Foderlurendrejeri

spaderÄss

Trådstartare
Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste foderprodukten som jag har granskat är fodret ”Happy Hoof” som tillverkas av Spillers i England, Storbritannien. Svenska försäljare skriver följande om detta foder:

”Happy Hoof – fångfoder

Happy Hoof från Spillers är ett mycket bra foder för alla fångkänsliga hästar. Fodret ligger lågt i stärkelse och har ett högt fiberinnehåll. Det är ett strukturfoder som förlänger tuggtiden hos hästen. Fodret har dessutom ett högt innehåll av vitaminer och mineraler samt innehåller extra tillskott av biotin.”

Här är näringsinnehållet i produkten:

http://www.spillers-feeds.com/products/laminitis-feeds/happy-hoof/

Nutrient
Digestible Energy (MJ/kg) 8.8
Oil (%) 4.0
Protein (%) 8.0
Fibre (%) 25.0
Starch (%) 4.0
Vitamin A (iu/kg) 10,000
Vitamin D (iu/kg) 1,500
Vitamin E (iu/kg) 200
Selenium (mg/kg) 0.15
Copper (mg/kg) 20.0
Zinc (mg/kg) 100

Det som är mest intressant för en ”fånghäst” är innehållet av socker och stärkelse. Summan av socker och stärkelse bör inte vara högre än 10%. Det här fodret innehåller 4% stärkelse vilket är högre än i de flesta grovfoder där stärkelsehalten normalt ligger under 2%. Sockerhalten anges inte ens! Hur kan man sälja ett foder avsett för fånghästar utan att ange sockerinnehållet?

Man säger att ” Fodret ligger lågt i stärkelse och har ett högt fiberinnehåll.” Det beror på vad man jämför med. Ett vanligt grovfoder har både lägre stärkelsehalt och ett högre fiberinnehåll. Samma sak med påståendet: ”Det är ett strukturfoder som förlänger tuggtiden hos hästen.” Inget är så bra som grovfoder när det gäller lång tuggtid.

Man påstår också att ”Fodret har dessutom ett högt innehåll av vitaminer och mineraler”. Detta stämmer inte heller. En ”fånghäst” bör ha minst 1 000 IU/dag av vitamin E så man måste ge 5 kg av produkten för att täcka behovet. Vitamin A och D finns det tillräckligt av i ett grovfoder och vitamin D får hästen dessutom via huden genom solstrålning.

Beträffande mineraler så innehåller produkten inget zink alls och endast 15 mg koppar per kilo och 0,1 mg selen per kg om man ska tro inehållsdeklarationen på förpackningen.

Underhållsbehovet av koppar är 100 mg för en 500 kg häst så man måste ge nästan 7 kg/dag för att täcka behovet. Underhållsbehovet av selen är 1 mg/dag så man måste ge 10 kg av produkten för att täcka selenbehovet. Det extra tillskottet av biotin som det talas om i reklamen är inte ens specificerat. Produkten innehåller inte heller något magnesium som är det viktigaste mineralet för en "fånghäst". Hur kan man påstå att ”Fodret har dessutom ett högt innehåll av vitaminer och mineraler”?

Man marknadsför detta foder också som ”ett godkänt fångfoder”.

Det finns en organisation som heter laminitis trust i Storbritannien som har ett märkningssystem som innebär att foder som uppfyller vissa villkor får märkas med deras märke (Feed Approval Mark). Här är kraven:

”1. The feed must be capable of providing a minimum of 50% of a horse or pony's energy
requirements, when fed at the recommended rate.
2. Recommended feeding advice and rates for the complete diet should satisfy the likely daily requirement for energy according to current published information.
3. Inclusion of whole cereal grains, peas and beans is excluded with the exception of where they are cooked or used to facilitate pelleting and do not exceed 5% of the total feed.
4. NSC (%) must not exceed 40% of the dry matter of the feed (where NSC is used as an estimate for the hydrolysable and rapidly fermentable carbohydrate feed fractions).
5. Recommended feeding rate per meal should not allow NSC intake to exceed 0.25% BW.”

Det enda krav som ställs beträffande innehåll av socker och stärkelse är att NSC inte får vara högre än 40%. NSC är summan av socker, stärkelse och fruktan. Om fruktaninnehållet är lika med noll så kan således summan av socker och stärkelse få uppgå till 40% och ändå bli godkänt enligt denna märkning. Vilken fångkänslig häst som helst skulle få ett nytt fånganfall om den utfodrades med ett foder som innehåller 40% socker och stärkelse.

Det sista kravet är om möjligt ännu slappare. 0,25% blir 1,25 kg socker och stärkelse för en 500 kg häst. Om hästen får 2 kg av detta foder per fodertillfälle så kan fodret innehålla 62,5% socker och stärkelse!!!. Vilket foder som helst kan uppfylla detta krav, även havre. Ska man kanske tolka benämningen ”fångfoder” som ett foder som hästar får fång utav?

Den enda slutsats man kan dra är att denna märkning är helt värdelös och att produkten är helt meningslös eftersom ett vanligt grovfoder oftast är betydligt mer hälsosamt för en ”fånghäst” än denna produkt.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Ja man måste både vara kunnig o alltid läsa det finstilta.

Jag blev förbenad när jag tänkte byta B vit. preparat från den med sirap.

kommer hem med en stor burk där innehållsförteckningen inte säger vad basen består av. frågade även säljaren.

Öppnar o smakar-rent druvsocker. visst man behöver inte ge så mkt, men det känns som ett försök till att putta IR-hästen över kanten...
 
Sv: Foderlurendrejeri

Ja det här var en av alla färdigfoder som marknadsförs helt felaktigt, tråkigt men förmodligen lukrativt då hästägare vill sin häst det allra bästa och inte själv sitter på utvecklade kunskaper. Jag vet foder som marknadsförs för islandhäst och dess speciella hudåkommor, bara där borde man dra öronen åt sig. De innehåller höga andelar energi och låga andelar protein, mycket melassprodukter.:crazy:
 
Sv: Foderlurendrejeri

Bra att du tagit upp detta.
Jag fattar inte heller varför man skall ge det till fånghästar.
Det finns fler foderföretag som säljer liknande foder som är såå bra för fånghästar. Tyvärr är det en orsak att min ponny fick fång.
Hon är bra nu och ger aldrig mer något kraftfoder.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag håller helt med dig!
Det är ganska så rejält skrämmande hur olika foder marknadsförs och då kanske mest fångfodren. Jag har gått igenom en del av dem och det är i många fall heltokigt!!

Happyhoof är kanske inte det värsta. Jag uppfattar det som ett trots allt ganska ofarligt foder. En del av fångfodren är direkt superolämpliga.

En annan sak som jag tycker är mkt allvarligt är att det i flera fall är i stort sett omöjligt att få reda på VAD FODRET EGENTLIGEN INNEHÅLLER. Om man skriver till foderbolagen och frågar så blir de misstänksamma och tror att man vill stjäla deras recept :crazy: skulle aldrig falla mig in. Men jag skulle heller aldrig någonsin få för mig att ge min fånghäst ett foder där jag bara har en analys av energi, protein mineraler osv men ingen innehållsförteckning! Det är ju inte samma sak att ge den havre som betfor tex och då bara få reda på energiinnehållet i MJ. Det handlar ju om hur det processas inuti hästen. Jag tycker att det är urdåligt att man inte kan få veta vad man köper och skulle aldrig någonsin köpa ett foder utan innehållsdeklaration.

Nu har jag aldrig någonsin köpt ett färdigfoder till mina hästar men .....

Jag tror ju på lusern och man kan tycka vad man vill om det till fånghästar. Jag vet att du inte anser att det är bra. Vi behöver kanske inte ta den diskussionen en gång till utan inrikta oss på hur foder säljs. Men två ggr har jag råkat ut för att foderaffären har försökt att sälja ett annat foder till mig som skulle vara samma sak dvs torkad vall (eller ja inte vet jag). Båda fodren har samma/liknande proteininnehåll. Men det ena består av gräs med högt proteininnehåll. Det andra av lusern. I min värld är det inte alls samma sak. De som säljer fodret är mkt vänliga och trevliga men de har ingen aning om vad de säljer. Ett gräs med högt proteininnehåll bör vara helt olämpligt till en fånghäst pga den troligen höga halten av NSC.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Det tråkiga är att det många gånger är de som inte har så mycket kunskaper om foder som tar genvägen att köpa ett färdigfoder just för att det ska vara anpassat och klart och de inte ska behöva göra misstag. En bra försäljare och en inte observant eller okunnig kund är inte en bra kombination när det mesta handlar om pengar och att sälja så mycket som möjligt.
Tycker de flesta färdigfoder innehåller onödigt mycket socker, förmodligen för att göra det smakligare så att man ska fortsätta köpa.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag har funderat på alla dessa tillskott som finns på marknaden. Läser man på lite inser man snabbt att det ofta finns väldigt lite som tyder på att den aktuella produkten hjälper mot det den påstår sig göra :/
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag har fattat det som att Spillers har dessa foder för att de ska kunna ges till hästar som har en tendens till att få fång, och därför inte ska ha annat kraftfoder. Jag har testat och min ponny äter det som sagt inte längre. Det tog längre tid än vad det brukar innan ponnyn ratar ett kraftfoder, men erbjuder jag honom några bitar av fodret så fnyser han på det alt. tar en tugga och spottar ut mer än hälften..
 
Sv: Foderlurendrejeri

Håller helt med dig och har själv sagt samma sak många ggr! Folk blir så otroligt lurade. Och det är inte bara dåligt/farligt, det är jättedyrt också!
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jo, lamitis prone skriver de väl. Men det är det samma som en fånghäst, och de skall inte äta något kraftfoder. Alla fångfoder jag kollat innehållsförteckningen på har båda säd och melass. Resten brukar vara lusern och halmhack! Och lusern är lite tveksamt till fånghästar det också...
 
Sv: Foderlurendrejeri

Kl
Jag köpte 4 l. svindyr Ha.tillskott

Läser sedan- Not for horses with laminitis:crazy: socker socker socker.

Även ett medel för magen. nu när jag dessutom knappt kan läsa texten:o så ska jag sluta köpa tillskott.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag har funderat på alla dessa tillskott som finns på marknaden. Läser man på lite inser man snabbt att det ofta finns väldigt lite som tyder på att den aktuella produkten hjälper mot det den påstår sig göra :/

Det behövs långt ifrån så mycket som vi har idag..Egentligen skulle det säkert räcka med ett fåtal produkter för att täcka de eventuella underskott som kan finnas efter att man räknat på hur värdena på grovfodret ser ut samt vilken mängd man ger per dag. (Som är ganska självklart för många, men inte alla!)

Men, det är många hästägare som inte har en aning, eller som inte "orkar" räkna och köper hellre färdiga produkter i tron om att det ger en komplett foderstat, eller att produkten utlovar "allt din häst behöver för det och det.."= En guldgruva för producenterna av alla de produkter som finns. Det finns ju pengar att tjäna och lättlurade kunder.

Min pappa sa en gång "Ni hästmänniskor är ju de mest lättlurade konsumenter som finns". Och jag håller faktiskt med ;)

På senare tid som hästägare har jag lärt mig att det är helt okej att vara kritisk, undersöka och köra på det som man vet fungerar i stället för att dutta, eller ge något för att boxgrannen får av det utlovade, superbra fodret..
 
Senast ändrad:
Sv: Foderlurendrejeri

Jag är en sån som läser på om allt och hittills så har de tillskott jag tittat på inte haft något starkare stöd i forskningen. Sen kan de ju fungera ändå, men jag vill veta att det finns bevis. Är lite för snål för annat :angel:
 
Sv: Foderlurendrejeri

Bra att du kollar upp!! För oss som haft eksemhästar översvämmas marknaden med "bota eksem"-foder. Tjäna pengar på hästägarnas maktlöshet är ett stort område där man kan i princip sälja vad som helst.
 
Sv: Foderlurendrejeri

Spinner lite vidare här om det är ok? Varför anser du och SpaderÄss att man inte skall ge lusern till fånghästar? *Nyfiken*
 
Sv: Foderlurendrejeri

Jag köper mitt HA via kompisar som åker till Ullared. 299 kr litern, passar mig utmärkt och hästen funkar fint på det också. Sen vad det gäller mag/tarm medel så ger jag bakjäst. Den blå som är utan socker. Den funkar fint den med.

Och här skulle jag vilja att du skrev en kommentar SpaderÄss om vad du har för åsikt om bakjäst. Jag ger den för att annars så får min häst utslag för han tål inte hösilage så bra. Med bakjäst får han inga utslag och det är väldigt svårt att hitta bra hö här.

Skogstokiga, frågan var inte till mig, men svaret är hyaluronsyra :)

Tillägg. Min häst har bara ätit halm och en jäkla massa kraftfoder i fem år innan han kom hit till Sverige. Eventuellt kan han ha gjort så i de tre åren innan också, det vet jag inte. Det är förmodligen förklaringen till att han har svårt med vårt stråfoder.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Hundhälsa Vad tycker ni om följande torrfoder? innehåll : Fresh lamb Meat, Rice, lamb meal, animal fat, Peas, potatoes, beet pulp, linseed, liver...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
9 014
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp