foderjäst, bakjäst och b-vitamin

Cita

Trådstartare
Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst.
Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga upptagning av b-vitaminen.
Är en miniatyr som ska käka detta, vet att folk som fodrar sina stora hästar ger ett halvt till ett helt paket om dagen, borde jag kunna ge en fjärdedels bit då?
Vet någon skillnaden på röd eller blå jäst, vilken innehåller mest b-vitamin?
Vad rekommenderar ni: foderjästen alt bakjästen?
 
Ger 1/3 bakjäst åt min minishettis, har funkat bra hittils. Blå eller röd tror jag inte spelar någon roll, har bara med jäsningsförmågan i deg att göra. Jag väljer alltid den sort som har längst bäst före datum.
 
Vet inte var det kommer ifrån från början eller om det stämmer, men jag har läst att det ska vara den blå. Som tur brukar den också vara den billigaste ;)
 
Vad jag förstår ger man foderjästen främst för proteinet och b- vitaminerna, bakjästen för att magen ska må bra. Det ska vara färsk jäst, den med blå text
 
I foderjäst är själva jästen avdödad så den ger man inte för magens skull utan enbart som ett proteinkoncentrat.

Man kan ge ganska mycket jäst så en halv kub är inga problem till din häst. Jag kan ge mina hästar på ca 400 kg upp till 3 paket blå-gul jäst/dag om de är dåliga i magen eller vid foderbyte.
Man ger den blå-gula vanliga färska jästen, inte torrjäst och inte jästen för söta degar. Den blå-gula färska jästen är den enda jästen som det (iallafall mig veterligen) har forskats på och som har visat sig ge effekt.

Jästen i sig innehåller inte b-vitamin utan jästen hjälper mage och tarm att skapa en optimal miljö så att hästen själv kan tillverka allt det b-vitamin den behöver. En frisk häst behöver inga b-vitamin tillskott. Det kissar den bara ut utan det b-vitamin hästen behöver tillverkar den själv i tarmen. Har däremot hästen en tarmstörning eller vid foderbyte så kan man behöva stötta mage och tarm genom att ge vanlig bakjäst så att hästen fortsätter producera tillräckligt med b-vitamin.
 
Min häst blir dålig i magen av hösilage.

Ger de "blåa" jästen, 1 paket om dagen tillammans med flytande b-vitamin i krafftforet.
Har gett i 15 dagar, och nu är hästen mycket bättre. Ska snart trappa ner till ett halvt paket per da, och förhoppningsvis kunna sluta på noll :) Ju mindre, desto bättre :) Men det viktigaste är att hästen är bra i mage :)
 
Min häst blir dålig i magen av hösilage.

Ger de "blåa" jästen, 1 paket om dagen tillammans med flytande b-vitamin i krafftforet.
Har gett i 15 dagar, och nu är hästen mycket bättre. Ska snart trappa ner till ett halvt paket per da, och förhoppningsvis kunna sluta på noll :) Ju mindre, desto bättre :) Men det viktigaste är att hästen är bra i mage :)
Bättre att du slutar ge hästen något den inte tål istället...
Min tål inte heller hösilage, jag höll på med tusen olika kurer för magen, men det enda som funkar i längden var att byta till enbart hö.
 
Angående att ge hästar jäst.
Enligt Cecilia Müller (SLU) så finns det ingen forskning som visar att jäst ger någon effekt, dessutom är vanlig bakjäst inte godkänt som djurfoder, så det rekommenderar hon att man låter bli att ge. Det fanns visst ingen riktig forskning på foderjäst heller vad jag förstod, alltså med avseende på att stabilisera en dålig mage.

Skilj på riktig forskning och "undersökningar" som olika foderföretag gör själva, det är lite skillnad i trovärdighet.
 
Många anser att jäst är helt förkastligt att ge häst eftersom det bara göder candida som tydligen är ett stort problem även hos hästar.
 
Bättre att du slutar ge hästen något den inte tål istället...
Min tål inte heller hösilage, jag höll på med tusen olika kurer för magen, men det enda som funkar i längden var att byta till enbart hö.

Hade jag haft platsen och ekonomin att ge enbart hö, så hade jag gjort de.
 
Hade jag haft platsen och ekonomin att ge enbart hö, så hade jag gjort de.
Fast hur tänker du nu?
Om hästen inte tål hösilage och du av olika skäl inte kan tillhandahålla det får du väl sälja hästen och skaffa en som tål hösilage? Det är väl inget att fundera över?
Är väl samma om det är andra omständigheter i stallet som inte är bra för hästen, då får man flytta den eller sälja. Hästens hälsa måste ju gå i första hand.
 
Fast hur tänker du nu?
Om hästen inte tål hösilage och du av olika skäl inte kan tillhandahålla det får du väl sälja hästen och skaffa en som tål hösilage? Det är väl inget att fundera över?
Är väl samma om det är andra omständigheter i stallet som inte är bra för hästen, då får man flytta den eller sälja. Hästens hälsa måste ju gå i första hand.

Hästen blir lite lös i magen av hösiliaget när vi stallar in, men vänjer sig efterhand.
Känns som du hoppar på folk helt utan anledning.
 
Hästen blir lite lös i magen av hösiliaget när vi stallar in, men vänjer sig efterhand.
Känns som du hoppar på folk helt utan anledning.
Jag vet ju bara vad du skriver, och du skrev att hästen blir dålig i magen av hösilage. Jag har sett många hästar som går omkring med dålig mage hela vintern bara för att folk inte kan göra sig omaket att se till att hästen får slippa hösilage som den inte tål, det gör mig irriterad att folk sätter sin egen bekvämlighet först.
 
Angående att ge hästar jäst.
Enligt Cecilia Müller (SLU) så finns det ingen forskning som visar att jäst ger någon effekt, dessutom är vanlig bakjäst inte godkänt som djurfoder, så det rekommenderar hon att man låter bli att ge. Det fanns visst ingen riktig forskning på foderjäst heller vad jag förstod, alltså med avseende på att stabilisera en dålig mage.

Skilj på riktig forskning och "undersökningar" som olika foderföretag gör själva, det är lite skillnad i trovärdighet.

Det har flera gånger länkats till en undersökning ang bakjäst ( tror den är fransk?!). Har inte tillgång till dator och det är så meckligt att söka på mobilen men den borde gå att hitta tycker jag.
 
Hästen blir lite lös i magen av hösiliaget när vi stallar in, men vänjer sig efterhand.
Känns som du hoppar på folk helt utan anledning.
Min häst är oxå lite känslig för hösilage och får en hel del blötfisar men sen jag ställde över honom på halm i stället för spån så har bajsarna blivit mycket bättre i konsistens.
 
Tack! Jag sökte inte rätt på originalstudien(har inte tid) men en enstaka studie på ett okänt fåtal hästar säger tyvärr inte jättemycket. Dessutom (av det man kunde läsa på Hippson) så handlade det mest om att jästen kunde öka smältbarhet på fibrer. Det är något helt annat än att försöka bota diarré med bakjäst.

När min häst hade en omgång med kolik rekommenderade veterinären ett medel (som jag tyvärr glömt bort namnet på men det var en vit plastspruta à la avmaskningsmedel med grön etikett) som skulle vara bra för magen. Jag frågade om man kunde ge bakjäst men nej, detta skulle vara så mycket bättre. Alltså åkte jag två mil i varje riktning för att köpa två sprutor som kostade runt 200-300 kronor styck för att sedan läsa vad som var verksamt ämne; Saccharomyces Cerevisiae, dvs vanlig jäst men med mintsmak som min häst avskydde. Visst, jag fattar att alla veterinärer inte har koll på precis allt men det vore ju käckt om de hade lite koll innan de krängde på en dyra tillskott så då kanske är helt verkningslösa?
 
Tack! Jag sökte inte rätt på originalstudien(har inte tid) men en enstaka studie på ett okänt fåtal hästar säger tyvärr inte jättemycket. Dessutom (av det man kunde läsa på Hippson) så handlade det mest om att jästen kunde öka smältbarhet på fibrer. Det är något helt annat än att försöka bota diarré med bakjäst.

Helena Handberg skrev en hel del om detta vill jag minnas, studien verkar vederhäftig nog. Själv har jag haft utmärkta resultat av bakjäst när hästarna varit lösa i magen
 
Angående att ge hästar jäst.
Enligt Cecilia Müller (SLU) så finns det ingen forskning som visar att jäst ger någon effekt, dessutom är vanlig bakjäst inte godkänt som djurfoder, så det rekommenderar hon att man låter bli att ge. Det fanns visst ingen riktig forskning på foderjäst heller vad jag förstod, alltså med avseende på att stabilisera en dålig mage.

Skilj på riktig forskning och "undersökningar" som olika foderföretag gör själva, det är lite skillnad i trovärdighet.
Finns studier från bl a Frankrike som visar ett det funkar. Detta är taget från en artikel i tidningen Hingst info som i det numret att en stor artikelserie om de senaste forskningsrönen rörande hästar.

"Levande jäst kan påverka hästens matsmältning positivt

Flera studier i bl.a. Frankrike har visat att levande jästkultur kan öka smältbarheten av både cellulosa och andra beståndsdelar i fodret. När hästar äter jäst ökar antalet lactobaciller och bakterier som använder mjölksyra i blindtarmen, men inte i grovtarmen. Jästen visade sig öka aktiviteten hos vissa enzymer som bakterierna använder för att bryta ner fibrerna i fodret. Man såg att nedbrytningen var effektivast när hästen fick en större mängd fibrer i foderstaten än när den var mer stärkelserik (när hästen fick mer kraftfoder), men den goda effekten av jäst kan även hjälpa hästar med stora kraftfodergivor och på så sätt stabilisera miljön i grovtarmen.
Detta gällde alltså levande jäst, dvs. vanlig bakjäst - avdödade s.k. bryggeri- eller foderjästen har inte samma effekt."
 

Liknande trådar

S
Foder & Strö Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig...
Svar
1
· Visningar
1 856
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 002
Senast: Blomskan
·
Foder & Strö Diskussionen om b-vitamintillskottets vara eller icke-vara kan vi kanske lämna därhän, men jag har alltid märkt skillnad på min häst när...
2
Svar
22
· Visningar
7 336
Senast: Sorbe
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dasspapper
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp