Foderring att ha grovfoder i?

Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Ja, jag har en sedan två år tillbaka. Den är super! Lätt att flytta mellan balarna, men hästarna kan aldrig lyfta den över en bal. Dessutom inga vassa kanter som de kan göra sig illa på. Den samlar upp mycket av hösilaget, men våra hästar "buffar" runt ganska mycket, och därför få jag ändå samla upp en del spill och lägga i ringen, framförallt när balen är nyöppnad.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Grannen har till unghästarna. Ser jättesmidig ut, inte ett strå till spillo. Våra snuskar däremot runt med sitt silage, synd att shettien har för korta ben för att kunna hantera en dylik anordning.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Vår ridskola har den och de är väldigt nöjda. De har hittat en höjd som fungerar både för ponny och stora hästar (de går tillsammans).
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Grannen har till unghästarna. Ser jättesmidig ut, inte ett strå till spillo. Våra snuskar däremot runt med sitt silage, synd att shettien har för korta ben för att kunna hantera en dylik anordning.

Om det är samma ring som jag har så går den att få i en mindre storlek som enligt tillverkaren de flesta shettisar klarar. Man kan också beställa egna mått på den.
Har märkt en betydligt minskad foderåtgång sedan vi fick ringarna. De är också så mjuka och lätta att skaderisken är minimal. Mitt hingstföl lekte med glädje med den en gång när vi inte hunnit fylla på med ny bal. Jättekul leksak tom :D men ingen gör något med dem när de innehåller foder.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag har en.
Är jättenöjd, fick den i Julas.
Beställde min fullhöjd dvs 80 hög & 2m i diameter.

Får plats med en rund höbal ca 1,40 diameter & kan även stoppa i en stor fyrkantsbal m gräsfröhalm.

Den första som stoet inte lyckats mosa, byggde en i trä som tyvärr "dog" ganska snabbt. ;)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag har en sån på lösdriften, är jättenöjd! Har unghästar där och de kan garanterat inte göra sig illa på den. Har aldrig varit med om att de lyckats välta den heller.
När mamman till min hingstunge gick där innan avvänjningen så blev det dock en del spill, hon är en såndär som kastar runt med maten. Borrar ner hela huvudet i hösilaget och så tar hon i och kastar ut det:devil:(:D). Men nu när bara smågrabbarna går där är det minimalt med svinn, det är ordning och reda på dom:love:. Min unge har försökt kravla sig över kanten för att ta sig in i ringen, men han lyckades inte:D

Har den största storleken.

25465639.jpg
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Den var lite dyr..tror vi snickrar ihop en själva.:o
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag har också en som jag är jättenöjd med. Spillet minimerades något otroligt och hästarna verkar inte försöka våldsföra sig på den.

Jag hade gärna sett att den fanns i ännu högre utförande, typ 95 cm för hästar modell större. Det kan välla över lite när balen är nyöppnad men som tur har jag en dammsugare som går i hagen.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Tack för alla svar :bow:
Nu blev jag ÄNNU mer sugen på en!!! :d
Den största storleken är lagom till stora hästar? (150-160) Den är inte för djup så dom inte når ner?
Skulle vilja köpa en direkt, men har inte råd just nu *suck*
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Du får dels hjälp av återförsäljaren med att välja storlek och dels så beror det mer på hur stora balar du har än storleken på hästarna. Själv har jag köpt fem stycken av mellan storleken (1509 och den höga höjden. Vilket passar våra balar så att det går att "klä av" balen inne i ringen.
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Vi har sån i stallet där jag har mina fröknar. :)
Jag tror stallägarna beställde själva hur stor den skulle vara eftersom stallet även har en liten shetlandsponny som också ska nå.
Jag tycker det funkar jättebra, och det blir inte mycket spill. :)
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Hej!

Jag letar också efter något som vi kan ha våra hösilagebalar i för hästarna bara skiter och kissar ner det som blir kvar och det är mängder med hösilage dom skulle kunna äta upp.

Tyckte prislistan var lite luddig på ecoelastab. Vad har ni gett för era? och vilka mått är dem?
Någon som fattar prislistan? Kanske var för snabb med att kolla..
Vi har stor hösilage balar. Hade annars tänkt att snickra en låda, men vet ju att de gärna äter på trä också...

Tacksam för svar!

/Ultrabeat
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Jag gav 2450:- för min i höstas. 160 cm i diameter och 80 cm hög.
Dom kör ut direkt till stallet, frakten är inkluderad i priset.

Deras prislista är väl inte luddig? (jag tycker den är väldigt enkel;))

135 cm i diameter och 80 cm hög. Pris med moms och frakt till dig 2.320:-
135 cm i diameter och 63 cm hög. Pris med moms och frakt till dig 2.320:-
160 cm i diameter och 80 cm hög. Pris med moms och frakt till dig 2.520:-
160 cm i diameter och 63 cm hög. Pris med moms och frakt till dig 2.520:-
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Okej tack! Den prislistan hittade aldrig jag! :d
 
Sv: Foderring att ha grovfoder i?

Nu hittade jag prislistan på profarma! kikade på den som va på eco någonting..den va skum. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 807
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
755
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
646
Senast: Freazer
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp