Foderhäst 2 mån - vad behövs?

M

Miiilia

Hej! Jag ska ta hem min tidigare sköthäst på foder i två månader i sommar, från mitten av maj till mitten av juli. Får fixa sårvårdsgrejer, myggmedel, osv själv, så skulle behöva hjälp med vad som kan behövas tas med då jag dessutom bara behövt ta henne med transport en gång tidigare och inte har sån koll på vad som behövs till den. Har börjat på en packlista, kommentera gärna och fyll i om det är något jag missat :)

Transport:
Hönät, träns, longerdelta, longeringslina, transportgrimskaft.

Hage/stall:
Grimma, grimskaft, ryktbox, myggmedel, flugpannband, hästshampoo, flugtäcke, regntäcke, stalltäcke, svampar.

Rykt:
Massageborste, ryktborste + skrapa, man-/svansborste, rotviska, pannborste, hovborste, hovkrats, svettskrapa, handduk, svampar, sax, ryktsten.

Ridning:
Benskydd, grimskaft, longeringslina, longerdelta, träns, schabrak, stigläder, stigbyglar, hjälm, säkerhetsväst, myggmedel, hästgodis, dressyr- respektive hoppspö, sadelgjord.

Sårvård:
Jodopax, Helosan, bomull, kompresser, sterila kompresser, sax, handduk.

Ryttare:
Jodphurs, chaps, ridstrumpor, sportbehå, t-shirts, tröjor, ridbyxor, vindjacka, säkerhetsväst, hjälm.


Tacksam för hjälp! :)
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Jag hade skippat jodopaxen och istället tagit koksaltlösning (om du inte ska desinficera stövlar eller så), och struntat i hönät i transporten (ökar risken för den dödliga transportsjukan).

Extra grimmor och grimskaft behövs alltid.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Tack för era svar! Missade helt enkelt att skriva in sadel här på Buke :) Nåt mer jag missat?
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Lädergrimma när du binder upp hästen i transporten :). Bind ALDRIG upp hästen i bara tränset! Lädergrimma pga att den lättare går sönder samt att den inte ger brännmärken lika lätt som en i syntet material.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Nej, lädergrimma för att den inte går sönder. Den grimma man ska ha i transporten får aldrig någonsin gå sönder, att ha en lös häst i transporten är väldigt farligt för både hästen och trafiksituationen.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Verkar vara mycket delade meningar om det här med lös häst i transport. Personligen tycker jag det verkar farligt, men många verkar tycka det är bra för hästen att vara lös i transporten med tanke på det här med transportsjuka.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Hästen får enligt LAG inte vara lös i transporten (om du inte har en boxlastbil vill säga). Den ska vara bunden om den åker i färdriktningen, och ha bogbom. Det är inte trafiksäkert att ha lös last i släpet.

Hur i hela friden skulle detta påverka ev. transportsjuka?!
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Jag har fått lära mig att lädergrimma ska man ha i transporten pga skaderisken. Den ger inte brännmärken lika lätt och om transporten skulle välta så måste hästen kunna ta sig loss. Tänk på att hästen är som en nyfödd bebis, den har ett jätte känsligt ställe i nacken som den kan dö av ifall den får ett slag eller något liknande där.

Däremot så ska hästen inte kunna ta sönder den med bara ett ryck bakåt för då kan den lära sig att det går att komma loss lite enkelt.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

En häst får absolut inte komma lös om transporten välter. Det kan ju förvärra både hästens skador och läget runtomkring. Vem blir lyckligare av en lös häst på en vältrafikterad motorväg?

Om hästen ska loss i något läge, ska detta bedömas av människa som då också tar loss den. De hemskaste skador jag sett har varit när hästar kommit loss och t ex klättrat över mellanvägg (fastnat med benet som brutits, avlivning i transport), kommit loss och voltat över frambom (skadat nacken obotligt), kommit loss och pressat sig ut genom skötardörren (slaktad transport och skadad häst).

Dessa tre (ett axplock) hade enkelt kunnat avvärjas genom att hästen satt fast. Nackskador får den inte så länge den inte kan rycka, och det är just därför en avvägd uppbindning är ett MÅSTE.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Tack för alla svar :) Tror jag satsar på en vanlig nylongrimma, funkade bra sist så :)
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Poängen med lädergrimman är väl att den håller bättre om hästen rycker till, men samtidigt är lättare att skära sönder än nylon om det skulle behövas.

ts: alltså också en välslipad kniv vid transportering. :)
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Förstår att det är kul med prylar, men jag vet inte, jag hade nog inte gått ut så hårt.. ;) Definitivt inte om du ska köpa de grejerna till en häst som inte är din!

Lädergrimma och grimskaft, möjligtvis longelina. Ridprylar. Jag klarar mig väldigt långt på en bra borste, piggborste och en hovkrats...

Sen sår klarar du dig också långt på mild tvål och vatten, lite handdukar och kanske då Helosansalva.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Reagerar lite som lady_vip...allt detta för en häst du ska ha i två månader? :O Jag hade krävt att få i stort sett allt av detta med hästen. vissa sekr, rykt grejjer, schabrak och sånt kan ju vara kul att ha egna, men resten skulle ajg strunta i då risken är stor att de inte kommer till användning igen om tex. nästa häst du lånar/köper har annan storlek.

Sadel kostar ju dessutom många tusen och kräver ev. flera besök av tilpassare så då akn du riskera att ägna veckor av din tid med hästen till att försöka ordna sadel...
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Våtservetter som man använder till bebisar är skitbra att ha om man behöver göra rent nåt. Går att använda till nästan allt. Och vanlig grönsåpa funkar oftast bra som både schampo och sårtvätt. Billigt, naturligt och bra.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Täcken och ridutrustning (sadel, träns, bett etc) hade jag bett att få med.

Ryktboste + skrapa, hovkrats (2st; förr eller senare får en fötter och de kostar trots allt bara en 5:- styck), rotviska/rotborste, man/svansborste. En flaska myggmedel, och ev en flaska pälsglans. Där rabblade jag upp hela mitt "ryktförråd" :p .

Jag hade satsat på en stadigare/fodrad nylongrimma (nackstycke och nos fodrade med t.ex. neoprene), samt en enklare i reserv (in case of genomblöt/trasig/försvunnen, för att ha lite tid att skaffa en ny). Samma med grimskaft; 2st - de kostar inte många kronor och tenderar att få fötter.

Koksaltlösning kan du göra själv, lätt som en plätt (recept finns på nätet). Kanon sårrengöring, håller ett par dygn i kylskåp. På apotek kan man köpa småflaskor Lactasyd (oparfymerad, mild tvål). En tub Helosan, ev. lite aloe vera gel, sax, sterila kompresser, lite bomull, nån rulle "klisterbandage" (kommer inte på namnet. Eh. Finns i olika färger, har klister på ena sidan - som "tejp". Används vid bandagering.).
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Reagerar lite som lady_vip...allt detta för en häst du ska ha i två månader? :O Jag hade krävt att få i stort sett allt av detta med hästen. vissa sekr, rykt grejjer, schabrak och sånt kan ju vara kul att ha egna, men resten skulle ajg strunta i då risken är stor att de inte kommer till användning igen om tex. nästa häst du lånar/köper har annan storlek.

Sadel kostar ju dessutom många tusen och kräver ev. flera besök av tilpassare så då akn du riskera att ägna veckor av din tid med hästen till att försöka ordna sadel...

Ska hon inte ta med sig grejerna hem bara? Och ta tillbaka efter sommaren?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp