Bukefalos 28 år!

Ajda

Trådstartare
Jag behöver råd om bra och gott torrfoder. Vår golden blir 1 år nu och har sedan vi tog hem henne som 8 veckors varit kräsen vad gäller maten. Vi gav Doggy professional först som hon inte gillade. Vi fick också höra på valpkursen att det var "dålig" mat. (Det är vår första hund skall tilläggas.) Vi började ge 50/50 färskfoder och doggy för att sen byta till Taste of the wild. Något hon inte heller tycker är speciellt gott. Nu är säcken slut och vi känner att vi verkligen gett det här ett ordentligt försök, men man vill ju hitta något hon inte lämnar hälften av maten kvar.

Så vad kan ni rekommendera?
 
Någon form av färskfoder. För mina hundar har Nordic spannmålsfri fungerat bäst.

Färskfoder ger vi redan. Blandar det med torrfoder 50/50 varje mål mat. I början åt hon allt men numer äter hon färkfodret och lämnar kulorna.
Tanken är att fortsätta 50/50 men hitta ett torrfoder som är bra och hon tycker om.
 
Min kräsenfis tycker Canagan Country Game är helt okej! Och matte gillar innehållet också. ;) Tror det är typ 65% kött och 35% grönsaker. Finns hos Arken Zoo!
 
Färskfoder ger vi redan. Blandar det med torrfoder 50/50 varje mål mat. I början åt hon allt men numer äter hon färkfodret och lämnar kulorna.
Tanken är att fortsätta 50/50 men hitta ett torrfoder som är bra och hon tycker om.
Missade helt att det stod i trådstarten att du ville ha tips om torrfoder. Får jag fråga hur det kommer sig att du vill blanda torrt och färskt, framförallt när hunden visar tydligt vad den vill ha osv?
 
Färskfoder ger vi redan. Blandar det med torrfoder 50/50 varje mål mat. I början åt hon allt men numer äter hon färkfodret och lämnar kulorna.
Tanken är att fortsätta 50/50 men hitta ett torrfoder som är bra och hon tycker om.

Varför ge torrfoder?
 
Missade helt att det stod i trådstarten att du ville ha tips om torrfoder. Får jag fråga hur det kommer sig att du vill blanda torrt och färskt, framförallt när hunden visar tydligt vad den vill ha osv?

Egentligen mest för att det är smidigt med torrfoder. Sambon har ofta med sig hunden till jobbet och då är det enklare att ha med en påse torrfoder än att joxa med färskfoder. Därför tycker vi att det är bra att ge 50/50. Men jag förstår er poäng. Nu har vi ökat på mängden färskfoder iom att hon lämnar så mycket torrfoder varje mål. För att hon ska hålla hullet.
 
Egentligen mest för att det är smidigt med torrfoder. Sambon har ofta med sig hunden till jobbet och då är det enklare att ha med en påse torrfoder än att joxa med färskfoder. Därför tycker vi att det är bra att ge 50/50. Men jag förstår er poäng. Nu har vi ökat på mängden färskfoder iom att hon lämnar så mycket torrfoder varje mål. För att hon ska hålla hullet.
Jag ger ju bara rått själv och mina hundar får lunch på jobbet (de är med mig när jag jobbar). Jag har löst det genom att göra matlådor till dem. Det tar inte många sekunder alls, jag gör i ordning dem samtidigt som jag fixar frukost. Ställer då fram två matskålar och två matlådor, lägger upp mat i varje skål och låda, sätter locket på lådorna och tar sedan med i ryggsäcken tillsammans med lådan som innehåller min egna lunch :)

Kan tillägga att jag kör med matlådor när vi är ute och reser också, men då kan det vid längre resor behövas kylväska (och så ser jag till att maten är fryst när vi åker hemifrån). Hundarna äter alltså ur matlådorna istället för ur skålar. Mycket praktiskt tycker jag i alla fall.
 
Jag behöver råd om bra och gott torrfoder. Vår golden blir 1 år nu och har sedan vi tog hem henne som 8 veckors varit kräsen vad gäller maten. Vi gav Doggy professional först som hon inte gillade. Vi fick också höra på valpkursen att det var "dålig" mat. (Det är vår första hund skall tilläggas.) Vi började ge 50/50 färskfoder och doggy för att sen byta till Taste of the wild. Något hon inte heller tycker är speciellt gott. Nu är säcken slut och vi känner att vi verkligen gett det här ett ordentligt försök, men man vill ju hitta något hon inte lämnar hälften av maten kvar.

Så vad kan ni rekommendera?

Mina hundar (och många jag känner) älskar Magnussons Meat & Biscuit :up:! Svenska råvaror, producerat i Sverige, går att köpa bla på Ica så väldigt lättåtkomligt :) . Finns även en spannmålsfri variant om man vill ha det :).
 
Min kräsna gillar Acana och där varierar jag mellan sorterna, så hon inte ska tröttna. Magnussons Meat & Biscuit Adult är godisfoder och ibland får hon mycket av det, så det är helfoder vissa dagar. Magnussons M & B Grain-Free gillar hon inte.
 
Egentligen mest för att det är smidigt med torrfoder. Sambon har ofta med sig hunden till jobbet och då är det enklare att ha med en påse torrfoder än att joxa med färskfoder. Därför tycker vi att det är bra att ge 50/50. Men jag förstår er poäng. Nu har vi ökat på mängden färskfoder iom att hon lämnar så mycket torrfoder varje mål. För att hon ska hålla hullet.

Jag skulle inte heller vilja släpa med mig färskfoder till jobbet, osmidigt och jag skulle oroa mig för att det skulle bli ofräscht.

Alpha Spirit och Ziwi Peak brukar många hundar tycka om!
 
Min kräsenjök äter Alpha Spirit under sina kräsen-perioder. Då ratar han färskfoder, men Alpha Spirit har jag fått i honom :)
 
Acana Pacifica gillas här. Luktar fisk så det tilltalar jycke. Katten äter det också så det är smakligt värre.
 
Jag skulle inte heller vilja släpa med mig färskfoder till jobbet, osmidigt och jag skulle oroa mig för att det skulle bli ofräscht.

Alpha Spirit och Ziwi Peak brukar många hundar tycka om!

Helst skulle kag önska att hon enbart åt torrfoder, men har accepterat att det är färskfoder som är favoriten.
 
Min valp är likadan, helt hopplöst! Har testat flera olika fodersorter men inget duger.
Nu har jag taste of the wild ståendes framme så får hon äta det när hon känner för det, ibland går hon faktiskt fram och tömmer skålen även om det sker sällan.
Har gett upp och ger bara henne färskfoder, halla valp får hon.
Hon är inte så förtjust i det heller men det funkar.
Känns jätte bökigt att ta med när man ska ut och åka med henne tex hälsa på hos någon över en helg...
Beställt hem blodpulver jag ska testa.
Även b-vitamin väntar på mig på posten, tydligen vanligt med brist av det och det kan påverka aptiten så tänkte testa!
Har märkt att frukost är det ingen mening att ge henne, får sitta och mata henne och hota med att ge det till vår andra hund om hon ska få i sig något alls... så nu hoppar vi över frukosten, ställer bara ner skålen snabbt och går hon därifrån så åker den in i kylen igen.
Nu äter hon mycket bättre på kvällarna så hon får väl ha det så :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 852
Senast: Maniac123
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 177
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 679
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa hej! Jag undrar lite vad ni som har Greyhounds ger för foder? Jag har själv en pensionerad GH som har ganska taskig och känslig mage...
Svar
5
· Visningar
1 776
Senast: Regn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp