foderhäck till rundbal

L

lundborg

Jag ska göra en foderhäck där en rundbal med hö ska få plats.


jag hade tänkt pallar med pallkragar först, men när storbals-iden kom upp så blir ju en pall för smått.

Har ni några bra tips? tom bilder kanske?

jag ska sätta nått tak över, men vet inte riktigt om jag ska ha nån sorts presenning, plåt eller plyfaskiva som tak.
 
Sv: foderhäck till rundbal

Det finns färdiga. Det blir antagligen billigare och hållbarare i längden.
 
Sv: foderhäck till rundbal

jag ska sätta nått tak över, men vet inte riktigt om jag ska ha nån sorts presenning, plåt eller plyfaskiva som tak.

Håller med om att det troligen blir billigare att köpa färdigt (kolla exempelvis Kellfri som har både enkla foderringar till lyxvariant med tak)

Vår foderhäck hade tak till dess att stormen Per modifierade foderhäcken. Taket är mest i vägen och är inget jag kan rekommendera för foderhäckar.
 
Sv: foderhäck till rundbal

Hur kan det bli billigare att köpa dyra foderhäckar för över 4000kr?

Nä, jag vil nog hellre bygga själv.

Någon här som har hemmagjorda?
 
Sv: foderhäck till rundbal

Jag ska ha i en rundbal med hö och om det regnar är jag rädd att höet ska bli dåligt
 
Sv: foderhäck till rundbal

Jag ska ha i en rundbal med hö och om det regnar är jag rädd att höet ska bli dåligt
Det är inte regnet som gör hö/ensilage dåligt utan fukten i luften, råttor och fåglar. Även med tak så är det begränsad hållbarhet i den miljön.
 
Sv: foderhäck till rundbal

Hur kan det bli billigare att köpa dyra foderhäckar för över 4000kr?
En galvad foderhäck håller lääänge medan en hemmasnickrad ha begränsad livslängd. Sedan kostar en skadad häst så mycket att det kan vara dumt att chansa. Ska du bygga för häst med virke så pratar vi virkesdimensioner som kostar en bra slant om du inte har möjlighet att såga själv.
 
Sv: foderhäck till rundbal

Som Strajder skriver, plus att jag vill lägga till att regn ofta kommer vinklat, dvs inte snällt fallandes lodrät. ;)
Så blött blir det nog oavsett om vädret är på det viset.

Hur många hästar har du/ alt hur många dygn räknar du per bal?
Nyfiken jämt!

LIA
 
Sv: foderhäck till rundbal

jag har två hästar ett vbl och en arab som ska äta av den.

Har ingen aning om hur fort de äter upp en rundbal eftersom de inte har haft fri tillgång förut.

mn en bal på ca 200kg (vet ej riktigt vikten ännu)
den bör ju räcka 8-9 dgr iallafall.
 
Sv: foderhäck till rundbal

Fri tillgång innebär inte automatiskt att man ska ställa ut en hel bal på en gång. Det är svårt att garantera hygienen i och kring en bal så länge med tanke på ovälkomna besökare. Speciellt fåglar och sork kan göra att balen blir en bakterie- och mögelhärd.

Vi ger i princip fri tillgång men portionerar ut den från en plats inomhus där vi förvarar balen, i vårt fall hösilage. Mörkt, svalt och rent...
 
Sv: foderhäck till rundbal

Min uppfattning är att du kan ställa ut din bal och att tak är onödigt. Om du inte vill täcka hela matplatsen förstås, i dessa gegg-tider. :)

Regn lär inte innebära något för höet i en foderhäck på kort sikt. Skulle du någon gång bli tvungen att kassera resterna, är det ändå ingen större kostnad jämfört med att bygga tak.

Vi har våra hösilagebalar står ute (portionerar ut till fri tillgång) och dom räcker en dryg vecka, i vinter faktiskt runt 2 veckor, eftersom hästarna parallellt med silaget hittat en hel del ute på vallar och i dungar att knapra på. Här har i princip varit smågrönt i backarna hela tiden sen hösten.

LIA
 
Sv: foderhäck till rundbal

http://www.kellfri.se/images/FHBT.jpg

Denna variant har jag köpt och är MYCKET nöjd :)

Den är dyr (7900+moms) men välbyggd, och man har lagt ner en hel del kraft på att göra den så säker som möjligt för hästarna.

Den var rätt knölig att montera ihop :)

/Mike:devil:
 
Sv: foderhäck till rundbal

Speciellt taket är krångligt att montera! Vi använder den numera utan tak (stormen Per...) och det är faktiskt minst lika bra.

Är du säker på att du spännde fast taket tillräckligt ? Vårt tak övelevde både Gudrun och Per. Och vi bodde i trakter där särskilt Gudrun var rätt våldsam.
 
Sv: foderhäck till rundbal

Är du säker på att du spännde fast taket tillräckligt ? Vårt tak övelevde både Gudrun och Per. Och vi bodde i trakter där särskilt Gudrun var rätt våldsam.
Vinden lyckades lyfta taket ur två av rören ur sina infästningarn och sedan vrängdes taket över. Två grova galvade rör vridna som spagetti!
 
Sv: foderhäck till rundbal

Såg att en fårbonde härintill hade ngt slags stålrörskonstruktion som han ställde balen i (måste han ju ha gjort med traktor).
Den såg ut ungefär som grillkorgar som man kan se på vintermarknader o dyl. En rund platta med armar som går upp, samt en ring för att hålla ihop den.
Han är så snål, så kan aldrig tänka mig att han köpt den...
 
Sv: foderhäck till rundbal

kan det ha varit en sån där behållare för vattentank?
 
Sv: foderhäck till rundbal

http://www.kellfri.se/images/FHBT.jpg

Denna variant har jag köpt och är MYCKET nöjd :)

/Mike:devil:

Jag har också en liknande till mina hästar, dock en lite äldre modell men i stort sett samma konstruktion. Kunde inte vara mer nöjd:)

Vi serverar hö i rundbal, och balarna håller i ca en vecka beroende på väderlek och längd på utevistelse. Har inte haft några som helst problem med fukt eller dyligt, höet känns alltid fräscht och håller sig torrt.

Mitt tips är att höra med mjölkbönder i trakten, vår kommer från en gård i närheten där den inte behövdes längre, och efterssom den är så rejäl i konstruktionen håller den i många år till och är lätt att flytta runt med gafflarna för att förhindra att det blir upptrampat runtomkring...

Taket på vår har hållt både för Gudrun och Per!
 
Sv: foderhäck till rundbal

Och då kan man konstatera........ inte för att jag vill vara elak...... att ni skruvat åt spännbultarna till takrören för dåligt.
Drar man dom tillräckligt, så släpper aldrig taket på det viset.

Vill du ha tak på, så kan säkert K***fri fixa nya ersättningsrör i st f de som blev böjda.

/Mike
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp