Foderkunnig se hit! Fet? häst

Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

förstår dig, lägg till halm så hästen får mer att tugga på utöver höet om du vill.

När ska du förstå att halm inte är lämpligt i detta fall? Hon har ju ett hö med dåligt proteinvärde! Lägger man till halm så minskar man kvoten ännu mer.
Om hon bytte ut höet mot lusern eller ett hö med högre proteinmängd (så hästen får sitt proteinbehov täckt ändå) skulle man kunna göra det dock...

Fick du inte lära dig detta i skolan?
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Du skriver för en växande häst. Räcker det till en färdigväxt häst då? Kan man få i hästen lysin genom något annat foder?

Det HH menar, tror jag, är att det har betydelse för en växande häst men inte för en vuxen.
Om jag förstått detta rätt så ska man inte ge linfrö som ENDA proteinfoder men annars kan man även ge det till unghästar. Bara man ser till att lysinet kommer in från annat håll - i tillräcklig mängd.

Till din vuxna häst tror jag inte detta har så stor betydelse. Dock tror jag inte man ska ge så mycket mer än 100-150g per 100kg häst av linfrökaka pga den laxerande effekten. Men är inte säker på den punkten.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag hade försökt ge bara hö + ett fodermedel som nästan bara innehåller protein tex soja.

Har tyvärr inte värdena på soja men tror att 11kg hö + soja skulle kunna ge din häst mindre MJ och bättre kvot.

Vill du ge hästen mer att tugga på så servera morötter! De ger relativt mycket att tugga på och då kanske det inte blir samma hetsätning?

Hur skulle morötter stimulera till ett MINDRE hetsätande? Min häst blir lätt hysterisk i maten om morötter serveras :smirk:

Soja vill jag som jag sa förut INTE ge, det tycker jag verkar läskigt med tanke på att vissa hästar kan reagera kraftigt på det.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag hade försökt ge bara hö + ett fodermedel som nästan bara innehåller protein tex soja.

Har tyvärr inte värdena på soja men tror att 11kg hö + soja skulle kunna ge din häst mindre MJ och bättre kvot.

Vill du ge hästen mer att tugga på så servera morötter! De ger relativt mycket att tugga på och då kanske det inte blir samma hetsätning?

Alltså, ja det kanske blir en liten förändring i tuggtiden med morötter, men den är sååå marginell att den inte kan räknas. När man vill förlänga tuggtiden menar man nog snarare timmar än minuter ;)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Fortsätt med din foderstat. Om du ska dra ner på något är det inte höet i alla fall. Ge mer hö istället och kanske lite mindre lucern t ex. Då får hästen lite mer att pyssla med men inte så mycket energi. Sedan får du nog helt enkelt utöka motionen. Hagvistelse kan du inte räkna med i motionen eftersom hästarna inte rör sig såpass att de förbränner särskilt mycket. Om man räknar igenom ordentligt nu. Av den tiden du rider (den där timmen /dag fem dagar i veckan) under hur lång tid jobbar hästen ordentligt då (bortse alltså från skritten i stort sett). Om du höjer arbetet (t ex mycket klättring trava länge, markarbete, hoppa lite mm) men står kvar på samma fodermängd ska du se att magen dras upp en aning och hästen kommer inte se så bukig ut längre.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Fortsätt med din foderstat. Om du ska dra ner på något är det inte höet i alla fall. Ge mer hö istället och kanske lite mindre lucern t ex. Då får hästen lite mer att pyssla med men inte så mycket energi. Sedan får du nog helt enkelt utöka motionen. Hagvistelse kan du inte räkna med i motionen eftersom hästarna inte rör sig såpass att de förbränner särskilt mycket. Om man räknar igenom ordentligt nu. Av den tiden du rider (den där timmen /dag fem dagar i veckan) under hur lång tid jobbar hästen ordentligt då (bortse alltså från skritten i stort sett). Om du höjer arbetet (t ex mycket klättring trava länge, markarbete, hoppa lite mm) men står kvar på samma fodermängd ska du se att magen dras upp en aning och hästen kommer inte se så bukig ut längre.

Kvoten blir för låg om jag tar bort lusernen.

Hagrörelsen bör vara mer motion att stå i hage 10 timmar än 4 timmar (som många hästar gör här i storstan). Jobbar rätt hårt både muskelmässigt och motionsmässigt, mer än medelryttarna gör i vårat område i alla fall (ca 40 hästar), om man ser på samtliga av dessa hästar så har nog min bäst eller nästbäst kondition än samtliga. Sen ridar jag oftast mer än 1 timme/dag i 5 dagar. Oftast så motionerar vi 1-2 timmar mån-tors och 3-6 timmar lörd-sön, fredagar är ofta "vilodag".
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Vill bara säga TACK till alla som stöttar och kommer med konkreta förslag :bow:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Exakt det jag menade.
Om du kan hitta ett bra lusernho att fodra istallet for pelletsen skulle du ju pa sa satt (rent teoretiskt) fa betydligt mer tuggtid for samma mangd protein. Dvs tvart emot det problem jag hade med min hast (ville ha sa mycket protein som mojligt per tuggtid.)
Vet tyvarr inte om detta fungerar rent praktiskt men sag att i koncentrerad peletts har du tre (obs, har inget som helst koll pa vardena!! funderar bara hogt) ganger sa mycket protein som i ett bra lusernho. For att da fa samma mangd koncentrerad lusern far hasten ata tre kilo av specialhoet istallet for ett kilo peletts.

Later det nagot sa nar sant?
Nagon som har koll?

MVH Kajsa / hon som tror
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Exakt det jag menade.
Om du kan hitta ett bra lusernho att fodra istallet for pelletsen skulle du ju pa sa satt (rent teoretiskt) fa betydligt mer tuggtid for samma mangd protein. Dvs tvart emot det problem jag hade med min hast (ville ha sa mycket protein som mojligt per tuggtid.)
Vet tyvarr inte om detta fungerar rent praktiskt men sag att i koncentrerad peletts har du tre (obs, har inget som helst koll pa vardena!! funderar bara hogt) ganger sa mycket protein som i ett bra lusernho. For att da fa samma mangd koncentrerad lusern far hasten ata tre kilo av specialhoet istallet for ett kilo peletts.

Later det nagot sa nar sant?
Nagon som har koll?

MVH Kajsa / hon som tror

Men i Sverige tror jag att det är så gott som omöjligt att få tag i något sådant "lusernhö" förutom det som foderföretagen säljer i inplastade balar - t ex Kraffts Lusern Mix (eller det vanliga hacket med samma proteinmängd som i deras pellets) men det blir då svindyrt per kg. 4-5-6kr/kg jämfört med ca 1.50-3kr/kg för hö/hösilage!
Dock kan man med TUR få tag i vanligt hö/hösilage med högre värden än vad sajelka har. Men det är inte alltid så lätt att få tag på färdiganalyserat här i Sverige - inte nära på alla bönder analyserar sitt hö/hösilage och man får chansa när man köper ett parti.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag har nu ökat lusernen till 2kg. Så nu är kvoten uppe på 6,2 i alla fall, bättre än 5,5.

MEN jag UNDRAR... Om jag skulle byta ut 0,5 kg lusern mot 0,5 kg linfrökaka, så blir kvoten 7,1. Men om min häst inte kan tillgodogöra sig proteinerna i linfrökakan ordentligt så kanske inte det spelar någon roll om kvoten är 7,1, ELLER :confused:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Alltså, ja det kanske blir en liten förändring i tuggtiden med morötter, men den är sååå marginell att den inte kan räknas. När man vill förlänga tuggtiden menar man nog snarare timmar än minuter ;)

ursäkta att jag kom med förslag, det ska jag sluta med.

de flesta hästar som hetsäter gör det direkt vid fodring enl min erfarenhet, har de då nåt i krubban att mumsa på lugnar de sig ofta.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

ursäkta att jag kom med förslag, det ska jag sluta med.

de flesta hästar som hetsäter gör det direkt vid fodring enl min erfarenhet, har de då nåt i krubban att mumsa på lugnar de sig ofta.

Jag menade inget illa med mitt svar. Min häst hetsäter INTE endast vid fodring. 2kg hö går åt på 30 min som längst. Visst skulle morötterna ta bort fokus på höet, men bara tills dem är slut, sen fortsätter hästen att äta höet precis lika snabbt :cry:
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Jag har nu ökat lusernen till 2kg. Så nu är kvoten uppe på 6,2 i alla fall, bättre än 5,5.

MEN jag UNDRAR... Om jag skulle byta ut 0,5 kg lusern mot 0,5 kg linfrökaka, så blir kvoten 7,1. Men om min häst inte kan tillgodogöra sig proteinerna i linfrökakan ordentligt så kanske inte det spelar någon roll om kvoten är 7,1, ELLER :confused:

Men det är ju faktiskt så att det som anges som "smältbart råprotein" på linfrökakan ska vara uträknat efter hur mycket en HÄST kan smälta av den totala mängden protein i det. Den kan alltså smälta de ca 200-250g per kg som det står att kakan innehåller (för häst)!
Jag tror inte du ska lyssna på det där med att det skulle vara svårsmält protein... det är nåt som blivit lite missförstått bland folk i allmänhet pga det där med lysinet och att det därför inte ska användas som enda kraftfoder till en växande häst. Så är iaf som JAG förstått det som!
Dock kanske linfrökaka inte är nåt man ska ge så hemskt mycket av. Pga andra orsaker som t ex den laxerande effekten. Jag skulle hålla mig till max 150g/100kg häst och låta resten av proteinbehovet täckas av annat.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Alright, gissar att jag haft tur som fatt det levererat direkt fran logen, alltid lattare nar man kan valja och vraka som man vill.

Angaende hetsatningen, hur ser det ut med majsproduktionen i Sverige just nu?
Det ar visserligen massor med starkelse i majs men da jag hade lillkillen hackade jag helt enkelt upp farska majskolvar (fodermajs) i en helt vanlig bethack och blandade med fodret. Tuggtiden vart iallafall det dubbla och da pa bara en kolv / mal. Var bara forsiktig med stora bitar, vill ju inte att de ska satta i halsen. (Hur funkar majs rent naringsmassigt forresten, nagon med koll? (Ocksa detta odlades pa garden, lycka med en odlingsgalen pappa..)
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Men det är ju faktiskt så att det som anges som "smältbart råprotein" på linfrökakan ska vara uträknat efter hur mycket en HÄST kan smälta av den totala mängden protein i det. Den kan alltså smälta de ca 200-250g per kg som det står att kakan innehåller (för häst)!
Jag tror inte du ska lyssna på det där med att det skulle vara svårsmält protein... det är nåt som blivit lite missförstått bland folk i allmänhet pga det där med lysinet och att det därför inte ska användas som enda kraftfoder till en växande häst. Så är iaf som JAG förstått det som!
Dock kanske linfrökaka inte är nåt man ska ge så hemskt mycket av. Pga andra orsaker som t ex den laxerande effekten. Jag skulle hålla mig till max 150g/100kg häst och låta resten av proteinbehovet täckas av annat.


Tack! Det är väl i de banorna jag oxå har tänkt ang det smältbara råproteinet. Har inte tänkt att ge min häst mer än 500g/dag och är väl medveten om att man inte skall ge så mycket. Det står ju till och med på säcken, men där tror jag att det står 100g/100kg häst. Men jag har aldrig gett mer än 500g som sagt. Blev bara lite osäker när det skrevs om Lysinet mm...
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Men i Sverige tror jag att det är så gott som omöjligt att få tag i något sådant "lusernhö"

2005 fodrade jag med lusernsilage i småbalar. Suveränt foder! Dock var just det partiet importerat från Canada (!) men jag tyckte importören sa att han skulle prova att odla själv.

Hojta om ni vill ha PM om vem och varifrån.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Det ar visserligen massor med starkelse i majs men da jag hade lillkillen hackade jag helt enkelt upp farska majskolvar (fodermajs) i en helt vanlig bethack och blandade med fodret. Tuggtiden vart iallafall det dubbla och da pa bara en kolv / mal. Var bara forsiktig med stora bitar, vill ju inte att de ska satta i halsen. (Hur funkar majs rent naringsmassigt forresten, nagon med koll? (Ocksa detta odlades pa garden, lycka med en odlingsgalen pappa..)

Majsens stärkelse är mkt svårsmält för hästar i rå form. Majs måste processas – mikroniseras, poppas, ångas ell dylikt för att kunna smältas och tas upp i tunntarmen. Då blir den lättsmält. Jag skulle inte våga ge hästar majs i oprocessad form annat än i smakportionsstorlek. HH
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

Håller helt med dig. :bow:
Grovfoder ska man inte knussla med. Hästen är gjord för att äta nästan hela tiden. 6-8 kilo utspritt på en hel dag kan bli problematiskt för att hålla magen i gång.
 
Sv: Foderkunnig se hit! Fet? häst

2005 fodrade jag med lusernsilage i småbalar. Suveränt foder! Dock var just det partiet importerat från Canada (!) men jag tyckte importören sa att han skulle prova att odla själv.

Hojta om ni vill ha PM om vem och varifrån.

Det låter ju bra! (men själv behöver jag inte i nuläget då jag är hästfri)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 858
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 917
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • bandage på katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp