Foderhäst eller egen häst?

Accen

Trådstartare
Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan dess. Jag klurar på två alternativ just nu. Snart skulle jag kunna köpa en tävlingshäst att utvecklas med eller så använder jag pengarna att bekosta kostnaderna för en foderhäst eller dylikt istället under några år tills jag kan arbeta som beridare. Båda ses som en investering i min ridutbildning.

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för egen häst låter jättemysigt, man får ha egen bestämmanderätt och har man tur kanske jag kan rida den några år för att sedan sälja för lite mer pengar än vad man köpte för och därmed kunna fortsätta satsning mot högre klasser. Problemet med egen häst är att månadskostnaden blir lite mäktigt för mig just nu, har svårt att få välbetalda jobb pga min ålder och ingen speciell utbildning. Foderhäst slipper jag ju tänka på inköpspris och är ju inte riktigt samma ansvar som en helt egen. Dock har jag varit fodervärd tidigare och har dåliga erfarenheter, man blir oftast lurad, sviken och massa tvister och slutar med att man lagt ut tusentals kronor utan att egentligen fått något tillbaka.

Hur tänker ni, hur skulle ni ha gjort?
 
Egen, framförallt om du tänker att kunna få ut lite mer vid en försäljning sen.
Med egen får du ju bestämma själv.
 
Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan dess. Jag klurar på två alternativ just nu. Snart skulle jag kunna köpa en tävlingshäst att utvecklas med eller så använder jag pengarna att bekosta kostnaderna för en foderhäst eller dylikt istället under några år tills jag kan arbeta som beridare. Båda ses som en investering i min ridutbildning.

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för egen häst låter jättemysigt, man får ha egen bestämmanderätt och har man tur kanske jag kan rida den några år för att sedan sälja för lite mer pengar än vad man köpte för och därmed kunna fortsätta satsning mot högre klasser. Problemet med egen häst är att månadskostnaden blir lite mäktigt för mig just nu, har svårt att få välbetalda jobb pga min ålder och ingen speciell utbildning. Foderhäst slipper jag ju tänka på inköpspris och är ju inte riktigt samma ansvar som en helt egen. Dock har jag varit fodervärd tidigare och har dåliga erfarenheter, man blir oftast lurad, sviken och massa tvister och slutar med att man lagt ut tusentals kronor utan att egentligen fått något tillbaka.

Hur tänker ni, hur skulle ni ha gjort?

Eftersom du inte har inkomsten att hålla egen häst just nu, utan i så fall måste tulla på ditt sparkapital är det väl egentligen inget val? En elitsatsning kostar ju enorma summor, som jag tolkar dig kommer hela kapitalet att ryka om du skaffar foderhäst och du i dagsläget har svårt att få ihop månadskostnaden på den löpande inkomsten.
 
Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan dess. Jag klurar på två alternativ just nu. Snart skulle jag kunna köpa en tävlingshäst att utvecklas med eller så använder jag pengarna att bekosta kostnaderna för en foderhäst eller dylikt istället under några år tills jag kan arbeta som beridare. Båda ses som en investering i min ridutbildning.

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för egen häst låter jättemysigt, man får ha egen bestämmanderätt och har man tur kanske jag kan rida den några år för att sedan sälja för lite mer pengar än vad man köpte för och därmed kunna fortsätta satsning mot högre klasser. Problemet med egen häst är att månadskostnaden blir lite mäktigt för mig just nu, har svårt att få välbetalda jobb pga min ålder och ingen speciell utbildning. Foderhäst slipper jag ju tänka på inköpspris och är ju inte riktigt samma ansvar som en helt egen. Dock har jag varit fodervärd tidigare och har dåliga erfarenheter, man blir oftast lurad, sviken och massa tvister och slutar med att man lagt ut tusentals kronor utan att egentligen fått något tillbaka.

Hur tänker ni, hur skulle ni ha gjort?
Har du inte till månadskostnaden kan du ju inte ha häst oavsett foder eller egen så det faller ju. Eller har du tänkt ta av sparkapital för att finansiera månadskostnaden för en foderhäst? Ansvaret för en häst på foder eller egen är detsamma. Det är du som fodervärd som är ansvarig för hästen. Skillnaden är att som ägare kan man bestämma sig för att man inte vill fortsätta behandla vid skada/sjukdom medans man som fodervärd får fortsätta tills ägaren säger stopp.

Du frågar hur vi hade gjort. Jag hade väntat med egen/foderhäst och sparat vad det kostar att ha häst varje månad tills du ser att du inte behöver ta av ditt kapital för att leva.
Det var så jag gjorde innan jag köpte egna hästar.
 
Gör saker i rätt ordning. Jag var utan häst i många år, när jag ville börja om med egen igen räknade jag och vred och vände på varenda krona och fick helt enkelt inte ihop det. Hur jag än gjorde fick jag inte till några marginaler. Så jag tänkte om, skaffade mig en utbildning till ett yrke som gav mig bra betalt. Sen började jag om med hästeriet igen, jäklar vilken frihet det är att ha råd.
 
Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan dess. Jag klurar på två alternativ just nu. Snart skulle jag kunna köpa en tävlingshäst att utvecklas med eller så använder jag pengarna att bekosta kostnaderna för en foderhäst eller dylikt istället under några år tills jag kan arbeta som beridare. Båda ses som en investering i min ridutbildning.

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för egen häst låter jättemysigt, man får ha egen bestämmanderätt och har man tur kanske jag kan rida den några år för att sedan sälja för lite mer pengar än vad man köpte för och därmed kunna fortsätta satsning mot högre klasser. Problemet med egen häst är att månadskostnaden blir lite mäktigt för mig just nu, har svårt att få välbetalda jobb pga min ålder och ingen speciell utbildning. Foderhäst slipper jag ju tänka på inköpspris och är ju inte riktigt samma ansvar som en helt egen. Dock har jag varit fodervärd tidigare och har dåliga erfarenheter, man blir oftast lurad, sviken och massa tvister och slutar med att man lagt ut tusentals kronor utan att egentligen fått något tillbaka.

Hur tänker ni, hur skulle ni ha gjort?
Hur gammal är du och vad har du för utbildning och erfarenhet?

Jag får intrycket av att du är i min dotters ålder, hon fyller 20 i höst och har jobbat med hästar sedan hon tog studenten förra våren, dvs lite drygt ett år. Hon hade ingen utbildning på hästområdet utan bara erfarenhet av "egen häst" (jag har haft häst/hästar hela hennes liv). Hon är nu inne på jobb nummer två, och jobbar hos vår tränare där hon har med sig våra två tävlingshästar. Det jobbet hade hon ju kunnat ha även utan att ha med sig egen häst, tänker jag. Hon rider 6-7 hästar om dagen, sköter stallsysslor, tränar unghästar mm och kommer att få möjlighet att tävla både egna hästar och lånade. Något sånt jobb vore kanske grejen för dig?
 
En elitsatsning kräver definitivt mer än en häst och har man inte en sponsor så måste man vara så superbegåvad så att andra vill att man rider deras hästar.
 
Hur tänker ni, hur skulle ni ha gjort?
Hade jag varit du hade jag börjat jobba i ett tävlingsstall, alternativt sökt mig utomlands för att jobba på ett större stall, tex försäljningsstall eller liknande för att få så mycket erfarenhet som möjligt, men främst för att skapa kontakter.

På ett försäljningsstall finns det alltid hästar att rida och tävla och visar du framfötterna kommer du få rida så mycket du vill. Det är alltid ridningen som man behöver hjälp med i större stall. Mockning mm löser sig alltid, men ridningen är svårare att hinna med.
 
Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan dess. Jag klurar på två alternativ just nu. Snart skulle jag kunna köpa en tävlingshäst att utvecklas med eller så använder jag pengarna att bekosta kostnaderna för en foderhäst eller dylikt istället under några år tills jag kan arbeta som beridare. Båda ses som en investering i min ridutbildning.

Jag vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för egen häst låter jättemysigt, man får ha egen bestämmanderätt och har man tur kanske jag kan rida den några år för att sedan sälja för lite mer pengar än vad man köpte för och därmed kunna fortsätta satsning mot högre klasser. Problemet med egen häst är att månadskostnaden blir lite mäktigt för mig just nu, har svårt att få välbetalda jobb pga min ålder och ingen speciell utbildning. Foderhäst slipper jag ju tänka på inköpspris och är ju inte riktigt samma ansvar som en helt egen. Dock har jag varit fodervärd tidigare och har dåliga erfarenheter, man blir oftast lurad, sviken och massa tvister och slutar med att man lagt ut tusentals kronor utan att egentligen fått något tillbaka.

Hur tänker ni, hur skulle ni ha gjort?
Jag tycker inte det låter som att du egentligen har råd med häst just nu alls? Du säger att du har svårt med jobb, vare sig du köper eller tar på foder så kommer ju månadskostnaderna vara i princip den samma. Oavsett är det ju också viktigt med ett sparkapital vid oförutsedda händelser. Vill du upp i klasser kostar ju hästarna flera hundra tusen, minst - och foderhästar för de klasserna är nog i princip obefintliga. Plus att det inte går att elitsatsa med bara en häst, som någon skrev.

Sök dig till tävlings/utbildnings/försäljningsstall, både i Sverige och utomlands, gör några hundår där du får slita med mycket stallgöra och rida mycket olika hästar och på så sätt meritera dig. Är du riktigt duktig kommer chanser att presenteras för dig i de sammanhangen. Och om det är så att du inte är meriterad/duktig nog att få jobb i ett sådant stallsammanhang tänker jag att det nog inte är så att du kommer att lyckas med en elitsatsning.

Jag kanske låter jättehård, men av ditt inlägg att döma känns dina drömmar lite naiva utifrån förutsättningarna i stunden.
 
Satsa på att komma till ett bra ställe först och främst där du får mycket tid i sadeln och med kunniga runt dig.
Jag köpte en av mina till förmånligt pris som föl från ett sådant ställe och då redan ridit in två halvsyskon och gillar den typen av häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 233
Senast: nejlica
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 293
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 440
Senast: Wysiwyg
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp