Foderkupa - någon som har erfarenhet?

Ramona

Trådstartare
Jag behöver en lösning på den fria tillgången på grovfoder till hästarna. Skulle vilja ha en foderring med tak, men de blir för dyra. Så hittade jag en begagnad foderkupa till salu för ett bra pris, men det känns som att skaderisken på de är helt galet hög, eller tänker jag fel? Det känns som vilken häst som helst kan få panik där inne, få kupan runt halsen och springa omkring med den där tills man landar i Skara.

Är jag paranoid eller är foderkupan en bra grej?
 
Har ett helt gäng med vänner som har fodekupa. Funkar jättebra! Allt från shettis till 180hästar.


Om du mena en sån man ställer en rundbal i, grön.
 
Om du mena en sån man ställer en rundbal i, grön.
Ja, precis. En sån här:
maxresdefault.jpg
 
Jag är också intresserad, jag har nämligen aldrig sett någon sådan i användning till häst.
Men jag skulle se det som en vettig budgetlösning om de verkligen fungerar utan att, som @Ramona säger "får kupan om halsen".

Dessutom undrar jag om de kan "blåsa av" balen, och hur de är vid balbyte.
Lyfter man upp den för hand eller med traktor?

De balkupor jag sett i användning har varit till får, och ha ett "golv" i plast, hur ser det ut för hästvarianten?
 
Jag tror ingen jag känner som har, har traktor.
Dom flyttar och 'trär på' kupan för hand alltså. De är kanske två jag vet inte men vet att de gjort det ensamma också.
Precis så som de gör på filmen som bilden ovan är ifrån. Lantbutiken.se

Den verkar stå stadigt, har inte hört att den flyttat sej eller 'rymt' för någon av dom.
Ingen häst har fastnat i den heller.

Nån häst har fått skav i manen, men då har man bara satt ludd i ovankant på hålen, det är en av de största hästarna, den andra största hästen har inte det problemet.

Jag hade gärna haft en om jag hade behovet men har redan tak, de verkar väldigt smidiga och lättanvända.
 
Jag har två stycken, en i varje hage. I ena hagen går hingst och sto, i den andra ston med föl.
Jag tycker att dom är suveräna! Lätta att flytta men ändå stadiga och jag upplever inte några problem med att dom flyttas på av hästarna eller liknande.
 
Jag har två stycken, en i varje hage. I ena hagen går hingst och sto, i den andra ston med föl.
Jag tycker att dom är suveräna! Lätta att flytta men ändå stadiga och jag upplever inte några problem med att dom flyttas på av hästarna eller liknande.
Har du "golv" till kupan, eller står balen på plasten från undre gaveln? Eller om det är storbal med hö, vad står i så fall balen på?

Blir det mer eller mindre spill jämfört med en öppen foderhäck utan tak, t.ex. en en ring i metall eller plast?
 
Har du "golv" till kupan, eller står balen på plasten från undre gaveln? Eller om det är storbal med hö, vad står i så fall balen på?

Blir det mer eller mindre spill jämfört med en öppen foderhäck utan tak, t.ex. en en ring i metall eller plast?

Jag har en pall i botten bara. I somras fodrade jag med storbal hö, bara ställer den på pallen och sen på med kupan. Hade det varit hösilage så hade jag strippat hela balen och gjort samma sak. Nu i vinter eftersom jag har två hagar + fodrar silage inne och inte vill öppna tre balar åt gången så går jag ut med påsar och fyller kupan när det behövs. Fortfarande med pall i botten. Funkar super!

Jag tycker det är mkt mindre spill. Nu har jag väldigt hackat silage så det klart det ramlar ut lite, men det trampas ner avsevärt mindre än innan. Med mer långstråigt silage och hö funkar det ännu bättre.

Har en bild men kan visst inte lägga in den utan att den är uppladdad på nån sida först.
 
Jag ska få hjälp av en granne att hårdgöra (grusa upp) där hästarna får sin mat till våren. Sen ska jag absolut beställa en kupa. Nu har de foderbord med tak men mitt sto roar sig med att kasta ut hö på backen vilket gör att ca 40-50 kg/bal går till spillo.
 
Jag har tittat på en sådan men stod att dom väger 16 kg och då är det ju inga problem för en pillig häst att välta och bära iväg med. Har haft trälådor som inte går att flytta för hand och dom slänger han runt med utan problem, vilket inte är bra för tänderna och blir mycket spill så gör ingen nytta. Någon med pillig häst som har erfarenhet?
 
Jag har tittat på en sådan men stod att dom väger 16 kg och då är det ju inga problem för en pillig häst att välta och bära iväg med. Har haft trälådor som inte går att flytta för hand och dom slänger han runt med utan problem, vilket inte är bra för tänderna och blir mycket spill så gör ingen nytta. Någon med pillig häst som har erfarenhet?

Ca 60 kg väger den typen jag har iallafall. Välta är nog svårt för en häst med tanke på den låga tyngdpunkten, för att inte säga omöjligt. Jag har unghästar och alla möjliga fixnissar men ingen av dom har flyttat på mina balkupor en centimeter.
 
Vi har sådana med halm i hagen till våra hästar. Även min 180 cm-kluns trycker in huvudet och mumsar glatt. Då är hon ändå en tämligen klaustrofobisk häst som helst inte vill slå i huvudet. Vad jag vet har ingen häst skadat sig på dem. Däremot har de lyckats skada sig på de stora foderborden i metall med tak.
 
Ca 60 kg väger den typen jag har iallafall. Välta är nog svårt för en häst med tanke på den låga tyngdpunkten, för att inte säga omöjligt. Jag har unghästar och alla möjliga fixnissar men ingen av dom har flyttat på mina balkupor en centimeter.
Vilken modell har du?
 
Vi har sånna i lösdriften och när höt är slut flyttar de den för hand och trär över en ny :)
Ingen häst har skadat sig på den än och flera ovana hästar har lärt sig snabbt!
 
Jag behöver en lösning på den fria tillgången på grovfoder till hästarna. Skulle vilja ha en foderring med tak, men de blir för dyra. Så hittade jag en begagnad foderkupa till salu för ett bra pris, men det känns som att skaderisken på de är helt galet hög, eller tänker jag fel? Det känns som vilken häst som helst kan få panik där inne, få kupan runt halsen och springa omkring med den där tills man landar i Skara.

Är jag paranoid eller är foderkupan en bra grej?
Hur bra uppfinning som helst. VArit supernöjd, helt klart värd sina pengar:up:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 345
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 704
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 910
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp