Foderkunnig se hit! Fet? häst

Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Okej, det var ju bra att fa svaret pa fragan man aldrig stallt innan.
Dock odlade vi ju majsen till geterna, det hastarnma fick var i princip enbart godis (eller som pa lillkillen - for att fa fodret att racka langre.)

Tar de nagon skada av det da?
Eller ar det bara svart att ta upp?

MVH Kajsa / Har slutat med foderexperimenten och gatt over till fardigfoder for forsta gangen i mitt liv (dock ej mitt val...)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

. Rekommendationen är faktiskt minst 1.5kg TS grovfoder per 100kg häst och det blir för denna häst (räknat på 650kg) 9.75kg TS vilket motsvarar ca 11kg hö!! Hon ska absolut inte minska på den mängden (i dagsläget får hästen 11kg grovfoder ihop med hö och lusern).

Rätta mig om jag har fel men jag har lärt mig och läst att 1,5 kg hö är minsta rekommenderade giva det motsvarar ca 1,1-1,2 kg TS...
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

om din häst är fet varför ger du den båda luzern och linfrökaka då? dem båda inehåller relativt mycket och ganska mycket fett. 10 kg grovfoder är inte mycket för en häst som väger så mycket. Hästen ska ha 1.5-2 kg per 100 kg kroppsvikt! min b ponny som har fång får 6 kg hö, veterinären har till och med sagt att han kan få sju!
Jag tycker du ska öka grovfoder givan och helt enkelt ta bort det andra kraft fodret. Om hästen tränas hårt kan du lägga till ett "light" kraft foder. Några bra är kraft ponny, dodso o horells safe and sound (väldigt bra för fång hästar). Att en häst har mage betyder apsolut inte att den är tjock, det är bara ett skönhets "fel".
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Lusern och linfrökaka innehåller rätt stora mängder proteiner, vilket behövs tillföras då höt har låg kvot! Om du läser första inlägget så har ts skrivit värdena och höt har en kvot på 4.56!
Så det är INTE särskilt lyckat att gå efter dina förslag att ta bort lusernen och linfrökakan och enbart ge grovfoder, eller att byta ut dessa foder mot krafft ponny!?? Hur tänkte du där? Krafft ponny innehåller LÅGT med protein, det passar inte alls till detta hö.

Lusern ÄR grovfoder, så 11 kg får hästen, det innebär 9.28 kg torrsubstans. Självklart ska man ge så mkt grovfoder som möjligt, men minsta givan är enligt Slu och foderböcker MINST 1 kg ts/100 kg häst.

Kroppen behöver proteiner, det är liksom byggstenarna. Det som gör hästen fet är energi. En häst som har en felaktig balans i foderstaten, för mycket energi och för lite protein blir lätt bukig.
Med dina förslag ökar tyvärr den risken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 921
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp