Foderråd till mager gamling!

N

Narob

Hej!

Min 24-åriga D-ponny har magrat drastiskt i vinter. Jag försökte lägga till lusern men han blev inte bättre, snarare sämre och verkade spänd kring bakdelen (melass i blandningen).
Hästtandläkaren drog två tänder i våras och de tänder som är kvar är ganska nedslitna. Han verkar klara av att beta ganska bra, men lämnar hö. En smaksak såklart men han spottar också tussar av hö. Hoppas få tag i årshö så fort som möjligt!

I början av sommaren tog han sig väldigt bra. Jag har givit honom Equions mineraler och Kwick Beet (mindre än 7% stärkelse) från Dodson&Horrell, lite lite olja (verkade trög i magen om jag gav för mkt) och kompletterade md lite kalk.

Nu testade jag ett muslifoder från D&H som ska vara säkert för fånghästar, men innehåller korn och lite melass. Jag tycker snarare han verkar sämre/magrare av det här.

Ponnyn har haft fång en gång för flera år sedan, då var han ganska kraftig. Nu är han mager över ryggen och halsen är smal.
En annan sak är att han har tappat hår på mulen och lossar hår på benen, mjällig hud. Jag misstänkte först någon form av ohyra och pratade med veterinären i morse som rekommenderade klorhexidinschampo från apoteket. Nu visade det sig att de inte sålde detta längre så tips är välkomna om det med! Annars kunde man ta hundschampo). Veterinären tyckte också att det lät som cushing och ponnyn har faktiskt inte fällt helt bra på halsen och kroppen. Dock ser han inte ut som cushinghästar man sett på bild.

Vi ska ivf ta honom till klinik för att kolla om han möjligtvis har cushing. Jag undrar om ni har några råd jag kan följa tills dess. Kan jag ge vanlig betfor om jag häller av vattnet till en häst som är känslig för fång och ev. cushing? Är rädd att quick beet innehåller för lite energi. Hur lång blötläggningstid isf.
Funderar också på ett nytt försök med lusernhack, omelasserat den här gången. Har ni något bra tips om märke. Helst ska hacket vara fint. Antar att man kan blötlägga det med. Övriga foderråd varmt välkomna! I skrivande stund är jag lite förtvivlad och stressad och slänger ut frågan så här utan att läsa i forumet. Det gick ju så bra att göda honom tills nu helt plötsligt. Detta är min gamla ponny som jag haft i 16 år och håller kärare än allt annat. Vill göra ett sista försök men klarar han inte av att äta upp sig är det inte så mycket mer man kan göra.
Han är avmaskad med ivomec i vintras och har inte gått med andra hästar sedan dess, går på bete som vilat länge just nu men träckprov blir kanske aktuellt ändå. Tror inte på mask dock.
Mkt tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag vill inte försöka mig på att svara på alla dina frågor.
Men lusernpellets är lättare att tugga, finns utan melass.
Olja kan nog vara bra.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Å, vet du vad märket heter? Jag vill mycket hellre ha pellets som går att blöta upp! Efter att ha läst om fång och gräs litegrann så är jag inte rädd att ge mer protein.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Å, vet du vad märket heter? Jag vill mycket hellre ha pellets som går att blöta upp! Efter att ha läst om fång och gräs litegrann så är jag inte rädd att ge mer protein.
Jag förstår inte riktigt idén med att inte ha melass i lucernen, det är ju i stort sett bara en smaksättare då lucern i sig inte är så smakligt. Så vitt jag vet kan man blöta alla pelletstyper, det är ju bara ett sätt att få en enkel lagring och portionering av fodret.

Eftersom din häst redan börjat rulla höet bör du nog kolla tänderna igen samtidigt som du är på kliniken. Jag tänker bara på min häst som är 30 år nu och rullar inte sitt hö ännu (också d-ponny). han har inte mycket till tänder kvar heller. Lucern kan vara lite häftigt att trycka i full giva på en gång. Oftast går det bra, men vissa individer är lite känsligare. Framför allt de som har sämre näringsupptagningsförmåga, vilket gäller äldre hästar (det är inte bara tänderna som gör att de har svårare att ta upp näringen i fodret). Det du kan göra är att räkna på en foderstat för hästar i medel- hård träning och basera fodret på lucern främst och sedan lägga till kraftfoder för energi. Troligen tar hästen inte upp särskilt mycket av höets innehåll längre. Min får full giva hö (7 kg, mer kan han inte peta i sig) men jag räknar inte med att höet ger så mycket näring för honom. Kanske ett lite blötare ensilage skulle funka bättre på din häst, har du provat det?
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Uppblött lusernpellets (utan melass) och olja. Det ersätter också övrigt grovfoder om han har svårt för tändernas skull.

Det går ju utmärkt att blanda i Kwickbeet i blandningen om hästen tycker bättre om sörjan på det sättet. Trög i magen kan bero på för lite vatten, dricker hästen som den ska? (är man lite äldre kan det vara svårt med vattenkopp, spann är såklart att föredra)
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag förstår däremot idén ganska väl. Det kan ju vara så att om hästen har haft fång och dessutom har Cushing kan han också vara ir-häst. Då ska man ha så lite socker som möjligt.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Alvarligt talat så tror jag faktiskt din häst tackar för sig och den tid ni haft tillsammans.


Lycka till oavsett
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag förstår inte riktigt idén med att inte ha melass i lucernen, det är ju i stort sett bara en smaksättare då lucern i sig inte är så smakligt. Så vitt jag vet kan man blöta alla pelletstyper, det är ju bara ett sätt att få en enkel lagring och portionering av fodret.

Jag vet faktiskt inte hur stor del som melassen utgör men den är nog inte så stor. Det jag tänkte på när jag föreslåg det var dels risken för insulinresistens och dels att ts skriver att hästen hade reagerat på lusern tidigare. Jag har förstått att en del hästar kan göra det och att det då kan vara så att det är melassen de har reagerat på och inte själva lusernet. Därför tänkte jag att det var onödigt att utmana ödet med luser som innehåller melass när man lika gärna kan ge utan.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag vet faktiskt inte hur stor del som melassen utgör men den är nog inte så stor. Det jag tänkte på när jag föreslåg det var dels risken för insulinresistens och dels att ts skriver att hästen hade reagerat på lusern tidigare. Jag har förstått att en del hästar kan göra det och att det då kan vara så att det är melassen de har reagerat på och inte själva lusernet. Därför tänkte jag att det var onödigt att utmana ödet med luser som innehåller melass när man lika gärna kan ge utan.
okidoki, då förstår jag. Min gubbe reagerade också kraftigt på lucernet när jag ökade på det för fort. Det kan nog vara så att det är värre för äldre hästar då...??? Med tanke på hur min reagerade menar jag då. Dock fungerar han jättebra på det nu, men då har jag introducerat det jättelångsamt (200 grams ökning varannan vecka). Så det kan ju vara ett tips då om man inte får tag i melassfritt. Min gubbes lucern har melass i nämligen. Men jag kanske ska jaga efter dangrönt eller något istället till hösten. Billigare än kraffts också eller? Det är ju bättre proteinmässigt i alla fall... :)
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Kvarnbys kostar just nu (efter prishöjning från 99 kr/30 kg inkl. moms) 102 kr/30 kg inkl. moms. De har hemsida och leverans, googla.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Kvarnbys kostar just nu (efter prishöjning från 99 kr/30 kg inkl. moms) 102 kr/30 kg inkl. moms. De har hemsida och leverans, googla.
Hmmm... kollade just hos dem. Finns ingen återförsäljare i mina trakter tyvärr. Kanske ska bli det själv? Alla deras priser är ju väääldigt bra om man jämför med kr***ft. Har bra erfarenhet av deras produkter tidigare också faktiskt.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Tack för alla svar!

Jag har hittat en återförsäljare av Dangrönts melassfria pellets nära mig! När han reagerade på lusernhacket i vintras hade inte tandläkaren dragit tänderna ännu så han tuggade det säkert för dåligt.
a1agnlju: Det glädjer mig att din ponny är hela 30 år! Hästtandläkaren jag har säger att det är väldigt olika hur de klarar av att få i sig näring när tänderna börjar ta slut.

Än så länge betar han ju faktiskt, så han borde klara av hösilage. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta. Hur är det med fångrisk/ir/cushing och hösilage? Någon skrev att lusern kan ersätta allt grovfoder. Fungerar det med pellets också? Det är ju viktigt för den psykiska hälsan att ha någonting att plocka med.

Läste i en annan tråd att hästar behöver energi först innan de kan tillgodogöra sig protein, att det tar av musklerna annars. Jag funderar på att köpa vanlig betfor istf kwickbeet och hälla av vattnet. Några åsikter om detta? Har läst att man gör så till cushinghästar. Är orolig att han får i sig för lite energi just nu.

"Trög i magen kan bero på för lite vatten, dricker hästen som den ska? (är man lite äldre kan det vara svårt med vattenkopp, spann är såklart att föredra) "

Han dricker faktiskt lite sämre nu än i våras! Jag ska blanda extra mycket vatten i quickbeet. Han får flera ggr per dag. Han har hinkar inne och ute.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Tack för alla svar!


Än så länge betar han ju faktiskt, så han borde klara av hösilage. Jag har ingen tidigare erfarenhet av detta. Hur är det med fångrisk/ir/cushing och hösilage? Någon skrev att lusern kan ersätta allt grovfoder. Fungerar det med pellets också? Det är ju viktigt för den psykiska hälsan att ha någonting att plocka med.

Läste i en annan tråd att hästar behöver energi först innan de kan tillgodogöra sig protein, att det tar av musklerna annars. Jag funderar på att köpa vanlig betfor istf kwickbeet och hälla av vattnet. Några åsikter om detta? Har läst att man gör så till cushinghästar. Är orolig att han får i sig för lite energi just nu.

"Trög i magen kan bero på för lite vatten, dricker hästen som den ska? (är man lite äldre kan det vara svårt med vattenkopp, spann är såklart att föredra) "

Han dricker faktiskt lite sämre nu än i våras! Jag ska blanda extra mycket vatten i quickbeet. Han får flera ggr per dag. Han har hinkar inne och ute.

När det gäller fångrisk och ensilage så finns det olika uppfattningar om det. Vad jag förstår finns det inte ngt bevisat samband. Jag har gett ensilage till min fånghäst i två vintrar, jag tror alltså inte på nt samband. Däremot är det viktigt att ensilaget är bra och att det inte blir för gammalt.
Lusernpellets kan ersätta grovfodret även om jag tror att det kan bli lite mindre att tugga och pyssla med som du själv skriver.

jag vet inte vad kvick beet är men om han går på bete borde han få i sig en del energi eller? Det går visserligen åt en del energi för att ta hand om proteinet men jag undrar om det är så med din häst. Men jag vet inte. Om du häller av sköljvattnet på betfor så ska det mesta av sockret försvinna. Sedan innehåller betforen som är kvar långsam energi som hästen tar upp.

Mina hästar dricker inte heller så mkt när de går på bete. Gräset innehåller mkt vatten.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag hade fortsatt att köra på Kwickbeeten om han gillar den.

Har han problem med tänderna kommer ättiden ändå vara tillräcklig. Olja ger ren energi utan stärkelse och onödig belastning av magetarm, därav blandningen lusern och olja.

Tillsammans med mycket vatten bör det kunna hjälpa honom om det inte finns några andra problem med hälsan.
 
Sv: Foderråd till mager gamling!

Jag hade fortsatt att köra på Kwickbeeten om han gillar den.

Har han problem med tänderna kommer ättiden ändå vara tillräcklig. Olja ger ren energi utan stärkelse och onödig belastning av magetarm, därav blandningen lusern och olja.

Tillsammans med mycket vatten bör det kunna hjälpa honom om det inte finns några andra problem med hälsan.

Det kanske är det bästa ändå. Vad jag känner är att jag nu har försökt med två lågenergi och lågproteinfoder (kwickbeet + musli) som egentligen är till för hästar som har lätt att lägga på sig så jag började därför ifrågasätta mina val (baserade på ev överkänslighet mot kolhydrater).
Ditt förslag med lusern, olja och mycket vatten låter väldigt bra!
Inga som helst problem att få honom att äta någon typ av uppblött foder. Han är inte kräsen och har god aptit. Hur mycket olja kan jag ge inledningsvis? Han får någon matsked redan och det går ju bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 547
Senast: Pallen
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 381
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 387
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 294
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp