Foderproblem

H

horsedream

Lite foderproblem med en häst.

Hästen kan inte gå på havre för då blir den alldeles för stirrig och nervös etc av sig. Utan den står fullt ut på korn.
Detta betyder att den inte heller kan stå på kraft eftersom den innehåller även havre.

Det jag behöver er hjälp med är att finna bra vitaminer som kan fungera lugnande på denna känsliga häst. :confused:

TACK på förhand för er hjälp!! :bow: :bow:
 
min häst kan inte heller stå på havre. iaf inte hel havre. gav havrekross och kornkross förut men nu står hon enbart på kornkross då det fungerar bäst.
men jag ger även müsli till henne och det fungerar väldigt bra. hestekraft heter just den sorten jag har. vet inte vart man kan få tag på den. köper själv av en privatperson som beställer hem pallvis.
jag ger då hälften korn och hälften hestekraft och det ska tillgodoge hästens mineral- och vitaminbehov.

mer info finns bla på http://www.aajwestern.com/docs/store1.html
annars kan du söka på goggle...

INNEHÅLLER:
Soyabönor rostade 9
Luzern 10
Solrosfrön 15,4
Popcorn 10
Majs 26
Vetekli 10
Torrjäst 0,6
Linfrö 2
Dikaliumfosfat 1,4
Fodersalt 0,7
Örter* 0,2
Melass sockerbeta 12,9
Vitamix** 0,4
*)Vitlök, timjan och rosmarin **) tillsatsämnen
Energi: 9Mj pr.kg SRP: 123 gr pr.kg
 
Min ena pålle är havreallergisk och jag fick tips att börja med Dodson&Horrel Pasture Mix som är ett helfoder. Innehåller bl a örter och annat. Ser ut som mûsli.

Ger ishavsalger som mineral och även för att hästen har eksem. Min andra häst får det oxå. Det fungerar mycket bra och har två mycket välmående hästar.

Lena
 
Men det

Men det är väl inte så lätt att få tag på just dessa varor ifall man ska ge det till en stressad och nervig häst?? :confused:
 
Jag har också en häst som inte går att ge havre. Förvandlas tydligen till nitroglycerin i henne... =) Men jag fodrar nu bara med Krafft Groov, som enligt dem på Krafft inte innehåller någon havre alls... Min häst går alldeles utmärkt på det! Jag kompletterar bara med lite energy oil (eller majsolja) för att få upp lite hull! + Lite kalk varje dag och Tokosel (selen) 1 ggr/vecka.
 
jag ger även biomag (magnesiumtillskott) till min häst, som jag tidigare skrivit är väldigt pigg.
jag ger henne det hela tiden. även V.S.L som hjälper till med muskler och träningsvärk mm.
hon har blivit mkt bättre med dessa saker. men jag har även flyttat henne till ett mindre och lugnare stall.
 
Har du någon grovfoderanalys? Det är lätt att räkna ut vad som kan passa då.

Det finns ju exempelvis lucern och vetekli, du kanske inte behöver något annat kraftfoder. Eller så är höt så bra att inga tillskott behövs.

mvh Jessica
 
Nu ska jag göra dig besviken....krafft groov innehåller havre, men inte så mycket (Iaf sista jag kollade på innehållsförteckningen...). Det är dock inte baserat på havre som grunden är.

//Alice
 
hmmm

han går på korn och det funkar, men han behöver något tillskott som kan dämpa hans nerver lite.
Han kan tom bli sprattlig av lucern eller vetekli.
Det går att ge honom men bara i vissa portioner.
 
Den vunkar inge bra på något som innehåller det minsta havre.
Lugnast är han på kornkross, hö, soja, vetekli.
Han måste ha vetekli och soja eftersom han lätt faller ur.
Det med magnesium eller liknande verkar bra och kanske kan hjälpa eller den där müsli.
 
Kraft Groov använder jag till mitt sto som inte heller får havre. Det stämmer dock att det inehåller havre och detta såg jag med i innehållsförteckningen så jag ringde. De berättade då att det bara är skalet på havren som är med och detta för att det innehåller bra med fibrer. Alltså inget att oroa sig för!
 
Ok... kan ju verka bra... bara ett lite problem

OK..
Problemet är bara att jag behöver tips på foder som generellt finns över hela Europa. Just nu står denna häst i Polen och där har de inte kraft!!
 
Jaha :), men då borde de kanske förtydliga sin innehållsförteckning. :crazy: Man får ju intrycket av att hela havrekornet är med.
Nu spelare det inte någon roll för just min häst då han fungerar på havre, men äter groov för proteinet skull.

//Alice
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: cirkus
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 150
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 506
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp