Foderproblem...

miiiiiiia

Trådstartare
Läste om proteinöverskott som ger knölar. Min häst har knölar, samt små skorpor i sadelstaden samt lite mellan ganasherna. Kan detta ha med proteinet att göra? Har inte alla siffror på silaget i huvudet, men kan plocka fram det i kväll. På vilket sätt kan jag göra om foderstaten? Till saken hör att han måste få så mycker foder som möjligt, han behöver tugga mycket, och han äter som en tok, ett kilo på ca en kvart....

Edit

Hittade värdena på silaget:
Ts: 66%
MJ: 6
SmRp: 37
Ca: 3,6
P: 1,4
Mg: 1,5
K: 8,4
 
Senast ändrad:
Sv: Foderproblem...

Är det inte en skröna att hästar får "proteinknölar"?

Ditt hö är ju inte heller speciellt högt i protein, även om du ger 20 kg så kommer man ju bara upp i 740 smb rp.
Min ponny åt 600 smb rp till sina 80 MJ ett tag utan problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderproblem...

Jag tycker energi och proteinvärdena ser jättefina ut. Har svårt att tänka mig att hästen får proteinöverskott av det utan att bli smällfet på kuppen.
Däremot är Ca/P-kvoten lite för hög => 2.57. Bör inte ligga utanför 1.2-1.8.
 
Sv: Foderproblem...

Det som kallas för proteinknölar är inte ytliga med skorpor utan bulor under huden. Om det sedan är av protein, allergi eller något annat som ger det vet jag inte. Men det din häst har låter mer som skållor, rasp, någon svampinfektion eller kanske insekter.
 
Sv: Foderproblem...

Tack för era svar, nej fet är han inte även om han inte längre är smal heller... Men har fick en massa nu i samband med "åkerbyte" kan han vara så känslig mot nya foder trots en fin övergång, kanske ska förlänga övergångar ytterligare? Han får även vetekli samt extra fosfor för balanses skull, den har jag koll på!

Han har absolut inte ont på knölar eller skorpor men tycker oftast det är skönt när man kliar/borstar på dem! Hur får man bort alla skorpor och knölar egentligen, jag smörjer med salsyvase och tvättar med klorhexidin (hibiscrub) men vad mer kan man göra? Borde man undvika att rida, bli svettig eller är det bara att köra på?
 
Sv: Foderproblem...

Nu vet jag inte om mitt sätt är det bästa men har det bildats en fin ren skorpa utan nåt äckel under så hade jag inte rört det alls utan låtit det få läka i sin egen takt. Jag tror läkningen tar längre tid ju mer man håller på o "pillar".
 
Sv: Foderproblem...

Prova att badda med Virconlösning. Om det är svamp som är orsaken så försvinner det då efter några behandlingar. Vircon kan ta en del bakterier och virus också och som plus i kanten så svider det inte heller om det skulle vara sårigt.

Om inte det hjälper kan det vara läge att kontakta veterinär och få taget prov för att se vad det är.
 
Sv: Foderproblem...

Det är taget baktprov i januari och det vara bara hans egen hund som har "spunk" som veterinären så fint uttryckte sig, men sedan läkte det ut, jag fick grönt från veterinär och sedan efter kasst väder och mycket täcke på så kom det tillbaka en massa:( men bara just vid sadelstaden, kan ta bild sen...
 
Sv: Foderproblem...

Spanska hästar är känsliga så prova med att ge honom ett paket bakjäst varje dag. Visst kan hästar få utslag av protein, det är t o m bevisat numera och inte bara en skröna. Men ditt hösilage innehåller inte så mycket SMRP. Dock så skulle inte min iberier kunna äta mer än 10 kg av ett hösilage med ditt värde utan att bli full med utslag. Min får 9 kg och det har ett värde på ca 45 på SMRP och ca 68 i TS. Mer kan han inte få för då blir hela han full med utslag och det tar minst en månad att få bort dem.
Alltså, förslagsvis. Ge inte din häst mer än max 9 kg hösilage per dygn och kompensera med annat istället, så gör jag för jag måste göra så. Jag ger lusern, linfrökaka, QickBeet och socker o stärkelsereducerat musli + extra magnesium varje dag. Förutom ett paket bakjäst då (alltid). Har du tjänlig foderhalm kan du ge det också. Detta var en liten grund i att fodra en iberisk häst :) Iberiska hästar är känsliga för socker! Och det finns oftast en hel del socker i stråfoder. Ge inte morötter eller sånt heller.
MEN. Jag tror också att din häst har fått regnskållor. Tvätta med jodopaxlösning en gång om dagen och med vinäger och vattenblandning en gång om dagen. Och se till så att pälsen hålls luftad samt att du har rena täcken och schabrak på. Täcket måste "andas".

Min häst är dessutom väldigt känslig mot finstråigt hösilage, han får utslag direkt om inte hösilaget är tillräckligt grovt. Förmodligen för att det blir för lite fibrer.
 
Senast ändrad:
Sv: Foderproblem...

Min hyrhäst har iaf senaste två åren fått knölar under sadeln på våren då hon fäller/efter att hon fällt. Inte som skorpor riktigt, utan känns som någon annan skrev som små bulor under huden snarare. Och av hennes hull att döma så har hon absolut inget överskott av protein iaf.
 
Sv: Foderproblem...

Tack för att du finns, gud vad du har hjälpt mig under året som jag har haft honom! Hur är dom oftast på kraftfoder, känns som om jag, utan att räkna, måste öka vetekliet om jag ska en hyfsad Ca/P kvot...:(

Sedan går han ute täcke så fort det inte regnar, för då fryser han...:( Byter schabrak ofta, ska börja byta efter varje gång!
 
Sv: Foderproblem...

Kom och tänka på en sak, om det är silaget har reagerar på, vilket jag tror eftersom det kommer mer knölar när vi byter åker de kommer från osv, det skiljer en del i ts.., är det bättre med hö då? Det skulel jag i så fall kunna skaffa eget till hösten, hoppas att jag kan få plats att lagra det på i stallet! Ska testa med bakjäst också och se om det går ner! Ska även kika på om jag kan få köpa halm av dem, där ju inte så många veckor kvar innan de förhoppningsvis kan gå på bete!
 
Sv: Foderproblem...

Hittade tillbaka till min gamla tråd.

De gamla knölarna som hästen hade då jag skrev är borta, men under de senaste veckorna har han fått ett tiotal nya precis bakom manken. Inget är förändrat förutam täcke ett par dagar, blir det så instängt under täcket? Har fått låna en klippmaskin och funderar på att helklippa honom så att det inte blir så mycket päls som blir svettig och äcklig. Han blir svettig då man rider och jag är noga med att byta shabrak ofta, har oftast renskinn under, men har inte haft det i sommar då han inte har haft så mycket päls.

Han har fortfarande inte ont men tycker det är skönt när man kliar, visar inget obehag vid ridning eller så..

Vilken bakjäst ska jag köpa, är det den vanligt lilla fyrkanten på ica med röd eller blå text, spelar det roll vilken??
 
Sv: Foderproblem...

Är hästen inte redan klippt ska du absolut göra det så att du både kan se ordentligt och så att såren kan läka på ett bra sätt. Det är nog så att han har fukteksem under täcket när det blir fuktigt därunder.
 
Sv: Foderproblem...

Han blev klippt igår och tvättad, samt klorhexidinsprayad! Hoppas på att det blir bättre! Det dumma är ju nu att han väl "måste" ha täcke så fort det är kasst väder, eller? Han är inte tunn, går på gräs och har att äta hela dagen...
 
Sv: Foderproblem...

Inte säkert att han behöver täcke om han har att äta hela tiden. Om det inte blåser förskräckligt och/eller han är känslig.
Men om han ska ha täcke så var jättenoga med att det andas ordentligt.
 
Sv: Foderproblem...

Just nu, när det är skitväder så går han med ett regn/flugtäcke som brukar funka rätt bra! Han får nog gå utan bara det är uppehåll.

Sen är det ju det här med silage, för jag har funderingar på att byta stall och där har de bara silage, och inget utrymme att förvara hö... Vågar man prova och se vad han säger, kanske ett par kilo till att börja med och sedan succesivt öka, har inga värden på det idag. Annars får jag se om jag kan köpa lite halm i taget eller lagra hemma på något vis...
 
Sv: Foderproblem...

Angående jästen - Skillnaden är att det är olika jäststammar, och att den röda som är till för söta degar använder socker som näring. Den blå använder maltos som näring, vilket ju är vad som bildas när hästen bryter ner stärkelse (för att sedan brytas ner till glukos). Alltså är det den blå du ska ge. :)

Knölar i sadelstaden är ju inte helt ovanligt och med tanke på att hästen får det i fäll-perioder hade jag nog snarare misstänkt någon form av follikulit, dvs en liten reaktion i hårsäcken. Helt ofarligt och läker ut av sig själv (skulle mycket väl kunna tänka mig att det av veterinär kan uttryckas som att huden "får spunk" - det är precis vad som händer på mig när jag får såna knölar.)
 
Sv: Foderproblem...

Skönt att höra, men nu är han klippt och har täcke ute om det regnar så det får lufta mycket och det behandlas med klorhexidin så förhoppningsvis så blir det bättre!

Hur mycket jäst ska man ge? Han har fått en fjärdedel till att börja med utspädd i vatten blandat i beforen och det äter han!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag er hjälp, vi har fått en ny hösilage i stallet som har följande värden: Ts: 66% MJ: 6 SmRp: 37 Ca: 3,6 P: 1,4 Mg...
Svar
16
· Visningar
2 259
Senast: miiiiiiia
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 527
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
1 983
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp