge han då lite energi som havre några dagr innan tävling. Då menar ja lite som ett halft kilo..inget överdrivet. Gallor uppstår även av hård påfrestande träning, eller för mkt vila så att blodcirkulationen inte är igång eller så får den helt enkelt för mkt protein!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 994
Senast: Ise
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 432
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: MiniLi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp