Foderlära!!

Sv: Foderlära!!

MJAU burkmat, varför är det så pass bra tycker du? Jag skrev på ett annat forum att folk tycker att MJAU är bra, och skulle vilja veta varför, så jag kan skriva svar!

På det forumet så tyckte de flesta att det var skamligt att använda burkmat, gud så farligt, å det innehöll ju bara vatten!:rofl:
 
Sv: Foderlära!!

MJAU burkmat, varför är det så pass bra tycker du? Jag skrev på ett annat forum att folk tycker att MJAU är bra, och skulle vilja veta varför, så jag kan skriva svar!

På det forumet så tyckte de flesta att det var skamligt att använda burkmat, gud så farligt, å det innehöll ju bara vatten!:rofl:

Det är svenskt! Det innehåller inga onödiga kolhydrater utan i princip bara animaliska produkter (som sagt, köttbiprodukter är inte så jäkla illa som folk tror) och ja... det innehåller det katten behöver. Sedan skänker tillverkaren pengar till hemlösa katter i Sverige också.
 
Sv: Foderlära!!

Tack Sol för att du så envetet orkar dela med dig av dina kunskaper (även om jag tycker mig börja ana en viss trötthet).:bow:
 
Sv: Foderlära!!

Vad jag menade med burkmat som jag gav min katt som blev sjuk och som enligt vetrinären var på grund av fel foder, var sådan man köper i mataffären, med låg procenthalt kött, konserveringsmedel o massor av salt..
Nu ger jag min katt burkmat som jag får beställa själv som heter alma nature och som har bara kött och 1% ris! Dessutom biologiskt! Sedan får katten ett bra torrfoder för den här typen av katt alltså Royal Canin (kitten).
Men vi har haft två stall-katter i 16 år som bara fått Friskies torrfoder o aldrig haft några problem...men dom fick ju i sej en hel del möss o fåglar också!!
 
Sv: Foderlära!!

Vad jag menade med burkmat som jag gav min katt som blev sjuk och som enligt vetrinären var på grund av fel foder, var sådan man köper i mataffären, med låg procenthalt kött, konserveringsmedel o massor av salt..
Nu ger jag min katt burkmat som jag får beställa själv som heter alma nature och som har bara kött och 1% ris! Dessutom biologiskt! Sedan får katten ett bra torrfoder för den här typen av katt alltså Royal Canin (kitten).
Men vi har haft två stall-katter i 16 år som bara fått Friskies torrfoder o aldrig haft några problem...men dom fick ju i sej en hel del möss o fåglar också!!

Biologiskt? Vad menar de med det? All föda är biologisk (så länge den inte tillverkas artificiellt i lab).

Jag antar att det är Almo Nature du ger och det bör man komplettera med både kalcium-, taurin- och A-vitamintillskott.
 
Sv: Foderlära!!

Biologiskt? Vad menar de med det? All föda är biologisk (så länge den inte tillverkas artificiellt i lab).

Jag antar att det är Almo Nature du ger och det bör man komplettera med både kalcium-, taurin- och A-vitamintillskott.

Det är helt klart att Sol är för kattmat man köper i mataffären men jag tror snart vi får acceptera att det råde olika meningar om det här.

I alla utbildningar och all den kunskap jag fått (utbildningar både genom Svenska lantbruksuniversitetet, Eukanuba och Nutro) är det inte den optimala maten för en katt då den faktiskt innehåller för lite KÖTT, sedan kan den innehålla massa annat som i Sols mening är nyttigt och i min mening vill jag ha fodret mer baserat på kött än av biprodukter och annat...

Vatten ska katter ha men att ha ett foder som är baserat på 80% vatten känns för mig lite väl mycket som bukfylla.. ska jag ha lite burkmat ska det va mer kött i den, punkt slut. Visst torrfoder kan säkert, för vissa katter, påverka njurar negativt men har de fri tillgång till friskt vatten ska det inte vara några problem.

Men alla ger vi våra katter vad vi tror är bäst för dem.. sen handlar det väl om erfarenheter, kunskap och välmening och det tror jag alla att vi vill våra katter det bästa så klart! Mina katter får också burk NÅN enstaka gång, de får räkor, ost och skinka, men deras basmat vill jag ha med den kvalite jag anser vara bäst.

Trevlig söndag!
 
Sv: Foderlära!!

Vad jag menade med burkmat som jag gav min katt som blev sjuk och som enligt vetrinären var på grund av fel foder, var sådan man köper i mataffären, med låg procenthalt kött, konserveringsmedel o massor av salt..
Nu ger jag min katt burkmat som jag får beställa själv som heter alma nature och som har bara kött och 1% ris! Dessutom biologiskt! Sedan får katten ett bra torrfoder för den här typen av katt alltså Royal Canin (kitten).
Men vi har haft två stall-katter i 16 år som bara fått Friskies torrfoder o aldrig haft några problem...men dom fick ju i sej en hel del möss o fåglar också!!

Jag tror det är torrfodret som gör din katt frisk...
Om du ska ge burkmat skulle jag hellre satsa på Hills eller IAMS...
Men jag tycker det är väldigt bra av din veterinär att råda dig till det han gjorde för enligt mig är mataffärens mat inte det bästa och som sagt innehåller saker som jag ite skulle vilja ge min katt... (med risk att Sol "hoppar på" mig igen.. ;))

Just att stallkatterna får i sig kött på egen väg genom jakt.. helt rätt.

Hoppas din katt håller sig frisk nu då så ni får många långa år tillsammans!
 
Sv: Foderlära!!

Tycker du då att spannmål är bra för katten? Ris och andra saker? Eftersom du förespråkar torrfoder? Då skulle jag vilja veta vad som är naturligt i det, vad dom behöver just ris till.

Sen verkar du inte förstå torrfodrets eventuella inverkan på njurarna. Det som verkar vara i så fall, är att katten inte dricker tillräckligt mycket när dom äter torrfoder. Det är ett val dom gör själva, alltså kvittar det hur mycket friskt vatten det står framme. Jag förstår inte heller hur mycket vatten i fodret kan vara farligt, varför är det inte bra? Kan dom få i sig för mycket vatten menar du? Och varför skulle det vara farligt?
 
Sv: Foderlära!!

Vatten ska katter ha men att ha ett foder som är baserat på 80% vatten känns för mig lite väl mycket som bukfylla.. ska jag ha lite burkmat ska det va mer kött i den, punkt slut.
Tycker du att färsk kycklingfilé eller oxfilé också är bukfylla? Det innehåller nämligen 75 % vatten.
 
Sv: Foderlära!!

Om du ska ge burkmat skulle jag hellre satsa på Hills eller IAMS...
Fast du vet väl att IAMS inte är främmande för biprodukter i fodret, likaså Hills?

T.ex Hills Hairball Control Adult Chicken Entree:
Water, Chicken, Turkey Giblets, Meat By-Products, Liver, Powdered Cellulose, Corn Starch, Wheat Flour, Chicken Fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), Soybean Meal, Corn Gluten Meal, Chicken Liver Flavor, Titanium Dioxide, Guar Gum, Soybean Oil, [...]
Eller Hills M/D torrfoder:
Ingredients
Chicken By-Product Meal, Corn Gluten Meal, Pork Fat (preserved with mixed tocopherols and citric acid), Pork Protein Isolate, Ground Whole Grain Corn, Powdered Cellulose, Wheat Gluten, Dried Egg Product, Chicken Liver Flavor, L-Lysine, Potassium Chloride [...]

Eller IAMS paté kattunge:
Kyckling, lamm, kycklingmjöl, kycklingbiprodukter, fiskmjöl, rismjöl, sockerbetsfiber, DL-metionin, torkad öljäst, salt, kaliumklorid. Innehåller EU-godkänd antioxidant. Tokoferoler (=E-vitamin).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderlära!!

Det är helt klart att Sol är för kattmat man köper i mataffären men jag tror snart vi får acceptera att det råde olika meningar om det här.


Ja, det är olika meningar. Men sen finns det ju fakta också - och vad gäller fakta om katters näringsbehov är Sol oslagbar. Vem tror du lär sig mest opartisk kunskap - den som läser på själv eller den som lär sig via torrfodertillverkarna?

Du låter väldigt seriös när du säger att du skriver din "artikel" som du kallar den - men din kunskap har stora brister. Därför hoppas jag att folk inte sväljer vad du skriver, oavsett hur seriös du själv anser att din "artikel" är.
 
Sv: Foderlära!!

Det är väl klart att torrfodertillverkarna anser att deras foder är bäst? Bara för det är det inte rätt

Burkmat som Mjaus är faktiskt bra mat i jämförelse med mycket torrfoder.

Och sen, vad är mest naturligt tror du, torrfoder som till största del är baserat på kolhydrater eller burkmat baserat på kött och biprodukter? Du måste ju jämföra torrsubstansen i fodren. Varför är du så rädd för biprodukter?

Som sagt, titta i kattens mun till en början, deras tänder är inte gjorda för att äta pellets!

Ska man få gedigen kunskap inom ett ämne måste man vara källkritisk och objektiv. Har du inte lärt dig det under din utbildning?

Lyssna på Sol, hon om någon här har stora kunskaper inom ämnet näringslära för katt! :bow:
 
Sv: Foderlära!!

På vilket sätt är Hills eller Iams bättre än Mjau? Du kan i ett inlägg ovan se innehållet i dessa märken. Just vad i dem gör dem så mycket bättre än Mjau?
 
Sv: Foderlära!!

Det är helt klart att Sol är för kattmat man köper i mataffären men jag tror snart vi får acceptera att det råde olika meningar om det här.

Det är helt klart att cararv inte har en aning om vad hon snackar och det är helt klart att hon är indoktrinerad av Eukanuba och Nutro. Jag tycker inte att all mat som finns i livsmedelsbutikerna är bra och jag tycker inte heller att all mat som finns i djuraffärerna är bra. Jag anser att det finns ETT FÅTAL vettiga kattfoder ute på marknaden. Detta har lett till att jag gör min egen kattmat.

I alla utbildningar och all den kunskap jag fått (utbildningar både genom Svenska lantbruksuniversitetet, Eukanuba och Nutro) är det inte den optimala maten för en katt då den faktiskt innehåller för lite KÖTT, sedan kan den innehålla massa annat som i Sols mening är nyttigt och i min mening vill jag ha fodret mer baserat på kött än av biprodukter och annat...

Ja, ja och jag är utbildad vid Lunds Universitet (bla. näringsfysiologi och zoologi). Jag har även "utbildats" av diverse fodertillverkare.

Jag frågar igen: vet du vad köttbiprodukter är? Vad tror du katten har ätit genom tiderna? Tror du de pillar bort filéerna på mössen och lämnar resten? Nej, de äter i princip ALLT! Det de lämnar är i regel huvud, svans och mage/tarm. Resten äter de upp och det är rent muskelkött, ben och inre organ. Det är sådan mat katten har skapats till att äta och det är sådan mat den mår bäst av att äta.

Du kanske tycker att 40-50% kött och resten ris och majs är bra mat, men det har ju ingenting att göra med vad som är lämplig mat till en katt.

Vatten ska katter ha men att ha ett foder som är baserat på 80% vatten känns för mig lite väl mycket som bukfylla.. ska jag ha lite burkmat ska det va mer kött i den, punkt slut. Visst torrfoder kan säkert, för vissa katter, påverka njurar negativt men har de fri tillgång till friskt vatten ska det inte vara några problem.

Tillgång till friskt vatten är ingen garanti för att katten kommer dricka tillräcklig. En katt behöver dricka i runda slängar 2 g vatten per 1 g torrfoder (eller 0,6 dl/kroppskilo). Det är mycket vatten även för en medelstor katt.

Och visst, vatten är bukfylla men vad kallar du ris då? Katten har inget behov av kolhydrater. 0, zero, zip. Vad är det då? Jo, det är bukfylla (som f ö bara ger lokal mättnad, de påverkar inte mättnadskänslan i hjärnan dvs. det viktigaste mättnadscentrat) och billig energi.

Burkmat som bara innehåller kött och köttbirpdoukter innehåller nära på 100% animalier och det är väldigt proteinrik mat och protein ger mättnad både lokalt och i hjärnan, likaså fett.

Har du sedan tänkt på hur mycket vätska kött innehåller? Kattens naturliga föda innehåller ju runt 75% vatten och det är inget dåligt. Jag ger mig tusan på att den mat DU äter innehåller mer vätska än så (frukt, grönsaker, fisk, kött) eller du kanske bara äter knäckebröd och müsli, sedan dricker du 7-8 liter vatten om dagen?
 
Sv: Foderlära!!

:bow:
Tack för att det finns folk som gång på gång orkar formulera sin kunskap...
 
Sv: Foderlära!!

:bow: tack Sol för att du delar med dig av din kunskap i denna djungel!

Vad anser du att man ska ge sin katt om man inte har kunskapen att göra eget foder? Finns det något färdigt foder att köpa som du anser är tillräckligt bra?

Jag har tidigare bara haft bondkatter, och de har mest käkat torrfoder och varit utekatter så de äter ju möss o sånt också. Och de verkar inte vara nått fel på dem, den ena är nu 13 år!!

Men nu har jag en liten kisseunge, en korsning devon rex-oriental, och jag har fått höra att de är känsligare i mage och behöver annorlunda mat än en sk. "bondkatt". Vad anser du om det, är det rätt eller fel? Behöver olika raser olika sorters mat?

Förlåt för ett virrigt inlägg men jag är helt lost när det gäller all olika sorters mat!
 
Sv: Foderlära!!

Olika raser behöver inte olika mat, det är bara ett fult försäljningsknep. Olika katter behöver olika mat pga individuella skillnader, äter de mycket eller petar de i maten? Är de hyperaktiva eller soffpotatisar? Är de växande ungar eller vuxna kastrater?

En bra utgångmetod är att ge bra burkmat (man tipsar "alltid" om Mjau, den är lättillgänglig, vettig och dessutom svensktillverkad. Bra mycket bättre än Hill's som är det närmaste blött torrfoder man kan komma :crazy: ). Sedan kan man komplettera med smakbitar av kött och råa köttiga ben. De flesta jag känner har inte möjlighet att "heltidsBARFa" utan kompromissar på det här sättet. Här hemma serveras dessutom en liten mängd torrisar (Orijen) för att honkatten har väldigt egna idéer om när hon ska äta och är jag inte hemma tillräckligt ofta äter hon helt enkelt inte. Så fort hon blir kastrat försvinner den lyxen :devil:
 
Sv: Foderlära!!

Hur gör jag då för att gå över från torrfoder till burkmat? antar att man inte kan byta huxflux!
bondkatten jag har, vägrar äta burkmat. jag tror att det var Mjau vi hade tidigare och jag testade olika smaker men hon slutade bara äta den helt plötsligt och åt bara torrfoder.

Kattungen jag har är tydligen uppfödd på Royal Canin Kitten tror jag det hette, och det fick jag med..
Hon har lätt för att hetsäta och sen kräkas upp maten..hur motverkar man det?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 158
Senast: tanten
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp