Foderlära!!

Sv: Foderlära!!

Börja med att bara ge små mängder burkmat (ungefär 1 tsk), du kan även blanda ut med lite morostpuré för att göra övergängen lättare för magen. Sedan ökar du mängden våtfoder långsamt tills du är uppe i den mängd du vill ge.

För att motverka hetsätning kan du sprida ut torrfodret på en bricka (ibland duger golvet bra) eller så kan du lägga STORA stenar i matskålen som kattungen måste äta runt. Det är superviktigt att stenarna är så pass stora att kattungen inte kan få in dem i munnen. Lättast och bäst (om det funkar) är att bara sprida ut maten på en bricka.
 
Sv: Foderlära!!

Av min hetsätare har jag dragit slutsatsen at det inte går att vänja honom av vid. Han äter långsammare bara om maten flyter i vatten. Även om man sprider ut det på golvet damsuger han så fort att han får upp det igen. Hetsätningen och det ständiga kräkande ledde till känslig mage, och han började reagera på olika ingredienser. Efter ett år på bara blött/barf (barf bara i ben eller färsform, bitar hetsäter han och kräks...) hade magen lugnat ner sig så att han kan äta små mängder torrfoder när det är nödvändigt, tex som belöning i aktivitetsleksaker.
 
Sv: Foderlära!!

Kan tillägga att varken devon rex eller oriental har känsliga magar och behöver specialmat. Att det finns ett foder som heter RC Siamese är helt och hållet marknadsföring. Det har ingenting att göra med att de skulle behöva speciell mat.

Devon rex, som jag själv har, har inte heller några magproblem förutsett att man ger dem bra mat (jag räknar då inte in torrfoder i kategorin bra mat).
 
Sv: Foderlära!!

Funderar lite... Det är ju väldigt lite (procentuellt) kött i blötmaten, vad är resten? Tror det var 4% i Mjaus tetra.
 
Sv: Foderlära!!

Resten är vatten (83 %), kött, köttbiprodukter, ägg och äggbiprodukter (vad nu det är :confused: ), mineraler grönsaker och socker. Sockret är nog sockerkulör som finns i gelen.
 
Sv: Foderlära!!

Det som kallas "kött" eller "kyckling" är smaksatsen, köttråvara av humankvalitet. Köttbiprodukter är huvudingrediensen (det ska inte förväxlas med slaktbiprodukter. I tex usa är nomenklaturen annorlunda och köttbiprodukter är mer skräp).

Att det står vatten 83% betyder (givetvis) inte att de spätt ut produkten med så mycket vatten utan det är det totala vätskeinnehållet.
 
Sv: Foderlära!!

KL

Vad jag förstått innehåller alla tetror kyckling, lever och lunga som bas, sedan en "nypa" av det som ska vara smaken.

Vissa sorter kan inte innehålla särskilt mkt av smaken ifråga, t.ex kan leversmakerna bara innehålla en begränsad mängd lever, för annars hade de blivit helt näringsmässigt obalanserade och med på tok för höga halter A-vitamin för att få säljas som helfoder.

En mer utförlig innehållsförteckning för tetra med kycklinglever ser t.ex ut såhär:
Kyckling, lever, köttgrevar, lunga, kycklinglever (minst 4 %), mjälte, mineraler, grönsaker, socker (endast 0,0225 % som naturligt färgämne)
 
Sv: Foderlära!!

Jag menade inte vad resterande 96% var, utan om det nu bara innehåller 4% kött så känns det ju ändå inte så speciellt bra för ett rovdjur?
 
Sv: Foderlära!!

Jag menade inte vad resterande 96% var, utan om det nu bara innehåller 4% kött så känns det ju ändå inte så speciellt bra för ett rovdjur?

Köttbiprodukter (lunga, vom, tunga, kindkött, maskinurbenat kött, bindväv etc.). Helt OK.
 
Sv: Foderlära!!

Aha, så bara för att det sår 4% kött så är det inte 4% kött så?

När det står "med kött" så innebär det att maten innehåller minst 4% muskelkött. Det kan vara fläsk, nötkött, fågel... blandat. Resten är köttbiprodukter.

Står det "med kyckling" innehåller maten minst 4% kycklingkött, resten kan vara precis vad som helst (inom ramarna för vad som är kött och köttbiprodukter alltså).
 
Sv: Foderlära!!

Jag gör min egen kattmat, det är vad jag anser vara det allra bästa (och i den maten ingår bla. nermalda ben samt hela köttben).

Helt klart överlägsen all annan mat.

Skulle gärna vilja ha några recept på kattmat.
 
Sv: Foderlära!!

Är man för att göra färdiga röror är detta ett bra recept:

En mald kyckling (ca 1,2 kg)
960 g malda kycklinghjärtan
270 g mald kycklinglever
270 g äggula och ångkokta, mosade grönsaker (tex. broccoli, morötter och grönbladiga växter)

Jag brukar även (i perioder) ge varje katt 2 ml laxolja/dag och 100 IE E-vitamin/dag.
 
Sv: Foderlära!!

Okey. Så då ska man hitta en slktare då... *ler* Har försökt at få i min katt laxolja, men hon vägrar att äta det. Hur får ni i era katter det?
 
Sv: Foderlära!!

Okey. Ska pröva med det då. Men hon lär nog bli HIMLA sur på mej.
 
Sv: Foderlära!!

Min ena katt äslar laxolja och skulle gladeligen äta det hela tiden.

För det där kycklingreceptet Sol skrev behöver du ingen slaktare, det finns alltihop på närmaste Ica :D
 
Sv: Foderlära!!

*S* närmaste ICA är en lanthandel o jag har aldrig sett mald kyckling där inte nått av det andra heller faktiskt. Nåja jag har inte sååå långt till en slaktare.
 
Sv: Foderlära!!

Aha!

Jag maler min kyckling själv, hjärta och lever kan de ta hem om de säljer kyckling från kronfågel :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 158
Senast: tanten
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
666
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp