Foderkvotorna!

F

frust_frust

Jag minns att smb rp/MJ kvoten ska ligga på ca 6 (minst)
Men hur mycket ska ca/P-kvoten ligga på då?
Kan man få en bra foderstat när man räknar först hur mycket MJ hästen behöver (på ett ungefär) sen veta bara vad kvoterna ska ligga på ungefär och bara pussla ihop det på det sättet, funkar det?Blir det lämpliga siffror eller blir det helt galet då?
 
Ca/P kvoten ska helst vara mellan 1,4-1,8. Lägst "tillåtet" är 1,2- du ska dock aldrig understiga 1,1 då inte mineralerna kan tas upp rätt då. Om du har ett kalciumrikt hö som därför orsakar ett överskott, kan du så länge du täckt fosforbehovet, ha en kvot på upp till 3 utan problem. Men rekommenderat är 1,4 till 1,8.

Räkna först ut hur många MJ din häst behöver, utefter det multiplicerar du med 6(eller vilken kvot din häst går bäst på, min häst behöver t.ex. runt 7) och får SMRP behovet. Om ditt hö har högt protein kan du ligga på kvot 8 eller mer utan problem, eftersom överskottet kommer från grovfodret. (proteiner från grovfodret är av skonsammare form för hästen än proteiner i kraftfoder)

Försök pricka de värden du vill ha, MJ bör helst vara ganska exakt. De andra värdena är det inte lika noga med, men så nära som möjligt ska du ligga, och kolla av kvoterna!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 165
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp