Foderlära!!

Sv: Foderlära!!

Okey. Ja jag traskar nog till slaktarn. Då vet jag oxå att det är bra kött hon får i sej eftersom det är lokala djur som kommer dit.

Han kan säkert mala åt mej oxå om jag blinar lite med ögonen.
 
Sv: Foderlära!!

Mina katter får nu i stort sett bara torrfoder från Husse. Klassas detta foder som "bra" eller är det samma sak som att köpa något av de vanliga märkena på ICA?
 
Sv: Foderlära!!

Senast jag kollade Husses torrfoder så var det skräp så det lär det fortfarande vara, såvida inga revolutionerande förändringar hat gjorts.
 
Sv: Foderlära!!

Tack för snabbt svar! Då byter jag över till annat nästa gång jag handlar.
 
Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker delge er om.. hoppas någon kanske lär sig nåt nytt av den Jag tipsar gärna om bra foder... kontakta mig
---------------------------------------------------
För att förstå din katts näringsbehov och ha möjlighet att utfordra den på bästa vis, är det här en nyttig info för dig.

Proteiner används både för uppbyggnad och underhåll av i stort sett allt i kroppen och som en energikälla. För katten är 11, av de drygt 20 aminosyror som finns, essentiella (livsnödvändiga) och måste alltså komma ifrån maten. Mest protein, och av bäst kvalitet, finns det i produkter från djurriket (animaliska) såsom kött, fisk, mjölkprodukter och ägg. Här finns också flest av kattens essentiella aminosyror, däribland det så livsviktiga taurinet. Om katten skulle få brist på taurin så leder det bland annat till skador på näthinnan i ögat, hjärtproblem, dåligt immunförsvar, dålig koaguleringsförmåga hos blodet samt problem med fortplantningen.
Fett används främst som energikälla och ger fodret smaklighet men är även viktigt för att kroppen ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna från tarmen. Fettet deltar även i andra viktiga funktioner i kroppen, och precis som katten måste få vissa essentiella proteiner från födan, så finns det även vissa fettsyror- linolsyra och arakidonsyra, som katten måste få via kosten. De essentiella fettsyrorna behöver katten bland annat för hudens och pälsens kondition, njurfunktionen och för reproduktionen.
Kolhydrater är inte strikt nödvändigt för katten om den får tillräckligt med protein och fett i kosten eftersom katten är mycket effektiv på att omvandla fett och protein till just kolhydrater. Dock ger kolhydrater i fodret andra gynnsamma effekter som bukfylla och ger mättnadskänsla, motionerar tarmen, ger vitaminer och mineraler.
Energi. Energinnehållet i fodret kommer från de proteiner, fetter och kolhydrater som fodret är sammansatt av. Fetter är de mest energirika av näringsämnena då de innehåller dubbelt så mycket kalorier som proteiner eller kolhydrater.
Mineraler ger styrka åt tänder och skelett.
De två viktigaste mineralerna är kalcium och fosfor som kroppen bland annat använder för att bygga upp skelett och tänder. Den optimala kvoten mellan kalcium och fosfor är ungefär 1:1 för en katt, det vill säga ungefär lika mycket kalcium som fosfor. Med köpt färdigfoder är detta i regel inget som man behöver bekymra sig om.

Vitaminer delas in i två grupper, de vattenlösliga B- och C-vitaminerna och de fettlösliga A-, D-, E-, och K-vitaminerna. Om katten får ett kommersiellt helfoder, vilket rekommenderas, behöver man inte ge katten extra vitaminer utan allt den behöver finns i tillräckliga mängder i fodret.

Näringsbehov

Dräktig hona: MYCKET viktigt att blivande kattmamman får ett lämpligt foder!! Med det menar jag ett som är anpassat för en dräktig/digivande katt. Antingen ger man ett Kitten-foder till henne eller ännu bättre så har Royal Canin ett foder som heter Queen som är helt utformat efter hennes behov. Det innehåller bland annat L-lysin och Omega3 som ger en optimal miljö i livmodern, förbättrar mjölken, ökar immunförsvaret och en hel del andra goda egenskaper. Otroligt viktigt för både mamman och bebisarna för en bra start!

Kattungen 1-4 månader: Under denna känsliga tillväxtperiod växer kattungen mycket snabbt, vilket ställer stora krav på hela kroppen och ämnesomsättningen. Den lilla, ej ännu könsmogna, kattungen behöver stöd för att kunna klara de tre primära utvecklingsstegen: matsmältning, tänder och immunförsvar. Se till att få ett foder med högt köttinnehåll, det animaliska proteinet ska stå först i innehållsförteckningen, inte ris, majs eller något annat!
Junior 4-12 månader: Kattungens andra tillväxtfas är minst lika viktig som den första. Undan för undan kommer kattungens fortfarande ömtåliga organism att stärkas med hänsyn till tre kriterier: tillväxt, matsmältning och tänderna.
----------------------------------------
Under kattungens 1-12 månader ska den ha ett foder anpassat för unga individer, sk "KITTEN-foder" (Kattungefoder)

Vuxen: beror helt på hur katten lever. Ta hänsyn till aktivitetsnivå, ålder, känslighet i hud/päls/mage, innekatt/utekatt, päls lång/kort. Hitta ett foder som håller din katt vid god vikt, bra kondition på päls/ögon/hud/mage och med god hälsa.

Över 10 år: Även för äldre katter varierar behoven, deras kost skall vara utvecklad och anpassad till deras ålder. Äldre katter är mer utsatta för kalciumoxalatsten och njurproblem än yngre katter. Därför ska fosforinnehållet i katternas kost vara anpassat till deras verkliga behov och urinens surhetsgrad ska regleras. De förebyggande åtgärderna för att motverka cellernas åldringsprocess bidrar till att öka kattens livslängd.

Över 15 år: Kosten och även bitarnas konsistens ska ta hänsyn till det tillstånd kattens tänder är i, så att varje måltid blir ett nöje också för den mycket gamla katten. Seniorkattens naturliga försvarsmekanism, som är mindre effektiv och försvagad av åldern, kräver att dess immunsystem stärks. Även om seniorkattens aktivitetsnivå sjunker med åldern är det viktigt att skydda dess leder, så att det blir lättare för den att röra sig.
Det kan vara svårt att veta vilket foder som är bäst för just din katt. Valet av foder beror bland annat på kattens vikt, ålder & kondition. Det finns foder i snabbköpet, djuraffären och hos veterinären. En frisk och välmående katt är det som bör eftersträvas eftersom det blir billigast i längden. Det foder som håller din katt i bra hull, ger glansig och vacker päls, bra avföring och klara ögon är bäst för just din katt.
-----------------------------------

En del fodermärken har speciella fodersorter för sjuka/överkänsliga katter. Det finns foder för katter som har urinsten, har haft urinsten, katter med dåliga njur- och levervärden, katter med diarré o.s.v. Dessa säljs på Djurkliniker och Djursjukhus. Kontakta din veterinär vid intresse. Rätt foder kan ge även en sjuk katt ett betydligt längre och lyckligare liv.

Prova nya foder??
Det tar 6-8 veckor för en kattmage att ställa om sig från ett foder till ett annat. Jag anser, efter all utbildning jag har, att om din katt mår bra av sitt foder, har blank och fin päls, normal avföring som ser bra ut.... då finns det ingen anledning att byta foder!! En katt mår bra av att äta samma sak hela tiden.. de får då en balans i kroppen, de kan dessutom lukta på sin egen avföring och se hur mycket de behöver äta för att bibehålla den. Allt detta rubbas om man (med snäll tanke så klart) vill att katten ska "ha variation". Katter har inget behov av variation.

Något annat jag brukar få höra är att "katten tycker bäst om det här fodret" Mot det kan jag säga att katten "äter med nosen" och inte med smaklökarna.. Det är så att i och med att de "äter med nosen" så känner de på lukten om ett foder inte innehåller så mycket kött som är optimalt för dem, och därmed måste de äta mer av det fodret än om de hade haft ett högkvalitativare foder med mer kött i. Så om du går och köper ett billigt kattfoder på mataffären kommer katten garanterat äta massor, och i vissas ögon se ut att ÄLSKA det fodret! Vad det egentligen innebär är att han äter så mycket för att försöka få i sig det den behöver. Det kommer den inte få, plus att de billigare fodren innehåller väldigt mycket spannmål som katten nästan inte kan ta upp, utan det ger livlös päls och dålig aväfring i många fall, eftersom kroppen måste göra sig av med det.

Man kan tycka att kvalitetsfoder (köpta hos zoohandlare eller veterinär) är dyrt, men faktum är, att om man räknar på det katten faktiskt tar upp och har nytta av i kroppen som näringsämnen, så är de mest prisvärda de som är dyrast att köpa in.
FÖR ATT katten behöver inte alls äta lika mycket för att få i sig sitt dagliga behov och det kommer mindre i lådan. Med ett lågkvalitativt foder går det även åt mer kattsand då toabesöken blir fler. Avföringen ska vara fast, mörk och nästan inte lukta alls.

OM du måste byta foder trots allt, så gör det under minimum 10 dagar och blanda det nya med ditt gamla. Byt aldrig rakt av! Första dagen blandar du i 10% nytt och 90% gammalt... nästa dag 20% nytt och 80% gammal och så vidare tills du dag 10 har 100% nytt. Om katten ändå blir dålig i magen... ta bort det nya nån dag och smyg sedan in det igen... försiktigt.

Kontakta gärna mig angående foder... jag kan babbla ännu mer om du är intresserad! Har lärt mig massor under min tid som veterinärassistent och då jag jobbat i zooaffär och fått en massa foderutbildning. Visste du att en veterinär har 4 TIMMARS foderutbildning på Veterinärhögskolan. Jag har nog under mina år fått minst 50...

BURKMAT

Burkmat innehåller till 85% vatten så att ge katten det som basfoder är inget att föredra. Ger du katten burkmat så är det som att du själva dricker 3 glas vatten innan du äter mat. Och det kan vi ju alla tänka oss hur det känns. Proppmätt direkt utan att vi fått i oss nån näring alls. Kravet för att det ska få stå "KÖTT" på burken är att den innehåller minimum 4% kött! Det är ingenting! Om man däremot vill ge nån matsked som lördagsgodis säger jag ingenting om! Det gör jag med..för katterna gillar trots allt burkmat! *s*

Ha ALLTID färskt vatten framme till katten speciellt då du ger torrfoder.
Jag tycker du är för negativ mot burkmat. Maten som vi människor äter mest av innehåller också 85% vatten, eller till och med mer om det är grönsaker. Jag vet inte hur hög vattenhalt det är i möss och småfåglar, men det är säkert minst 70% i alla fall. De är ju kattens naturliga föda. Katter som får torrfoder dricker oftast för lite och är lite uttorkade hela tiden. Jag har provat att blöta upp torrmat men det gillar dom inget vidare.
 
Jag tycker du är för negativ mot burkmat. Maten som vi människor äter mest av innehåller också 85% vatten, eller till och med mer om det är grönsaker. Jag vet inte hur hög vattenhalt det är i möss och småfåglar, men det är säkert minst 70% i alla fall. De är ju kattens naturliga föda. Katter som får torrfoder dricker oftast för lite och är lite uttorkade hela tiden. Jag har provat att blöta upp torrmat men det gillar dom inget vidare.

Tråden är 14 år gammal och jag tror inte TS är aktiv längre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 158
Senast: tanten
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
665
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 724
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp