Fodergrind

lizzie

Trådstartare
Jag är på gång att skaffa en fodergrind till mina pållar. Eftersom jag har en shettis och ett halvblod så har jag funderingar på den variant som Feed-X har med 2 trådar, som heter G-112.

Är det någon som har någon erfarenhet av denna grind. Hur funkar den under vintern med mycket snö?

/Lizzie
 
Sv: Fodergrind

Jag har den med enbart en tråd. Fungerade bra tills min ena häst helt enkelt öppnade grinden själv..:angel:
Vi hade ingen el kopplad till den och handtaget sitter ju inte fast så bra, så han öppnade när han själv bestämde att det var lunch.

I övrigt tycker jag det fungerade utmärkt tills denna häst kom. Timern fungerar även under kallaste vintern och tråden har rullat upp sig korrekt. På det hela taget är jag mkt nöjd.
 
Sv: Fodergrind

Jag har den med enbart en tråd. Fungerade bra tills min ena häst helt enkelt öppnade grinden själv..:angel:
Vi hade ingen el kopplad till den och handtaget sitter ju inte fast så bra, så han öppnade när han själv bestämde att det var lunch.

I övrigt tycker jag det fungerade utmärkt tills denna häst kom. Timern fungerar även under kallaste vintern och tråden har rullat upp sig korrekt. På det hela taget är jag mkt nöjd.

Låter som en smart häst ;)

Bra att grinden funkar när det är kallt. Har ingen möjlighet att dra el och det är därför jag är intresserad av den här varianten av staket som är utan ström.

/Lizzie
 
Sv: Fodergrind

Vi har två och timern funkade i vintras även när det var -27. Vid in- och utgången kan handtaget fastna i marken om det är superlerigt eller jättemycket snö. Det är bara se till att hålla marken hyfsat jämn genom att tex trampa till snön. Rekommenderar även att man fyller tyngden (dunken som följer med) med både grus och vatten så att den blir tung och drar upp handtagen ordentligt.
 
Sv: Fodergrind

Väcker liv i denna tråd så att jag inte behöver göra en likadan. Vi har köpt en feed x med två rep. Eftersom vi är borta på dagen mesta delen av tiden och hästarna inte har fri tillgång. Funkade bra nån dag, tills vi av en slump märkte (då sambon var hemma och vi laddat färdigt) att shettisen öppnar grinden själv. Hon petar med nosen på den undre tråden FAST det är ström på. Vips släpper magneten - den undre släpper, hon kryper undan. Alltså får lilla shettisen äta lunchmaten alldeles själv och stora killen står och är avundsjuk utanför:mad:

VAD GÖRA? några tips? strömmen är ju inte optimal nu då det är snö, annars har vi ordentlig jordning (flera meter koppar)nergrävd.. min man mätte och det ger full ström, men eftersm shettis är en pälsis känner hon inget. Vi ska försöka flytta ner repen, eftersom den stora varken hoppar eller går genom trådar endast den lilla....

Känns som man har kastat dessa pengar i sjön om grind:devil: inte fungerar!!!
 
Sv: Fodergrind

Jag har också en häst som plockar av lunchgrinden när han tycker det är dags för lunch... cirkus direkt efter att frukosten är uppäten alltså :devil: :mad:

Vi provade massor av grejer. Utgångspunkten är en elektromagnet som släpper vid ett klockslag och grinden *öppnas*. Hästf-n tog tag i tråden (med ström i) och drog så elektromagneten släppte. Så vi gjorde en annan anordning så det inte skulle gå att dra bort för hand (mule) men då plöjde han igenom istället så tråden brast! :mad:

Nu har det äntligen löst sig! Samma utgångspunkt, en elektromagnet som släpper vid en viss tidpunkt. Men nu går det en vajer från elektromagneten, upp i ett träd, vajern delar sig och de båda delarna går vidare till två olika träd där det hänger en höpåse. När magneten släpper åker påsarna ner = lunch! Än så länge har mitt troll till häst inte lyckats överlista denna kosntruktion! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Fodergrind

Hon är ganska "pälslös" på bogen redan, problemet är att hon använder luggen och manen som sköld. Kan man klippa av hästkraken manen??eller borde man i detta fall ha grimma på som man lindar ståltråd runt så att hon skulle få mer stötar...och förhoppningsvis lära sig!

Det där med höpåsar från träden lät intressant, min man får försöka tänka ut konstruktionen på det isåfall:d
 
Sv: Fodergrind

Har deras lunchgrind med en tråd. Förra året var det många gånger så fuktig luft på vintern i stockholm och då var det ibland problem med grinden och upprullningen av tråden. Iår har det varit torrare luft och inte den typen av problem. Men i år har jag fått in en häst som bara sonika går emot tråden så att timern går upp. vi har fått koppla in el på grindtråden och visa honom att elen är på , han kommer väl ihåg det ett tag. tyvärr har han lärt sig att man kan hinna spränga en grind innan strömimpulsen når honom. När jag hade shettisar förra året fick vi bara acceptera att shettisarna försåg sig när de ville. Det är inge bra att ha shettisar och stor ihop ur ett fodringsperspektiv.
 
Sv: Fodergrind

Hon är ganska "pälslös" på bogen redan, problemet är att hon använder luggen och manen som sköld. Kan man klippa av hästkraken manen??eller borde man i detta fall ha grimma på som man lindar ståltråd runt så att hon skulle få mer stötar...och förhoppningsvis lära sig!

Det där med höpåsar från träden lät intressant, min man får försöka tänka ut konstruktionen på det isåfall:d

Om du inte lyckas klura ut någon annan foderfodring-lösning så hade jag nog klippt av hästen manen, eller som sagt ha en bit ståltråd i grimman så den får sig en jäkla smäll. Om jag inte missminner mig är det förbjudet att sätta fast ståltråd så, men det räcker nog att ha den en stund så hästen får respekt för tråden igen.

Hade en vän som var tvungen att sätta fast ståltråd på täcket på sin häst eftersom den gick igenom stängslet annars...

Jag är jättenöjd med min lunchfodring just nu =)
Vi modifierade den lite idag, och hästen min stod och tittade på påsen när vi höjde upp den, det riktigt syntes hur han funderade över bästa sätt att få tag på maten :devil: :idea:
 
Sv: Fodergrind

Måste nog tunna ur manen och luggen. Den är så tjock att man har problem att få träns och grimmor på:angel: inte undra på att hon inte känner nåt. Ska fläta en fläta i luggen och sätta fast ståltråd och se om detta hindrar henne. Hon blev rädd för grinden när vi hade på strömmen och satte skottkärran emot tråden. Det var mörkt och man såg (och hörde) gnistorna:devil: dessutom var hon så dum att hon nosade på skottis, det knäppte ordentligt i nosen... kanske man borde göra samma sak med lunchgrinden.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 021
Senast: jemeni
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 913
Senast: Enya
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 140
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 636
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp