Foderkunnig se hit! Fet? häst

sajelka

Trådstartare
Jag har en Lättfödd häst som alla i stallet tycker att jag skall banta. Kruxet är att jag inte VILL banta hästen pga att den mår dåligt psykiskt om jag ger den mindre grovfoder än vad jag gör nu.

Hästen väger 650-700 kg. Tränas rätt mycket, minst 1 timme/dag i veckorna och 2-6 timmar på helgerna. Vilar 1-2 dagar i veckan, går då i hagen ca 10 timmar.

Enligt mig så har hästen bara mage, vilken jag verkligen vill få bort, ryggen, halsen och rumpan är normalmusklad och man känner revbenen när man trycker lätt över dem.

Värdena på fodret:
Hö: MJ 8,1 och Smrp 37
Lusern: MJ 8,5 Smrp 120
Linfrökaka: 13,3 Smrp 249
Mineraler kraffts Vit för att fosforkvoten är låg

Hästen får:
10 kg hö/dag
1 kg lusern
0,5 kg Linfrökaka
0,02 kg mineral
Summa: MJ 96 Smrp 615 (kvot 6,4)
När jag går in på Hippocampus foderstatssida så har hästen ett behov på 98-112 MJ som fet och den träning hästen får.

Många i stallet varnade mig för att min häst ligger i farosonen för att få fång (hästen går även barfota). Vilket har gjort att jag blivit rädd och nu provat enligt rekommendation från andra i stallet att ta bort linfrökakan, och bara ge lite Lusern. Jag har dock valt att åtminstone ge 0,8 kg lusern fortfarande. Nu ca 2 veckor senare ser jag att hästen börjar tappa ryggmuskler, precis som jag befarade. Går det att på något sätt att jobba bort magen utan att banta bort alla muskler :confused:

Nu är det så att jag anser att jag är rätt så påläst om foder och tror inte att proteiner orsakar fång som man ansåg förr. Jag är annars noga med kvoterna både näring och mineraler, men tänkte att folket i stallet kanske visste vad de snackade om. Jag vore TACKSAM om någon FODERKUNNING kunde ge mig något konkret råd på vad jag skall göra. Eller skall jag bara acceptera att hästen är lite rund om magen :p
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

650-700 kg?

vad är det för häst du har?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

testa byt ut lusernen till nått som inte har lika högt energivärde. det ger mycket fett. och jag skulle sänka höet om jag var du. 10 kg är mycket. min kompis har ett fullblod å den går på mellan 6 och 8 kg
om du inte vill att han har för lite stråfoder ge honom halm istället ^^
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

och jag skulle sänka höet om jag var du. 10 kg är mycket. min kompis har ett fullblod å den går på mellan 6 och 8 kg
om du inte vill att han har för lite stråfoder ge honom halm istället ^^

Tycker inte 6-8 kg låter optimalt faktiskt för en stor häst, och ffa inte till ett fullblod som oftast kräver mkt mat. Gissar att den hästen står på hög kraftfodergiva?
Att rekommendera ts att bya ut lusern/hö mot halm tycker jag inte heller låter särskilt bra med tanke på att kvoten på höt enbart ligger på 4,6. Hästen behöver ju proteinerna. Om man byter ut mot halm som du föreslår så är risken att hästen blir ÄNNU mer bukig och tappar överlinjen helt,pga proteinbrist.
1 kg lusern som ts ger ger 8,5 mj "extra", och vilket proteinrikt kraftfoder du än ger i stort sett så får du mj på köpet.

Ts- Proteiner ger inte hästen fång! Det är gammalt och förlegat.
Jag tycker inte det låter som din häst är fet, eftersom revbenen känns tydligt och överlinjen är fin och bra musklad.
Hur länge har hästen gått på den foderstat du räknat på? När man ändrat i foderstaten kan det ju ta nåra veckor innan man ser resultatet.
Jag tycker du ska fortsätta köra på den, vad gör det om hästen har en liten kalaskula då, om den ser bra ut i övrigt? Den kanske ger sig med träningen och denna foderstat? Om du redan ser att hästen börjar tappa musklerna så dra absolut inte ner på proteinerna!
Kanske bör du rentutav byta ut ytterligare ett kilo hö mot lusern?

Vore kul att se en bild på hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Ursprungligen postat av legally_insane
och jag skulle sänka höet om jag var du. 10 kg är mycket. min kompis har ett fullblod å den går på mellan 6 och 8 kg
om du inte vill att han har för lite stråfoder ge honom halm istället ^^
Svar:
Som jag skrev tidigare, min häst mår inte bra psykiskt (börjar äta på boxen och annat) om jag ger mindre hö.

Svar till Antiqua:
Hästen har gått på foderstaten som stallkompisarna rekommenderat i 2 veckor och jag tycker redan att jag ser att den tappar lite muskler i överlinjen. Tänker därför gå tillbaka till den jag hade innan snarast. Vill ju inte ha en häst med ännu större mage men helt utan överlinje :eek:

Jag skall luska i om det finns något bra lusernhack utan tilsatt melass, ger jag pellets (uppblött såklart). Pelletsen blir däremot uppäten lite väl snabbt för att jag skall vilja byta ut 1 kg hö mot lusern. Hästen hetsäter nästan upp fodret. Äter upp 2 kg hö på 30 min :eek:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Svar till Antiqua:
Hästen har gått på foderstaten som stallkompisarna rekommenderat i 2 veckor och jag tycker redan att jag ser att den tappar lite muskler i överlinjen. Tänker därför gå tillbaka till den jag hade innan snarast.

Det var det jag menade, att du skulle fortsätta på DIN foderstat som du angav (hö,lusern,linfrökaka);) Inte på dina stallkamraters.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Tack. Jag trodde nästan att jag var ute och cyklade ett tag. Jag har ju som sagt läst på en hel del om foder och vad jag förstår så anser man (SLU´s rekomendationer) tex att protein/MJ-kvoten skall vara minst 6 för samtliga hästar. Att det inte heller är farligt om kvoten är högre än så.

Vad tror du om att ge ännu mer lusern?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Kvoten bör vara lägst 6, men en del hästar har högre proteinbehov= högre kvot. Mitt fullblod ser klart bäst ut fettmässigt och muskelmässigt med en kvot på 7-8. Man får prova sig fram helt enkelt, vad som passar ens häst bäst.
Vill du prova att höja kvoten ytterligare så kan du byta ut ytterligare 1-2 kg hö mot lusern. Då ligger du kvar på ung. samma mj, men högre kvot.

Kan slänga in ett par ex. på mitt fullblod. På bilden nedan har hon i 8 månader stått på 120 mj och en kvot på 8. Bortse från gräset, det var första dagen på betet så gräset har ej hunnit göra nån skillnad ännu på kroppen. Bra musklad, fint hull, ingen kalaskula

Hon är den bruna
1_13_809672_575_422_0_0_0.jpg


Bilden nedan står hon också på 120 mj, men med en kvot på 6. Fortfarande ok musklad och fin överlinje, men ngt större mage:

1_13_357006_575_422_0_0_0.jpg




Som sagt, man får prova sig fram. Men min personliga åsikt är att det faktist inte gör något om hästen har lite mage, sålänge den inte är osunt fet. En häst som får ordentligt med mat är en glad häst i mage och psyke!:)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Ursprungligen postat av legally_insane
och jag skulle sänka höet om jag var du. 10 kg är mycket. min kompis har ett fullblod å den går på mellan 6 och 8 kg
om du inte vill att han har för lite stråfoder ge honom halm istället ^^

Tycker att 6-8 kg grovfoder låter otroligt lite på ett fullblod. Vi har ett fullblod i stallet som var otroligt mager i höstas, men har blivit finare nu när de ändrat foderstaten. Han får 15-16 kg hö + 1-2 kg lusern, linfrökaka och lite korn. Nu är den hästen i och för sig ett litet extremfall, men samtliga fullblod jag har träffat på är svårfödda och jag skulle ALDRIG (om ej veterinär rekommenderar) ge så lite grovfoder till min häst, trots att det är en LÄTTFÖDD häst.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag hade nog försökt få tag på lusern-hack och byt ut en del av höet bara för att få en bättre kvot. För med lucern hack får du både tuggtid och en bättre kvot på din foderstat, men tycker inte det fungerar att byta ut mot lucernpellets för du förlorar för mycket tuggtid. Då är det nog bättre att bara tillsätt tex lite soja som ger dig mer protein.

/Camilla
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Mitt fullblod står på 5 kg hö och 21 kg hösilage/dygn idagsläget (och 700g kronkross, 200 g betfor).
Hon står alltid i stort sett på fri tillgång av grovfoder, och jag håller med, 6-8 kg är alldeles för lite i min värld.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Tänk dig din häst som en stor kallblodstravare med något större mage. Så ser min häst ut! Eftersom jag även har min häst barfota så känns det extra viktigt att hålla ett bra hull så att det inte blir för stor belastning på hovarna, det är ju självklart aldrig bra med övervikt men det är lite trickigt ibland att se på sin egen häst hur den är i hull. Man ser den ju varje dag och tycker ju alltid att den är finast i världen :love:

Däremot om jag får välja mellan lite för överviktig och lite för underviktig så väljer jag lite för överviktig, men jag vill veta att jag inte är hemmablind.

Skall lägga in bild så fort jag kan lägga in på datorn (Har bara i telefonen ännu...)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Såsom du beskriver din häst tycker jag inte att det låter som om den är särskilt fet. Vore kul om du kunde få in ett foto sen:)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Vill inte ge soja, tycker det verkar läskigt, dessutom är det lika bra proteinmässigt att ge linfrökaka (om inte bättre???) och det gör jag ju redan. Tack för tipset i alla fall ;)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

testa byt ut lusernen till nått som inte har lika högt energivärde. det ger mycket fett. och jag skulle sänka höet om jag var du. 10 kg är mycket. min kompis har ett fullblod å den går på mellan 6 och 8 kg
om du inte vill att han har för lite stråfoder ge honom halm istället ^^

Lusern har INTE högt energivärde!
Och 10kg hö är INTE mycket till en så stor häst - en normalgiva och jag skulle gärna ge mer. Rekommendationen är faktiskt minst 1.5kg TS grovfoder per 100kg häst och det blir för denna häst (räknat på 650kg) 9.75kg TS vilket motsvarar ca 11kg hö!! Hon ska absolut inte minska på den mängden (i dagsläget får hästen 11kg grovfoder ihop med hö och lusern).
Och att ge halm istället passar sig inte heller när hennes hö har ett så lågt proteinvärde!
Var har du fått dina kunskaper ifrån? Kan man ju undra...
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Om jag vore du skulle jag ta bort endel av lusernet, lusern får mitt sto som lätt faller ur utan, inget att rekomendera till hästen som inte verkar ha svårt för att lägga på sig.
Dock så kanske han som du säger tappar rygg utan lusernet, men då kan du kanske komplitera med ngt annat som sätter rygg och inte mage.
Mitt sto åt förut ett müslifoder från dodson och horrell som heter "build up", som hjälpte henne att lägga på över just ryggen, utan att hon fick mage.. Kanske vore något:idea:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Har inte riktigt koll på värdena men har för mig att proteinet i linfrökakan ska vara ganska svårtillgängligt för hästen. Fast vet inte om det är något som någon bara sagt eller om det faktiskt finns en vettig källa till det:o

/Camilla
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Build Up innehåller Havre, vilket blir en riskfaktor för alla som vistas i min hästs närhet om jag ger :eek: Dessutom är ju energiinehållet jättehögt i Build Up, och kvoten på höet är ju som sagt inte det bästa som det är, vill inte göra det värre. Tack för tipset i alla fall!
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag har oxå HÖRT det, däremot aldrig sett någon vetenskaplig studie på det :confused:. Jag ger gärna linfrökaka i alla fall, då min häst har sommarexem vilka har blivit betydligt bättre sen jag börjat ge det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 406
Senast: Shixle
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 508
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 869
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp