Foderråd till Shettis

CFrisk

Trådstartare
Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused:
Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst. Han går med på promenader och longeras ibland, så just nu är motionen inte speciellt tuff. 2-3 dagar i veckan aktiveras han ungefär. Går i hage ca 12 timmar om dagen.
Han är under 90 cm och lite rund, men gott om energi, skulle inte påstå att han är fet.
Nu är det kallt, det finns inget att gnaga på i hagen och jag lurar på hur mycket han kan äta egentligen.
Han har begränsad tillgång hö i hagen (storhästen har i princip fri tillgång men han når inte jättemycket), skulle gissa att han får i sig runt 2 kg ute. På kvällen ger jag honom 1 kg hö och emellanåt en tuss havrehalm (inte många gram). Utöver det lite mineraler, några små proteinpellets (så få att de går att räkna) och några små morotsslantar. Höet är högt i energi och lågt i protein
I o m att han står på spån blir det inte mycket att plocka med när han väl har ätit upp sin kvällsmat, så här kommer väl min fråga in; kan jag ge mer halm? Kanske halm i nät? Och hur mycket halm är för mycket?
 
Halm innehåller energi (runt 5Mj/kg) och inget protein. Du kan mycket väl använda halm för att öka ättid och fibrer med mindre energipåslag än höet.

Men. Tänk på energi/protein balansen. Det är inte bra om den skevar iväg, även för små hästar som inte gör mycket. Halm kan också orsaka förstoppning, speciellt om de dricker dåligt.

Halm i nät, eller min favorit; blanda halm och hö ordentligt i nät. Då blir det dels pill för att få ut det godaste först (höet) och sedan äta upp resten.
 
Halm innehåller energi (runt 5Mj/kg) och inget protein. Du kan mycket väl använda halm för att öka ättid och fibrer med mindre energipåslag än höet.

Men. Tänk på energi/protein balansen. Det är inte bra om den skevar iväg, även för små hästar som inte gör mycket. Halm kan också orsaka förstoppning, speciellt om de dricker dåligt.

Halm i nät, eller min favorit; blanda halm och hö ordentligt i nät. Då blir det dels pill för att få ut det godaste först (höet) och sedan äta upp resten.

Är det bara jag som inte tycker om att ge hö/halm i nät? Jag tycker att hästarna står där och rycker med nacken kraftigt och länge på ett väldigt onaturligt sätt för att få ut maten. Det ser ut som att det kan orsaka problem med nacken!
 
Är det bara jag som inte tycker om att ge hö/halm i nät? Jag tycker att hästarna står där och rycker med nacken kraftigt och länge på ett väldigt onaturligt sätt för att få ut maten. Det ser ut som att det kan orsaka problem med nacken!

Man behöver inte placera nätet uppåt, man kan ha det på backen (förankrat och säkrat naturligtvis)

Sen handlar det om minst dåliga. Visst är det dåligt, men man kan dels göra det mindre dåligt och vad är alternativen?*

Mindre dåligt: nät som sitter tight mot väggen (kortare 'ryck' om något, det är pillet man vill åt). Inte äta alla mål ur nät. Maskstorlek mm.

*Min häst trampar ner större givor (mer än 2,5-3kg) i bädden och äter det sedan inte. För att han skall få i sig sin dagsranson får han ett mål i nät. Stora maskor och hårt mot väggen för att minimera skador. Och ges bara ca nov-mars, sen har han att pilla med i hagen.
 
Hej!

I och med att din ponny får i sig såpass mycket energirikt hö ute utan att få i sig tillräckligt med protein skulle jag nog göra tvärtom mot var du gör inne i stallet nu. Alltså i princip bara fodra med halm som stråfoder inne för att kunna ge en tillräcklig giva proteinpellets utan att energin sticker iväg för mycket. Då får ponnyn dessutom längre ättid som bonus och du kanske kan ge 2 kilo stråfoder och det vore väl toppen? Ger du dessutom pelletsen i en foderboll med små hål blir det ännu mer pysseltid för hästen.
 
Är det bara jag som inte tycker om att ge hö/halm i nät? Jag tycker att hästarna står där och rycker med nacken kraftigt och länge på ett väldigt onaturligt sätt för att få ut maten. Det ser ut som att det kan orsaka problem med nacken!
Jag tycker att nät är ok om det är en låg position och hästen även får äta från golvet, dvs är inte vrålhungrig när den ska äta ur nätet.
Annars håller jag absolut med, det skapar ofta spänningar i nacke.
 
Hej!

I och med att din ponny får i sig såpass mycket energirikt hö ute utan att få i sig tillräckligt med protein skulle jag nog göra tvärtom mot var du gör inne i stallet nu. Alltså i princip bara fodra med halm som stråfoder inne för att kunna ge en tillräcklig giva proteinpellets utan att energin sticker iväg för mycket. Då får ponnyn dessutom längre ättid som bonus och du kanske kan ge 2 kilo stråfoder och det vore väl toppen? Ger du dessutom pelletsen i en foderboll med små hål blir det ännu mer pysseltid för hästen.
Bra tips! Jag ska testa och se om han är nöjd med bara halm inne :up:
Tyvärr funkar nog inte boll så bra i o m att pelletsen är så små att de försvinner ner i spånet.. Men jag ska definitivt justera den givan!
 
Ni som pratar om att ha nät lågt, är ni inte rädda för att hästarna ska fastna? :nailbiting:

Beror på hur och vilken häst. En oskodd häst med mindre rutor, där man förankrar nätet i nån form av balja eller ram brukar funka utmärkt.
 
Ni som pratar om att ha nät lågt, är ni inte rädda för att hästarna ska fastna? :nailbiting:
Mina är barfota, noll risk om man stänger nätet ordentligt 😁. Jag har packremmar som jag drar åt öppningen med om jag fäster mot en punkt, virkar ihop öppningen med tunt rep om jag fäster mot två punkter.

Har man skodd häst rekommenderar jag låda med så höga kanter att hästen inte lätt kan få ner en fot, och fästa nätet i botten. Eller köra på skiva/galler istället.
 
Jag brukade blanda 1kg halm och 1kg hö till min när jag hade på box.

Shettisar kan dock reglera sin ämnesomsättning så dom är notoriskt svårbantade, det är motion som gäller om man ska få ner dom i vikt.
 
Ni som pratar om att ha nät lågt, är ni inte rädda för att hästarna ska fastna? :nailbiting:
Har varit med om det två gånger och då var inte ensa näten lågt hängda, hästarna var livliga... men då har det varit skon som nätet har kilat in sig under.
Shettisen i det här fallet är dock oskodd och väldigt lugn i boxen.
 
Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused:
Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst. Han går med på promenader och longeras ibland, så just nu är motionen inte speciellt tuff. 2-3 dagar i veckan aktiveras han ungefär. Går i hage ca 12 timmar om dagen.
Han är under 90 cm och lite rund, men gott om energi, skulle inte påstå att han är fet.
Nu är det kallt, det finns inget att gnaga på i hagen och jag lurar på hur mycket han kan äta egentligen.
Han har begränsad tillgång hö i hagen (storhästen har i princip fri tillgång men han når inte jättemycket), skulle gissa att han får i sig runt 2 kg ute. På kvällen ger jag honom 1 kg hö och emellanåt en tuss havrehalm (inte många gram). Utöver det lite mineraler, några små proteinpellets (så få att de går att räkna) och några små morotsslantar. Höet är högt i energi och lågt i protein
I o m att han står på spån blir det inte mycket att plocka med när han väl har ätit upp sin kvällsmat, så här kommer väl min fråga in; kan jag ge mer halm? Kanske halm i nät? Och hur mycket halm är för mycket?
Har du gjort någon foderstat beräkning? Jag tänker att många ponnyer få för lite protein, just för att man begränsar hö och byter en del av givan till halm.

För att minimera risken för kolik så rekommenderar jag också att du ger minst en matsked salt per dag.
 
Har du gjort någon foderstat beräkning? Jag tänker att många ponnyer få för lite protein, just för att man begränsar hö och byter en del av givan till halm.

För att minimera risken för kolik så rekommenderar jag också att du ger minst en matsked salt per dag.
Ja jag har gjort en beräkning utifrån vår höanalys, därav att jag kompletterar med proteinpellets, vilket jag även testar att öka på lite nu.
Jag är dock av åsikten att analyser främst ger en indikation och att man även bör fodra med ögat.
Han får salt i maten och är väldigt glad i det :)
 
Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused:
Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst. Han går med på promenader och longeras ibland, så just nu är motionen inte speciellt tuff. 2-3 dagar i veckan aktiveras han ungefär. Går i hage ca 12 timmar om dagen.
Han är under 90 cm och lite rund, men gott om energi, skulle inte påstå att han är fet.
Nu är det kallt, det finns inget att gnaga på i hagen och jag lurar på hur mycket han kan äta egentligen.
Han har begränsad tillgång hö i hagen (storhästen har i princip fri tillgång men han når inte jättemycket), skulle gissa att han får i sig runt 2 kg ute. På kvällen ger jag honom 1 kg hö och emellanåt en tuss havrehalm (inte många gram). Utöver det lite mineraler, några små proteinpellets (så få att de går att räkna) och några små morotsslantar. Höet är högt i energi och lågt i protein
I o m att han står på spån blir det inte mycket att plocka med när han väl har ätit upp sin kvällsmat, så här kommer väl min fråga in; kan jag ge mer halm? Kanske halm i nät? Och hur mycket halm är för mycket?
Förutsatt att det ger rätt balans protein/energi i foderstaten tycker jag det låter bra. Håll koll på hullet bara. Öka motion alternativt sänk energin vid behov. Lättast kanske är att sänka energi, men man kan ju inte minska hört hur mycket som helst om tuggbehiv ska uppfyllas. Ökar man halm mer så ger man ju mer energi...
Behöver man mer protein och mindre energi än proteinpellets rekommenderar jag att byta till potatisprotein. 😊
 
Förutsatt att det ger rätt balans protein/energi i foderstaten tycker jag det låter bra. Håll koll på hullet bara. Öka motion alternativt sänk energin vid behov. Lättast kanske är att sänka energi, men man kan ju inte minska hört hur mycket som helst om tuggbehiv ska uppfyllas. Ökar man halm mer så ger man ju mer energi...
Behöver man mer protein och mindre energi än proteinpellets rekommenderar jag att byta till potatisprotein. 😊
Jo hullet är min måttstock, men det är inte helt enkelt med en liten tycker jag. Jag är van med stora slanka hästar som man kan fodra på i all evinnerlighet :laugh: .
En liten följdfråga gällande potatisprotein (är även lite nyfiken på det som ytterligare komplement till storhästen), det ingår visserligen i både proteinpelletsen och i hippo grow alfa musli, som jag ger storhästen. Men om man ska ge det i dess ordinarie form, det är väl pulver? Då måste det rimligtvis blandas med annat för att hästen ska äta?
 
Jo hullet är min måttstock, men det är inte helt enkelt med en liten tycker jag. Jag är van med stora slanka hästar som man kan fodra på i all evinnerlighet :laugh: .
En liten följdfråga gällande potatisprotein (är även lite nyfiken på det som ytterligare komplement till storhästen), det ingår visserligen i både proteinpelletsen och i hippo grow alfa musli, som jag ger storhästen. Men om man ska ge det i dess ordinarie form, det är väl pulver? Då måste det rimligtvis blandas med annat för att hästen ska äta?
Förslagsvis med något blött/fuktat ja. Men äter din häst inte uppblött pellets (liten giva). Då kan du ju förmodligen slopa någon av fodren du nämnt ovan så länge energin i foderstaten räcker för den stora. Känns onödigt att ge två färdigfoder plus potatisprotein....
Bättre att öka hö på den stora i så fall om du behöver fodren för att få in lite energi..
 
Ja jag har gjort en beräkning utifrån vår höanalys, därav att jag kompletterar med proteinpellets, vilket jag även testar att öka på lite nu.
Jag är dock av åsikten att analyser främst ger en indikation och att man även bör fodra med ögat.
Han får salt i maten och är väldigt glad i det :)
Absolut, men det tar ju sin tid innan man ser resultatet av tex proteinbrist. Min WM som också får halm blandat med hö (som har jättelångt protein) får 200 gram potatisprotein per dag. Hon är 18 år och jag vill inte att hon ska falla ut.
 
Förslagsvis med något blött/fuktat ja. Men äter din häst inte uppblött pellets (liten giva). Då kan du ju förmodligen slopa någon av fodren du nämnt ovan så länge energin i foderstaten räcker för den stora. Känns onödigt att ge två färdigfoder plus potatisprotein....
Bättre att öka hö på den stora i så fall om du behöver fodren för att få in lite energi..
Ja precis, de får bara en kraftfodergiva dessutom, då den stora inte har ro att äta sånt på morgonen utan måste ut ut ut! Muslin är ett av få foder som hon gillar som jag kan blanda i div tillskott i så den behöver jag fortsätta med, men hon får bara 1 halvt litermått och en dl proteinpellets så det är inga mängder. Men nu pratar vi om den stora som sagt, hon får i sig 16-18 kg torrhö och kan ta att det är väldigt energirikt i o m att hon är svårfödd (fullblod). I den mängden räcker egentligen proteinet oxå, men i o m att jag behöver lura i tillskott satsar jag på något som är högre i protein i o m att hon är under uppbyggnad.
Jag har testat att blöta upp till shettisen, men det blir så lite så det fastnar mest på kanterna och då får han inte i sig allt, funkar bättre med torrt, pelletsen är så väldigt små, det är ingen krafft-storlek direkt..
 
Jo hullet är min måttstock, men det är inte helt enkelt med en liten tycker jag. Jag är van med stora slanka hästar som man kan fodra på i all evinnerlighet :laugh: .
En liten följdfråga gällande potatisprotein (är även lite nyfiken på det som ytterligare komplement till storhästen), det ingår visserligen i både proteinpelletsen och i hippo grow alfa musli, som jag ger storhästen. Men om man ska ge det i dess ordinarie form, det är väl pulver? Då måste det rimligtvis blandas med annat för att hästen ska äta?

Ja, det är pulver. Det energisnålaste att blanda med tycker jag är betfor, pga så låg torrvikt som blir till mycket fluff. Men det kan bli lite väl tufft smakmässigt för en del, min shettis äter dock allt, men jag ser att han blir mindre pepp när det är betfor+potprot.

50-100g av vilket foder som helst räcker dock att blanda med.

Min shettis får just nu potatisprotein blandat med Swedfed All-In. Jättegott tycker han! Men även lusern älskar han. Skålen slickas till minsta molekyl är borta.

Ett torrt pelleterat alternativ till potprotpulver är Granngården Elit Protein Special.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 573
Senast: Solis
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 605
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp