Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

HannaZ

Trådstartare
Fick hem min d-ponny från betet för 1,5 mån sedan. Magen har varit lite i olag mest hela tiden sen dess. Inte så att det sprutar men inte heller fasta bollar, vissa dagar bättre andra sämre.

I våras stod hon på hösilage (annan vall) och det var inga invänjningsproblem då (hon kom från England). Trodde därför inte att det skulle bli nåt större problem att gå från bete till hösilage.

Provat tarmpreparat med bioMos och nåt annat med mjölksyrakultur. Kraftmässigt har fått samma som i våras och det handlar om totalt 700 g/ dag (hippo grow alfa och ett müslikoncentrat). Och det har även plockats bort helt, nu får hon bara några morötter /dag när de andra hästarna får kraftfoder.

Loppfrön i en liten skvätt betfor och några morötter har hon också fått. Provat att bara ge hösilage + nån morot som skrammel. Flera gånger har det verkat bli bättre och det är nog faktiskt bättre på det hela taget men ändå inte helt bra.

Det oroar mig också att hon har "foderknutor" som kommer och går. Är det att magen inte är helt hundra som gör att hon får dessa? Idag hade det dessutom blivit värre med knutorna jämfört med i förrgår när jag såg henne sist.

Funderar på att köpa hö och prova om det stabiliserar magen. Står inackorderad så det är inte helt enkelt att köpa hem/förvara men det går om nöden kräver det.

Halm ska köpas in enl stallägaren men det har tydligen inte varit helt enkelt att få tag i bra halm i år varför det har dröjt. Verkar vara svårt att få tag i småbal men jag skulle gärna köpa hem om jag fick tag i.

Hösilaget ska analyseras av säljaren fick jag besked på.

Hon går på ca 14-15 kg torrt hösilage/dag (3,5 år gammal) och är inte smal åt det magra hållet men lägger inte heller på sig så det verkar inte vara för mkt, om det inte är så att hon inte kan ta upp näringen ordentligt för att magen inte är riktigt i trim.

Känner mig rådvill.

Inte helt enkelt att ge magpreparat om man inte har nåt kraftfoder att blanda med, finns det nåt som är extra snällt mot magen att ge som krubbskrammel?
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Prova med vanlig bakjäst, ett kvarts. ett halvt pkt om dagen. Det är bra för grovtarmens mikroorganismer och ökar näringsupptaget av både energi, proteiner och vissa mineraler. Det tar några dagar innan det ger effekt.

Betfor, kanske helst utan sköljvattnet (där melassen finns) är också bra.
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Försök att få tag på hö/silage med lägre värden. Många har fått höga värden iår på höet. Min häst reagerade på samma sätt som din och när jag fick tag på förra årets hösilage blev allt bra igen. Inga goda bakterier har hjälpt såsom jäst och pro equo.
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Försök att få tag på hö/silage med lägre värden. Många har fått höga värden iår på höet. Min häst reagerade på samma sätt som din och när jag fick tag på förra årets hösilage blev allt bra igen. Inga goda bakterier har hjälpt såsom jäst och pro equo.

Det är lite det jag funderat över. Analysen har vi inte fått än, ska kolla m stallägaren när vi kommer hem, kurs i helgen.

Men är det då proteinet som är boven eller vad? För hon behöver ju uppenbarlligen de MJ hon får i sig. Eller är det för jobbigt för kroppen att utvinna energin ur proteinet så att ett hö m samma MJ men lägre proteinvärde skulle funka bättre.

Hon dricker mkt också, kanske njurarna får jobba för mkt.

Inte lätt när man inte har eget stall/lagringsutrymme.

Forest: Har även petat i henne bakjäst senaste 1,5 veckan, dock inte alla dagar.
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Försök att få tag på hö/silage med lägre värden. Många har fått höga värden iår på höet. Min häst reagerade på samma sätt som din och när jag fick tag på förra årets hösilage blev allt bra igen. Inga goda bakterier har hjälpt såsom jäst och pro equo.

Hittade ett stuteri som sålde hö i småbal och när jag kom dit visade det sig att de hade fjolårshö kvar och detta skulle inte vara lika kraftigt som årets skörd. Har börjat blanda upp hösilaget så nu får vi väl se om magen stabiliserar sig.
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Magen betydligt bättre efter bytet till hö :bump:

Fortfarande lite nässelutslag/foderknutor även om de verkar som att de är på tillbakagång men de har ju kommit och gått förut så vågar inte ropa hej än.
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Tack för länken till bilderna!
Min har dock inga krustor i pälsen utan det är bara "släta" upphöjningar. Har blivit bättre o bättre senaste dagarna så jag håller tummarna att det är på tillbakagång helt nu.
 
Sv: Foderknytor/allergisk reaktion/magen i olag...?

Ok, då kommer det nog inifrån (foder?). Hoppas det löser sig!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 574
Senast: Trott
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp