foderhjälp

Annatinell

Trådstartare
Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och träckprov har tagits, hästen i fråga är frisk och kry, bara väldigt svårfödd. Hösilaget i stallet är uruselt med bara 23 smb/rp då det kompenseras upp med kraft då jag inte har möjlighet att köpa annat. Han har tappat mer vikt nu när gräset växer och han därav inte äter lika mycket hösilage. Foderstaten är räknad så den täcker alla behov, men trotts det tappar han vikt.. Han får 1,2kg krafft groov orginal, 0,7kg krafft muscle up och mineralfoder på det. Detta ska enligt foderuträkningspogram täcka behovet, till en början gick han upp lite, men nu dalar det ner igen.
Är det någon som har förslag på vad man kan ge hästen så han går upp igen?
 
Tänk på att långt ifrån alla hästar är tabellhästar. Hade själv en med mycket xx som blev väldigt tunn om hon fodrades enligt tabell. Hon behövde mycket mer av både protein och energi för att gå upp.
Fick lusern, betfor och havrekross.
 
Rent generellt är det bra att man riktar in sig på att ge så mycket grovfoder som möjligt och bara komplettera med lite kraftfoder om det behövs. Det är så de gängse råden ser ut idag.
Tittar man ett par decennier tillbaka så såg det väldigt annorlunda ut då. Många hästar fick "minimigiva" med grovfoder och betydligt mer kraftfoder. Och hästarna överlevde då också.
När man har ett grovfoder med lågt proteininnehåll, som du har, så är det nästan bättre att ge minimigiva av det och komplettera med mer krubbmat. Man kan börja med att ge lusern, hackad eller i pelletsform (beroende på om hästen behöver mer tuggtid eller om det är bättre med "färdigtuggat" som ger mycket näring på lite tuggtid). Lusern är ett grovfoder oavsett om den är pelletterad eller hackad. Och det fungerar faktiskt även idag att ge ganska stora mängder foder i krubban istället för grovfoder (hösilage). 3-4 kg kraftfoder uppdelat på 3-4 utfodringar om dagen är inget konstigt för en stor häst. (själv minns jag fortfarande hopphästen som fick 8 kg havre, uppstallad i spilta på ridskolan där jag "växte upp" på 70-80-talet...)

Har du en häst som faller ur på sin foderstat så behöver den mer mat.
Vill du använda foderstatsprogram för beräkningen, börja med att öka energi och protein med t.ex 10-20% och se vad som händer. Tabellerna är en hjälp för att hamna i närheten av det verkliga behovet, sen måste man utvärdera och öka eller minska till det blir lagom för den individuella hästen.
Svarar den inte på ökad fodermängd är det nog läge att koppla in veterinären.
 
Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och träckprov har tagits, hästen i fråga är frisk och kry, bara väldigt svårfödd. Hösilaget i stallet är uruselt med bara 23 smb/rp då det kompenseras upp med kraft då jag inte har möjlighet att köpa annat. Han har tappat mer vikt nu när gräset växer och han därav inte äter lika mycket hösilage. Foderstaten är räknad så den täcker alla behov, men trotts det tappar han vikt.. Han får 1,2kg krafft groov orginal, 0,7kg krafft muscle up och mineralfoder på det. Detta ska enligt foderuträkningspogram täcka behovet, till en början gick han upp lite, men nu dalar det ner igen.
Är det någon som har förslag på vad man kan ge hästen så han går upp igen?
Varför kan du inte köpa annat grovfoder? Idag finns det hösilage i småbal som man kan fodra en eller två hästar med och hinner gå slut innan det blir dåligt. Vi köpte tex från Vetfoder ett silage med en kvot på 9 och smb rp 99/ts till våra två hästar. Silagebalarna väger ca 40 kg så dom tar slut på ett par dagar och eftersom dom kan ligga ute så behöver man inte bekymra sig för förvaring. Tror faktiskt det blir billigare och mer effektivt än att köpa massa tillskott. Det finns säkert ännu kraftigare men vi ville ha med lågt socker då min häst har misstänkt pssm.

Min häst har iaf aldrig svarat så bra på proteintillskott. Visst lite går det att dryga ut men att fylla up den mängd som krävs med så låg proteinhalt som ditt foder har det skulle aldrig fungera på min häst och det verkar ju inte fungera på din heller.
 
Hej, sitter och försöker göra en ny foderstat till hästen då han bara tappar mer och mer i vikt. Veterinär har undersökt, tandläkare och träckprov har tagits, hästen i fråga är frisk och kry, bara väldigt svårfödd. Hösilaget i stallet är uruselt med bara 23 smb/rp då det kompenseras upp med kraft då jag inte har möjlighet att köpa annat. Han har tappat mer vikt nu när gräset växer och han därav inte äter lika mycket hösilage. Foderstaten är räknad så den täcker alla behov, men trotts det tappar han vikt.. Han får 1,2kg krafft groov orginal, 0,7kg krafft muscle up och mineralfoder på det. Detta ska enligt foderuträkningspogram täcka behovet, till en början gick han upp lite, men nu dalar det ner igen.
Är det någon som har förslag på vad man kan ge hästen så han går upp igen?
Jag hade kört ett bra kraftfoderkoncentrat med högt smrp och vettig balans mellan aminosyrorna.
Kraffts foder är jag generellt inte så impad av. Jag har stött på en uppsjö hästar som inte kan gå upp i vikt trots enorma givor Krafft. Med bättre foder har man kunnat gå ner väldigt i giva och dessutom fått en häst som lägger på sig rätt fort.
Jag hade också kompletterat med riskliolja. Riskliolja är dels fyllt av mkt kcal som alla oljor. Men det innehåller också naturligt anabola gamma-oryzanol som ger ökad muskeltillväxt. Gamma-oryzanol är också aptitstimulerande och används veterinärt som det i många länder. Riskliolja kan också motverka och assistera vid läkning av magsår. Vilket kan göra att hästen lättare tar upp näring och äter bättre.
 
Tyvärr fanns det inget annat än Krafft att välja på när foderstater gjordes för ett bra tagen, men nu finns ett nytt företag med massa olika foder och märken att välja på så jag kommer byta till något annat. Tycker mest att Krafft är dyrt och krävs stora mängder 😬 ska se om jag hittar riskliolja när jag handlar idag!
Varför måste det ifrågasättas att jag inte kan köpa anant grovfoder? Hade det funnits häromkring och om jag hade möjlighet att köpa så hade jag självklart gjort det, gillar inte att behöva massa kraft för att grovfodret är dålig. Hästen har jag känt länge och han har gått upp fint i vikt med hjälp av kraft då grovfodret sällan räckt. Dock hoppas jag på att jag inte ska behöva ge han de ofantliga mängderna som han fick när han var galopphäst, men får väl inse att det kanske behövs.
 
En måttlig proteinbrist syns inte förrän framåt våren, det kan vara variationer i värden på olika stycken på åkern också. Ni kanske har bytt till ett ännu sämre parti balar, det är mycket som kan variera.

Om du berättar vad har för häst och vad du har fått fram att hästen SKA ligga på (vilket behov fyller ni) finns det många som kan hjälpa dig att spåna. Själv föredrar jag fri tillgång på lusern och en skvätt olja på det, om det av någon anledning inte går att äta sig tillräckligt fet på bara stråfoder. Mitt andra val är Hippo Alfa, som har höga proteinvärden.

Protein i kraftfoderform ska en vara lite försiktig med, det kan ställa till det elakt i hästmagen. Utläser att det möjligen är xx du har?
 
Hästen behöver troligen mer än tabellen säger. Ibland får man göra baklänges, dvs fodra på mer och mer tills du hittar en nivå där hästen håller hull och då kan du räkna ut hur mycket MJ/gsmrp du har gett. Då har du det som ”tabell” kommande år 😊

Jag skulle lägga till några kilo lucern och lite olja utöver det du redan ger.
Jag har gett foder från krafft i jättemånga år och det har alltid funkat bra. Det viktiga är ju att man kommer upp i rätt nivåer.
 
1,2 kg är rätt lite ändå till en smal, stor häst. Man kan utan större problem ge 1kg per fodring, toppa med 2dl olja och ge så mycket lucern hästen har aptit att äta upp.
 
En måttlig proteinbrist syns inte förrän framåt våren, det kan vara variationer i värden på olika stycken på åkern också. Ni kanske har bytt till ett ännu sämre parti balar, det är mycket som kan variera.

Om du berättar vad har för häst och vad du har fått fram att hästen SKA ligga på (vilket behov fyller ni) finns det många som kan hjälpa dig att spåna. Själv föredrar jag fri tillgång på lusern och en skvätt olja på det, om det av någon anledning inte går att äta sig tillräckligt fet på bara stråfoder. Mitt andra val är Hippo Alfa, som har höga proteinvärden.

Protein i kraftfoderform ska en vara lite försiktig med, det kan ställa till det elakt i hästmagen. Utläser att det möjligen är xx du har?
Hästen ska ligga enligt tabell:
93mj
556smb/rp
Ca 35g
P 29g
Mg 15g
Selen 1mg
Och så lite andra mineraler, allt uppfylls. Till en början gick han fint upp i vikt på detta men nu när intresset för grovfoder inte finns så har han gått ner igen.
Hösilaget innehåller
78 torrsubstands
7,5 mj
23smb/rp
Ca 1,7
P 1,3

Det är ett engelskt fullblod på 7 år, valack, att hålla honom i god hull har altid varit ett problem även för förra ägaren.
 
Hästen ska ligga enligt tabell:
93mj
556smb/rp
Ca 35g
P 29g
Mg 15g
Selen 1mg
Och så lite andra mineraler, allt uppfylls. Till en början gick han fint upp i vikt på detta men nu när intresset för grovfoder inte finns så har han gått ner igen.
Hösilaget innehåller
78 torrsubstands
7,5 mj
23smb/rp
Ca 1,7
P 1,3

Det är ett engelskt fullblod på 7 år, valack, att hålla honom i god hull har altid varit ett problem även för förra ägaren.
Engelska fullblod är i regel väldigt svårfödda och jag har inte träffat ett enda som hållit hullet när den fodrats enligt tabell. Mångas erfarenhet är att man nästan måste dubbla givan mot vad tabellen säger.
 
Hästen ska ligga enligt tabell:
93mj
556smb/rp
Ca 35g
P 29g
Mg 15g
Selen 1mg
Och så lite andra mineraler, allt uppfylls. Till en början gick han fint upp i vikt på detta men nu när intresset för grovfoder inte finns så har han gått ner igen.
Hösilaget innehåller
78 torrsubstands
7,5 mj
23smb/rp
Ca 1,7
P 1,3

Det är ett engelskt fullblod på 7 år, valack, att hålla honom i god hull har altid varit ett problem även för förra ägaren.
Har själv haft fullblod från banan, och även om det inte var någon jättesvår häst att fodra var det ju helt annat än halvbloden. Tror han låg på 1,5 gånger tabell MJ och krävde betydligt mer protein per MJ än tabellen tyckte.

Jag hade försökt byta hösilaget mot lusern strå, det är ju m e m gräsfröhalm ni fodrar med. Varje kg hästen får i sig gör att han blir mätt utan att få tillräckligt med näring.
 
Till en början gick han fint upp i vikt på detta men nu när intresset för grovfoder inte finns så har han gått ner igen.
Det är ju för att han äter för lite mat när han ratar sitt hösilage. Ös på med mer kraftfoder i krubban, helt enkelt. Lägg t.ex på ett kg lusernpellets eller två tills önskad vikt är uppnådd.

Som ett exempel kan jag nämna en swb-unghingst (170+ cm) med betydligt högre behov än tabellerna visade. Medan han reds in, som 3-åring, fick han 8 kg hö (åt inte upp mer, oavsett om han fick tillskott i krubban eller inte) kompletterat med 4½ kg havre och 7 kg lusernpellets (han tömde en full transportkrubba över natten). Det var vad han behövde just då för att hålla ett normalt hull. Enligt tabellerna var det normal fodermängd för en häst i hård träning, typ fälttävlanshäst på elitnivå.
 
Hästen ska ligga enligt tabell:
93mj
556smb/rp
Ca 35g
P 29g
Mg 15g
Selen 1mg
Och så lite andra mineraler, allt uppfylls. Till en början gick han fint upp i vikt på detta men nu när intresset för grovfoder inte finns så har han gått ner igen.
Hösilaget innehåller
78 torrsubstands
7,5 mj
23smb/rp
Ca 1,7
P 1,3

Det är ett engelskt fullblod på 7 år, valack, att hålla honom i god hull har altid varit ett problem även för förra ägaren.
Prova att ge hästen lucern för att komplettera det grovfoder han inte äter nu. Om tabellvärdena funkade förut så kolla hur mycket hösilage han faktiskt äter i nuläget och komplettera den upp med lucern tills du når samma eller något högre värden på MJ och gsmrp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 302
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 617
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Har en minishettis på ca 85 cm, ganska långlinjerad. Inte jättetjock men skulle definitivt kunna tappa endel. Jag tror att hon vägar...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 251
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp