Foderhäst

fia0

Trådstartare
Nu vet jag inte alls om den här hamnar rätt......

Vilka kostnader brukar man stå för om man har en häst på foder?
Häst på foder innebär väl inte att man hyr hästen utan att betalar alla kostnader som har med hästen att göra eller?
Försäkring hur gör man med det?

/Fia
 
Sv: Foderhäst

Foder, stallhyra, skoning. Det är väl det skulle jag tro. Ägaren å andra sidan ska se till att hästen får med en välsittande sadel m.m. Jag hade oturen att få med en sadel som passat när man ridit lite då och då i den, men när jag började rida igång henne och träna så visade den sig vara för vass.

Nej, har man en häst på foder så hyr man den inte.

I mitt fodervärdskontrakt stod det att om hästen skadade sig när jag hade ansvaret för den, dvs så fort jag höll den i grimman i hagen tills jag släppte ut den, så skulle jag stå för självrisken. Däremot om jag inte var i närheten och hästen skadade sig så skulle ägaren betala.

Dock är detta något man kan forma lite hur man vill. Vissa fodervärdar får stå för allt medans andra kanske får stå för hälften.

Det är viktigt att minsta lilla detalj står med i fodervärdskontraktet, för skulle det uppstå problem så blir det inga utdragna processer.

Jag hade turen och behövde bara betala stallhyran för min foderhäst i vintras. Resten betalade ägaren :) Dock var detta en överrenskommelse oss emellan (lite specialfall också)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderhäst

Har inte heller någon anning om den hamnat rätt.

Men du har rätt, har man foderhäst så betalar man för allt hästen behöver (å vad man själv anser att den ska ha utöver det den behöver), men man betalar inte för att låna hästen.

Försäkringen bör ägaren betala iochmed att det är den som betalar försäkringen är den som får ut försäkringsbeloppet om något händer.
 
Sv: Foderhäst

När jag hade min häst ute på foder så betalade jag försäkringen, MEN fodervärden skulle stå för veterinärkostnader upp till självrisken.
 
Sv: Foderhäst

Jag har häst på foder och betalar allt utom försäkringen.

Om du inte hittar någon "gratis" foderhäst så finns det vissa ridläger som hyr ut sina hästar för ca 5-9000:- /år (tror det brukar ligga däromkring iaf :) )
 
Sv: Foderhäst

När vi hade en av våra hästar ute på foder så fick dom stå för allt inkl försäkringen ( stog på oss för att vara säkra på att den blev betald) Skulle hästen skadats så fick dom stå för självrisken.

Är det frågan om en "kanonhäst" som läromästare så kanske en viss hästhyra skall betalas.
Men sånt skall man kommit överens om innan man tar häst på foder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
847
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp