Foderidéer till tunn häst

Wembley

Trådstartare
Vi har en fullblodskorsning (modell mindre, ca 154 cm) som behöver lägga på sig. Just nu får han ca 10 kg hö (god kvalitét, men som tappar lite nu i slutet på säsongen) och Krafft Grund i inte alltför stor mängd, B-vitaminer och pelletterade mineraler. Han älskar Krafften, men har inte alltid ro att äta upp hela högivan. Vi funderar byta till Krafft Groov istället som innehåller mer protein. Hästen är ganska pigg och en alltför stor kraftfodergiva är nog inte att rekommendera. Någon som har några idéer? Är Krafft Groov ett bra alternativ? Hur stor giva bör man ge till en häst som rids normalt ca 6 dagar per vecka (hoppträning för tränare en gång/vecka, dressyrträning för tränare ca 2 ggr/vecka, klättring och skogsridning ca 2 ggr/vecka och dressyr/markarbete på egen hand 1 gång/vecka). Eller är det bättre att ge något helt annat? Det måste vara ett smakligt foder, inte alltför energirikt. Hur stora givor? Mycket tacksam för tips! :bow: Tidigare hästar har haft motsatt problem att lägga på sig alldeles för mycket.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Jag tycker Kraffts produkter känns väldigt föråldrade. Stora pellets och dyrt är det också.

Vi har valt Hippo Alfa till vårt svårfödda fullblod. Han är vädligt framåt och har tidvis varit väldigt svårriden då han m e m exploderat. Nu verkar det som vi hittat rätt i foderstaten, fri tillgång på hö och Hippo Alfa. Alfan har en högre kvot än t ex Kraffts lucern, hög andel grönmjöl och verkar vara väldigt smakligt.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Ps jag menar förstås att hästen behöver protein för att lägga på sig hull och kunna bygga muskler, men inte behöver mer energi eftersom han har rejält med bjudning i sig själv ds ;)
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Jag tycker Kraffts produkter känns väldigt föråldrade. Stora pellets och dyrt är det också.

Vi har valt Hippo Alfa till vårt svårfödda fullblod. Han är vädligt framåt och har tidvis varit väldigt svårriden då han m e m exploderat. Nu verkar det som vi hittat rätt i foderstaten, fri tillgång på hö och Hippo Alfa. Alfan har en högre kvot än t ex Kraffts lucern, hög andel grönmjöl och verkar vara väldigt smakligt.

Tack för tipset! Hur högt proteininnehåll har Hippos Alfa? Hur mycket ger du, kompletterar du med något mer? :)
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Alfa ligger på 135/10.

Kvarnby Lucern ligger på 150/8

Hur mycket vi ger beror på grovfodervärdena, brukar hamna på 3-5 kg/dag (också beroende på hur mycket hästen går). Vi kompletterar med någon dl linfröolja, vi vill ha lite mer energi.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Ja byt gärna ut Grunden mot Groov 125 om ni bara vill ha mer protein i foderstaten. Det ger ju hela 45gram mer protein/kg än Grund.

Och Groov är väl mig veterligen inget som ger en mer energisk häst? Det är väl ganska "coolt" foder, skulle jag tro. Så öka mängden kan ni nog också göra utan att behöva vara rädd för att hästen ska bli hetare...
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Tycker det låter som en bra ide att byta till grov, alt lusern.
Du har inte någon möjlighet att ge mer hö? Kanske fri tillgång?
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Tycker det låter som en bra ide att byta till grov, alt lusern.
Du har inte någon möjlighet att ge mer hö? Kanske fri tillgång?

Tyvärr går han ihop med andra hästar i rasthagen som inte skall ha mer hö. Dessutom har de en regel att hästarna inte får äta hö ute i rasthagarna. De 10 kg hö han får i övrigt är max vad han vill äta. Jag ger honom en extra giva hö så fort jag kommer förbi stallet efter jobbet (2 timmar innan jag rider). Jag har varit och handlat Krafft Groov idag. :)
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

120/8 menar du väl? Eller minns JAG fel? :o

Enligt hemsidans produktblad är ligger smrp för häst på 15 %. Om du får någon annan siffra än 150 gr smrp/kg uifrån den informationen har du kunskap som inte öppet delges andra...

Källa: www.kvarnbyfoder.se/Default.aspx?tabid=46

Anledningen till att jag föredrar Alfa eller lucern är att jag i första hand vill undvika att öka kraftfodergivan, och om jag är tvingad att göra det vill jag komma ner i stärkelse så långt det går, och därför blir det Alfa som har hög andel lucern i sitt foder. Snällare mot magen.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Enligt hemsidans produktblad är ligger smrp för häst på 15 %. Om du får någon annan siffra än 150 gr smrp/kg uifrån den informationen har du kunskap som inte öppet delges andra...

:confused: Varför så elak ton? (uppfattar jag det som iaf)

Jag hade helt för mig att det bara var 120g/kg men självklart är det 150g/kg - mindes fel bara.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Tyvärr går han ihop med andra hästar i rasthagen som inte skall ha mer hö. Dessutom har de en regel att hästarna inte får äta hö ute i rasthagarna. De 10 kg hö han får i övrigt är max vad han vill äta. Jag ger honom en extra giva hö så fort jag kommer förbi stallet efter jobbet (2 timmar innan jag rider). Jag har varit och handlat Krafft Groov idag. :)

Groov 125? För 90:an ger inte särkskilt mycket protein... Bara kollar så du var med där och inte köpte Groov 90.

Iaf - vet inte hur mkt du gav innan av Grunden men dubbla den mängden skulle jag göra med Groov istället.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Min häst var oxå väldigt tunn men han la på sig jättemkt när han fick krafft grov, kli,korn,mineraler och lite betfor.. Kli och korn blir ju hästarna enbart tjocka av (ingen energi) :)
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Kli och korn blir ju hästarna enbart tjocka av (ingen energi) :)

1) Korn har m e m identiska värden med havre, vad har du för fakta som säger att korn inte innehåller energi.
2) Vetekli har i schablonlista 8,5 mj energi.
3) Det är ENERGI (MJ) som hästar lägger på sig hull av.

HUR får du ihop ditt inlägg? Jag måste missuppfatta dig totalt.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Groov 125? För 90:an ger inte särkskilt mycket protein... Bara kollar så du var med där och inte köpte Groov 90.

Iaf - vet inte hur mkt du gav innan av Grunden men dubbla den mängden skulle jag göra med Groov istället.

Ja, det blev Groov 125 :smirk:
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

1) Korn har m e m identiska värden med havre, vad har du för fakta som säger att korn inte innehåller energi.
2) Vetekli har i schablonlista 8,5 mj energi.
3) Det är ENERGI (MJ) som hästar lägger på sig hull av.

HUR får du ihop ditt inlägg? Jag måste missuppfatta dig totalt.

Enligt dom foderrådgivare som jag talat med så ska jag ge min häst kli och korn för att få mer hull på han men samtidigt så ska han inte få så mycket energi då han är väldigt het. Måste dock har pratat med fel människor isåfall. Har ni något tips på något annat foder jag kan ge honom om han inte ska bli så pigg utan mest få hull..?
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Läs punkt 3. Det är energi de blir pigga av. Det är energi som ger hull.

Olja brukar på de flesta hästar inte sätta sig på huvudet, men jag vet åtminstone en häst i hårdträning som inför tävling toppar med olja, och då blir han fullkomligen galen men väldigt tävlingssugen. Man får helt enkelt hålla sig undan den veckan...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 156
Senast: AnneB
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 839
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp