Foderjäst vs. bakjäst

C

Cim

Har nu läst några intressanta inlägg om att använda vanlig bakjäst istället för den dyrare foderjästen och få ett likvärdigt resultat.

Det skiljer mycket på hur mycket bakjäst som ges, från ett paket till 1/6 paket/dag. Hur mycket foderjäst motsvarar ett paket färsk bakjäst?

Funderar också över resonemanget om att bakjäst skapar gaskolik.

Mina funderingar: Kan man ersätta den färska bakjästen med den torkade varianten (som dock är dyrare)? (Enklare att förvara och hantera.)Motsvarar mängden torkad bakjäst mängden foderjäst? (Då borde torkad bakjäst bli fruktansvärt dyrt...)


Kan det vara så att den sura magmiljön avdödar jästsvamparna och hindrar den från att jäsa?

Den torkade bakjästen ska enligt paketet lösas i 45 gradig vätska för att fungera = kan ej jäsa i magen?

Vad tror ni om mitt resonemang? :confused:

Har iofs köpt stor säck foderjäst för 280:- så det blev inte så jättedyrt... Den bör väl räcka ett tag, hade tänkt ge 1 dl/dag.

(Läste också att många blandar ut jästen i betfor. Det borde ju bli mäsk om det får stå ett tag... Lite lite socker, men men... :D)

Ber om ursäkt för att mitt inlägg blev en smula svamligt... :o

MVH Cim
 
Jag ger shettisen bakjäst... just för att FÖRHINDRA kolik!
Han hade återkommende kolik... men har inte haft det sedan jag började med jäst! :)
Han får i perioder ½ pkt / dag.
 
:idea: Vad får man tag på en hel säck foderjäst? Vilket märke?
Får endast tag på 5 kg hinkar.... :(
 
Jag handlar bryggerijäst i 25-kilossäckar hos min Svenska Foder-handlare. Vet inte vart han tar det ifrån, men den luktar bättre och smakar bättre (enl. våra pållar) än foderjästen från Granngården.
 
Genom de snälla bakterierna i jästen som hjälper mag-tarfloran.

Dock får man betydligt bättre resultat med någon av de specifika mag-tarm balansmedlen som finns.

men "för 100 år sedan" så var just bakjäst vanligt att ge kossor med gaskolik. Idag har man betydligt bättre medel att ge..
 
Min ena granne (mjölkbonde) ger fortfarande sina kossor bakjäst vid akut kolik. Det går fortare än att vänta in veterinär och "ny medicin" och funkar enl grannen lika bra. Än så länge har h*n inte förlorat någon kossa! Och de har haft mjölkkossor tillräckligt länge för att nyss ha fått bronsplaketten... Sånt som funkade för 100 år sen kan faktiskt funka bra nu med. Och vad jag vet har inte bakjäst några biverkningar, som ofta medicin har :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 718
Senast: Sar
·
Foder & Strö Min har fått 0,5 paket bakjäst per dag under pälssättning och pälsfällning i ett par år. Det har fungerat bra. (fick ingen effekt av...
Svar
11
· Visningar
3 216
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp