Foderkupa - någon som har erfarenhet?

En ack så gammal tråd, men jag ser ingen anledning att skapa en ny.

Jag behöver, precis som @Ramona back in the days, en lösning.

Jag är nojig och analytiker av stora mått och vill inte ha skadade hästar i onödan. (vem vill det?)

Men är balkupa ett bra alternativ, ni som vet? Är den värd pengarna?

Det är trots allt en ganska dyr pryl.
 
Jag har en balkupa, modellen som säljs på Granngården med sex ätplatser.

Fungerar utmärkt. Ingen häst har skadat sig, och nykomlingar lär sig snabbt att äta därifrån.

Vi har två EU-pallar i botten, och flyttar balkupan med jämna mellanrum för att det inte ska bli så upptrampat.

Den här varianten väger ungefär 60 kg, och bra dagar så kan jag vickla den över balen själv. men jag är liksom i kortaste laget , så två personer eller hjälp av att använda traktor/lastmaskin (man ska ju ändå köra ut balen) är att föredra.

Vi har också foderhäck med tak i metall för häst med stående rör. Denna är ändå bättre, men kostar ju mer än tre ggr så mycket.

Skulle fodra med hel bal i en hage till, så skulle jag absolut satsa på en likadan balkupa till.
 

Bifogade filer

  • 1BFCB38E-5A62-46F3-9828-811A8C7774C2.jpeg
    1BFCB38E-5A62-46F3-9828-811A8C7774C2.jpeg
    758,6 KB · Visningar: 41

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 343
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 703
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 910
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp