Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

E

Eastie

Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan snacka :D

Först och främst, det här är INTE en annons. Jag vill INTE ha "jag vet en häst du kan..." utan jag vill bolla idéer och tankar.
Så med det sagt. Jag letar då som sagt häst, men har insett att med de tillgångar jag har nu kan jag inte köpa en sådan häst jag skulle vilja köpa. De kostar alldeles för mycket (tänk häst för nationella tävlingar)
Så dök då en tanke upp i mitt huvud idag när jag var ute och red. Kanske man kan låna en häst för tävling och träning? Jag vet att många islandshästägare inte gärna lämnar ut sina hästar på foder eftersom det är känsligt med gångarterna osv.
Men jag vill nog påstå att jag är en "helt okej" ryttare, har tävlat en del med ganska bra resultat och har mycket goda referenser från tränare, och fungerar bra ihop med även lite knepiga hästar. Det jag inte har (än så länge) är ett känt namn.
Men, vad tror ni? Tror ni att folk skulle låna ut en relativt lovande häst till en sådan som mig, som kan erbjuda träning och tävling av hästen mot att, ja, få ha hästen. Eller är det tvärt nej så länge man inte är ett känt namn? Hur blir man då det?
Och vidare funderingar då, var hittar man de hästarna? För, som sagt, jag är väl medveten om att det inte är många islandshästar som är ute på foder. Annonser är ju väldigt få. Så, ni som kanske har haft er häst ute på foder, hur hittade ni fodervärden, alternativt fodervärden er? Och ni som varit fodervärdar, hur hittade ni hästen?
Eller är det bättre att försöka hitta en häst att "bara" träna ett par gånger i veckan och få tävla med den? Hur gör man då, vem betalar? Gör jag det gratis (eftersom jag inte är ett känt namn med hög utbildning), betalar ägaren (som får hästen tränad) eller betalar jag (som får rida hästen)?
Ja, ni fattar, vad låter vettigast, hur skulle ni tycka?

Självklart tänker jag mig inte att jag ska få låna en klar SM-häst av någon, så ni inte missförstår mig :p Utan som "lånehäst" är det ju även kul med en något av problemhäst där målet är över 5 i lätt klass. Inte nödvändigtvis samma mål som om det vore min egen häst, alltså.

Förstår att det blev långt och otydligt här, men jag tänker visst samtidigt som jag skriver. Men hjälp mig med hjärngympan är ni snälla. Hur gör man, var finns hästägaren, vad krävs av mig?
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Hmm... På din sista fråga "Var finns hästägaren?" Det skulle nog kunna vara en sån som jag. Under vissa speciella förhållanden. Så jag delar med mig av hur jag tänker. Jag är en hobbyryttare som har en "relativt lovande" häst som jag inte förmår förvalta själv. Ibland kan jag ha lite dåligt samvete över det, men jag har bestämt mig för att det är ok att jag har en så här fin häst fast jag inte är någon stjärna själv... :D Nu har jag åtminstone vett (?) att ta mycket hjälp både med träning av hästen och av mig själv.

Jag kan tänka mig två anledningar att jag skulle vara intresserad av att någon duktig person tog hand om hästen åt mig tex något år.
1) Om jag skulle ta ett utlandsjobb ett tag och behövde hjälp med hästen under tiden.
2) Om jag kände att jag inte klarade av hästen och behövde hjälp så att den kunde få mer miljö- och tävlingsträning innan jag själv kunde jobba vidare.

Jag kommer faktiskt inte på några fler anledningar. Älskar min häst förbaskat mycket! :love:

Och vad skulle då krävas av personen som skulle få ta hand om min guldklimp!? - Det skulle helt klart krävas att någon av de som jag tränar för och litar på, skulle rekommendera personen. Så om jag var som du skulle jag berätta för referenserna (som förhoppningsvis inkluderar tränare/hästfolk som andra litar på) vad du vill, så att de kommer att tänka på dig när rätt tillfälle dyker upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Jag har letat sådana ryttare till mina hästar.
Men jag har naturligtvis en massa krav.
Och det kan vara litet motstånd mot det.

Men om någon kom och red hos mig ett antal gånger och visade att den rider bra.
Och att den sedan gick med ap att ta ansvaret för hästen som om den vore en egen.
Bl.a. om man trasslar till det så att hästen blir halt eller sjuk så får man ta hand om hästen tills att den är frisk igen.
Och att man måste ta alla kostnader för hästen.
Hästen är nu i stället utlånad till verksamhet där den trivs mycket bra.
Och den har egentligen kapacitet för SM.
Men säkerheten går före.
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Prata med tränare om vad jag söker är förstås ett bra förslag!
Jag är nog som du där, skulle jag låna ut min häst till någon vill jag att någon mycket kunnig som jag har förtroende för rekomenderar ryttaren i fråga. Så tänker antagligen de flesta, så det ska jag absolut göra!
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Absolut att man ska ställa krav! Det ser jag som en självklarhet. Höga krav från hästägaren visar ju också att man är seriös och inte bara vill "bli av med" hästen, utan att man vill lösa det på absolut bästa sätt. För alla inblandade.

Du som har varit i den situationen. Var har du letat ryttare? Har du någon form av verksamhet och tittat bland "verksamhetsryttarna"? Hållt ögon och öron öppna på tävling och träning? Satt ut annons? Eller var letar ni, ni som har hästar som ni tänkt i de här banorna med?
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Jag hade min häst (då 5 år och inriden men inte fullt igång) utlånad på foder 4 månader förra året, jag hade tänkt mig minst 8 månader men hon sa upp honom. Jag annonserade inte utan hörde mig för hos personer jag känner till.
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Jag tror mycket handlar om "kontakter". Sprid ordet till vänner, till dina tränare m.fl.

Kompisen har haft foderhäst länge, hur hon fick sin första vet jag inte men den har hon köpt nu. Den här sommaren frågade hon runt lite bland vänner o bekanta efter en häst att låna över sommaren och vipps hade hon två att välja på- vars ägare verkligen ville hon skulle ta hästarna! (Tror hon bestämde sig för bägge två). Där är det ju kontakter som gjort det, hon har tränat o tävlat lite och synts även om hon inte har ett känt namn/är tränare så är hon en mycket duktig ryttare! Vilket hästägarna sett!

O jag själv kör på medryttarsystemet. Jag läste en annons för ganska exakt ett år sedan, en tjej som sökte häst att träna för o tävla. Inga höga ambitioner med SM typ, men målmedveten, satsar på träning o tävling. Där tror jag att jag är en rätt bra hästägare som gladeligen kör henne till träningar och tävlingar på en häst som har kapacitet även om den sitter lite långt in... Vad gäller kostnaden så betalar hon lite på skoningen(500:- varannan månad) och hon betalar sina egna träningar/tävlingar. Hon kan inte köra själv så det gör jag i den mån jag kan annars är de(föräldrarna) givetvis välkomna att köra iväg själva -men de får inte låna våran transport. Om jag av nån anledning inte skulle vilja ha hästen hemma hade jag helt klart kunnat tänka mig henne som fodervärd, men nu har jag ju häst för jag vill ha häst inte för jag vill va utan dom :D

Så sprid ordet till tränare/vänner vad du söker. Men skriv oxå en annons, man vet aldrig!
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Jag svarade på annons.
Jag är tillräckligt kunnig för att kunna avgöra om någon rider bra och för att skriva skötselanvisningar som fungerar.
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

Jag kommer att söka en fodervärd om ca 1,5-2 år framåt men jag har vissa krav. Har en unghäst som är 2 år i år som jag tror kommer att blir en riktigt bra häst av om jag hittar någon som kan matcha henne.
Det är henne på min lilla bild här bredvid ;-)
 
Sv: Foderhäst/träningshäst, hur gör man?

En bekant har en hingst på foder (eller liknande). Antagligen svarade personen på en annons jag sett i Islandshästen. Så det är ju också en väg att gå. Det verkar som att vissa avelsstall lånar ut sina hästar till ryttare som de tycker är bra. Om jag hade varit du så hade jag satt ut en annons och varit beredd på att bli "grillad" vid provridningen. ;)
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp