Foderhästavtal!

B

**BORTTAGEN**

Undrar lite vad som är brukligt att ingå i dessa kontrakt?
Vad är brukligt; brukar fodervärd eller ägare betala försäkringen?
Var hittar man bra kontrakt att köpa till detta? :confused:
 
Enklast är att använda sig av ett köpt kontrakt, finns på nästan alla ridsportaffärer. Jag har som ägare alltid stått för försäkringen, vill inte riskera att hästen är oförsäkrad om det skulle hända något. Jag brukar även stå för vaccinering så att jag vet att det blir gjort, lätt att det slarvas med annars, men betalar jag så har det inte varit några problem för fodervärden att ta ut veterinären.
Jag tycekr det är viktigt att skriva hur lång uppsägningstiden är, har själv satt den till en månad för att jag själv ska kunna ha möjlighet att hitta en bra stallplats om jag skulle behöva ta hem hästen igen.

/Hippo
 
tja när jag hade hästen ute på foder fick fodervärden betala veterinärvården på hästen eftersom det är den som rör henne livförsäkringen betalade jag eftersom jag äger hästen=)

Sedan fyllde vi i fodervärdsavtalet och där kan man ju fylla i olika beroende på vad man kommer överräns om)
 
Nejdå inte alls...De gånger jag lånat ut på foder har fodervärden fått betala försäkringspremiens summa som ersättning till mig...Ja, OK, då...jag har betalt försäkrignen men tagit ut premiekostanden från fodervärden...
Som en "hyra" kan man väl säga.
Så det är olika från fall till fall hur man väljer att göra...
 
när jag har haft (och har) min häst på foder, står fodervärden för försäkringen. Jag litar på att hon betalar. Vi har dock skrivit ett avtal mellan oss, att OM livbeloppet av en eller annan tråkig anledning skulle betals ut, så går den summan till mig. Detta rekommenderade mitt försäkringsbolag mig att göra, annars såg de inte gärna att man skrev över försäkringen på sin fodervärd. Sen ska jag kanske tillägga att min häst inte är så högt försäkrad så det är inte en så stor summa (7-800kr/år) för fodervärden att betala.
 
Tack för era inlägg och svar! Ska ta detta i begrundande och snacka med hästägaren hur hon har tänkt sej! :bow:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 537
Senast: Dentaku
·
Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
485
Senast: Catsu
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 308
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp