Foderhunden tillbaka

V

Vaccan

för gott hoppas vi ,men idiot-kärringen har bantat henne under dräktigheten :mad: så hon är smal som en sticka och vill inte äta nånting -lite i taget och nästan aldrig .
Jag funderade på att byta till seniorfoder ,det är (väl) högre fetthalter i det -och hittar jag nått hon gillar som hon kan få typ lika mycket av ,men som gör henne tjockare ...för att ösa i hon mat kan väl för de första inte va bra och för det andra spelar det ingen roll för hon äter inte i vilket fall som helst .

Åsikter ??
 
Seniorfoder är det väl lägre fetthalt i, just för att gamla hundar lätt lägger på sig. Det finns ju torrfoder för högpresterande hundar, med högre energiinnehåll. Det kanske kan vara något? Eller varför inte prova hemlagat om hon inte gillar torrfodermodellen?
 
jasså :o..jaja ,hemlagat funkar inte heller ,det går ner i samma klena utsträckning som vanliga gamla Doggy :crazy:
Eller jag vet inte...finns det nå bra fettiga (?) recept då som jag kan pröva ?
Men torrfoder går bra, har alltid gjort iallafall !
 
Är inte så insatt i torrfoderdjungeln eftersom min hund får hemlagat till normalpresterande hund. Hoppas att någon annan vet.
 
Hunden behöver inte bara mer fett utan mer protein och överhuvudtaget näring (o mineraler) i större omfattning! :o

Hur långt kvar är det av dräktigheten?

Om jag vore du skulle jag kontakta veterinär snarast, som förhoppningsvis kan råda dig om fortsatt foderstat åt tiken. Ev kan hon behöva nån spruta (vitaminer tex mm) för att höja allmäntillståndet. Vänta inte och experimentera inte själv!
 
Är hon dräktig/digavden så kan du börja att ge henne ett valpfoder. (Eller så ett högenergifoder) Pannkakor är mumma om man snabbt vill gå up i vikt. Men tänk på att det inte är så mycket annan näring i det. Men som ett extra komplemet till övrtigt foder!
 
Tikar rekommenderas att gå på valpfoder för små valpar (Under 2 mån ålder) från och med vecka 5 i dräktigheten och äta det paralellt med valpar under deras tid hos henne.

Det bästa vi någonsin har haft, var Roycal Canin Starter Puppy. Det heter numera Maxi Babydog eller Giant Babydog. Vet inte dom dom har hos Medium och Mini hundar också, för jag har inte kollat upp dom storlekarna än.

Doggy är sällan ett bra foder som håller hundarna uppe i vikt, och det är alldeles för mycket vete i det för att hundarna ska kunna tillgodosgöra sig näringen i maten.
 
Har hon bantat henne nu när hon är dräktig eller har hon fått valpar och du nu har fått hem henne?
Om det är det sista så tror jag att jag med säkerhet kan säga att hon inte är bantad. En hund som fått valpar tunnar ur ordentligt när valparna diat i flera veckor. Och de ser väldigt magra och tråkiga ut.
 
Våra tikar har aldrig magrat ur vid valpar faktiskt. Fällt pälsen, ja. Men aldrig sett smala och tråkiga ut.
Tack och lov.

Jag tror att det mest beror på vilket foder tiken får äta, och hur tidigt man låter valparna få äta annat foder paralellt med diandet.
 
Men det är väl små hundar? Det är stor skillnad på en liten hund och en stor hund. Sen är det olika från tik till tik också. Vissa mjölkar ur mycket och blir smala och andra klarar det.
 
Små hundar nu, större hundar förut :)

Sen är jag ju med om 1-2 GD-kullar om året också. Där är det en tik som fallit ur mycket ena valpkullen med 11 valpar. Hon orkade helt enkelt inte äta lika mycket näring som tog ifrån henne. Övriga tikar och/eller valpkullar har gått bra med hullet däremot :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 185
Senast: Cilva
·
Relationer Min syster har två små barn, äldsta är 2år. Pappan är väldigt passiv och nästintill ointresserad av barnen. (Och av syrran som det ser...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 297
Senast: ekra
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
163 223
Senast: gul_zebra
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 282
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp